Debatten om seksualisering av popmusikken, og musikkvideoer spesielt, har rast i kommentarfeltene her på P3.no i det siste. Redaktøren for det feministiske tidsskriftet Fett, Hilde Sofie Pettersen, mener enkelte av musikkvideoene bør få foreldre til å reagere «som om det var hardporno som kom på skjermen», men meningene er delte blant leserne som diskuterer heftig i kommentarfeltet.
Christine er ikke redd for å ta opp de store spørsmålene på lufta, og i onsdagens sending var artist og danser Alexandra Joner i studio for å diskutere temaet med Lydverkets Ruben Gran i Christines poppanel.
– Miley sjokkerer fordi hun er ung
Både Ruben og Alexandra hadde fått med seg Miley Cyrus’ skandaløse opptreden på MTVs EMA-prisutdeling forrige helg. Allerede på den røde løperen i forkant av showet, sjokkerte den unge artisten ved å sprade rundt iført det Christine omtalte som «et tøystykke». Bekledningen fungerte som anti-vold-plakat, med bilder av Tupac Shakur og Biggie Smalls og påskriften «please stop violence», samtidig som den dekket til et par strategisk utvalgte flekker på kroppen.
– Musikkvideoer har alltid vært litt seksualiserte, fra back in the day med Madonna, som var veldig utagerende i sin tid, sier Alexandra. – Det blir dratt langt i dag også, men Miley Cyrus sjokkerer fordi hun er ung, og var den søte, yndige Disney-stjernen. Nå har hun plutselig blitt voksen og skal bli tidenes rebell og kliss naken, og derfor har folk fått sjokk. Men det er jo ikke noe nytt!
– Er det verre nå enn da Madonna spilte konserter med den spisse BH-en sin? spør Christine.
– Jeg tror ikke det. Hun har hatt spisse BH-er, akkurat som Alexandra har hatt i sin video. Veldig mange av de samme triksene brukes om igjen og om igjen. Det som er fascinerende, er at dette fortsatt provoserer veldig mange, sier Ruben. Han legger til at det som sjokkerer ham mest, er at det også fortsatt fenger publikum.
– Folk synes det er forbanna fett med artister som ser kåte og våte ut, og har øyekontakt med kamera i tre minutter mens de klasker seg på lårene. At folk fortsatt synes det er spennende, det er så lame.
– Så du blir ikke så kåt av Miley Cyrus? spør Christine.
– Eh … Nei. Hun kjeder meg, og når jeg kjeder meg blir jeg ikke kåt, svarer Ruben.
– «Wrecking Ball» er verre enn hardporno
Christine lurte på om «Wrecking Ball»-videoen kan sammenlignes med hardporno (red.anm: Fett-redaktør Hilde Sofie Pettersen ble her fremstilt på unyansert vis), og spurte panelet.
– Nei, for i hardporno skal man se at ting går inn og ut, mener Ruben. – Spør du meg, kan «Wrecking Ball»-videoen på noen måter være verre, fordi der tas ting helt ut av sammenheng. Hva i all verdens land og riker har videoen å gjøre med at hun er utrolig lei seg, som låten egentlig handler om?
– Det handler jo om nakenhet, mener Alexandra. – Hun skal være veldig sårbar, det er derfor hun er naken. Det er kunst.
– Hun rir den svære kula kliss naken – det er ikke helt sant, for hun har på seg et par lekre Doc Martens – for å vise sårbarhet? spør Ruben.
– Det er en form for sårbarhet, mener Alexandra. – Mennesker er født nakne, det er sårbart og vakkert.
Christine mener mange bruker det å vise sårbarhet som en unnskyldning for å kunne være nakne på skjermen. Hun lurer også på om Alexandra kunne vært kliss naken i en av sine musikkvideoer.
– Kanskje. Det kommer an på settingen. Hvis jeg blir lei meg og sårbar nok, spøker Alexandra, før hun legger til at det ikke er det det handler om for hennes del. – Da skulle jeg nok ha vært mer happy, sånn som Lady Gaga. Hun er naken i en video der hun er dekket av glitter og body paint, og jeg ville nok heller ha gjort det på en sånn måte.
Sex og sårbarhet i «Come Inside Me»
På spørsmål om det er noen norske artister som bruker nakenhet i musikkvideoer på en lignende måte, trakk Ruben blant andre frem Alexandra.
– Men du spiller ikke på kåtskap på samme måte som mange gjør – med visse unntak. Og så har vi Tone Damli. Det er ikke hardporno, men det er mykporno. Og hva er kjedeligere enn det? spør Ruben.
Med Alexandra Joner i studio, og diskusjon om seksualisert musikkbransje godt i gang, benyttet Christine anledningen til å spille Alexandras «Come Inside Me». Alexandra har ingen problemer med å innrømme at tittelen er spekulativ.
– Det var godt, gammeldags spill på sex. Men det begynte som en spøk, og jeg syntes det var morsomt at man kunne tenke på to ting, både sex, og sårbarhet.
For de som har vanskelig for å se forbi den seksuelle invitasjonen i tittelen, forklarer Alexandra at det kan bety «kom inn i min sjel».
– Hvorfor liker du å være naken i musikkvideoer? spør Christine.
– Jeg har et indre ego, som får lov til å wilde out i musikkvideoer og på scenen. I hverdagen blir det jo jeans og hettegenser, og jeg føler meg ikke så fin og sexy da, svarer Alexandra, for anledningen iført treningstøy. Når jeg er på scenen og i musikkvideoer, når jeg er artist, får jeg lov til å klikke.
– Men du er mye hottere der du sitter nå, enn når du står med truse og diamantjakke i regnet i musikkvideoen, mener Ruben, som rett og slett er lei av alt sexfokuset.
– Jeg er både estetisk og delvis etisk indignert. Det ser ofte dårlig ut, det ser dumt ut, og det ser lettvint ut.
– Jeg er både estetisk og delvisk etisk indignert. Det ser ofte dårlig ut, det ser dumt ut, og det ser lettvint ut. Én ting er at du nesten aldri ser videoer med kvinnelige popartister som ikke er lettkledde, men det er lettkledde damer i videoene til mannlige artister også, sier Ruben, og trekker frem «TKO»-videoen til den ellers «røddige» Justin Timberlake som eksempel.
– Skal det være en kvinne med i en popmusikkvideo, så må hun være et grunnlag for tolvåringers onani, og det synes jeg ikke er riktig, mener Ruben.
– Jeg er enig. Ikke i at det er kjedelig, men i at det er sånn det er, sier Alexandra. – Men jeg synes det er mye mer spennende å se selve popartisten være naken, enn en eller annen dame i musikkvideoen til en kar. Hvis jeg skal velge mellom en naken Justin Timberlake eller hun modellmor, blir det selvfølgelig Timberlake. Og heller Miley Cyrus naken, enn modellen ved siden av.
Er popartistene de nye pornostjernene?
Christines poppanel slet med å komme på flere kvinnelige artister enn Adele og Missy Elliott som ikke til stadighet kler av seg på scenen og i videoer. I tillegg dukker artister, også her til lands, ofte opp lettkledd i manneblader. Alexandra mener det er en viss forskjell på porno- og popstjerner som stiller opp i slike oppslag.
– I prinsippet er en truse en truse, men det er forskjellig i praksis. Folk forventer at en pornostjerne er naken, men når en popstjerne er det, blir det en slags bonus, som virker mer sjokkerende.
– Det er en del av en popstjernes natur å underholde og fenge, og da er et velbrukt virkemiddel nettopp det å kle av seg, mener Ruben. – Men det går inflasjon i det når det skjer hele tiden og det blir standarden. Det smitter over til hverdagen hos vanlige folk, og endrer deres tankegang og holdninger.
– Jeg hadde ikke gått rundt naken i parken og satt meg på en ball, bare fordi Miley gjør det.
– Jeg synes det er verre med Paradise Hotel, for eksempel, der deltakerne har sex på TV. Da sitter man og tenker at det er en ekte person, som kunne vært naboen din. Det påvirker mer å se den vanlige mannen i gata gjøre syke ting, enn en popstjerne som er langt unna deg og litt uvirkelig, mener Alexandra. – Jeg hadde ikke gått rundt naken i parken og satt meg på en ball, bare fordi Miley Cyrus gjør det.
Videre diskuterte panelet forskjellen på lettkledde mannlige og kvinnelige popartister, og Alexandra fortalte at nettopp det at hun opptrer lettkledd, er en ekstra motivasjon for å holde kroppen veltrent.
Her kan du høre hele sendingen!
Sjekk ut den omdiskuterte videoen til Alexandra Joners «Come Inside Me» her: