Pop-fiksert svevestøy

AACT RRAISER liker kombinasjonen av det psykedeliske, discoen og de glade strandvibbene. Få med deg Ukas Urørt.

P3 Urørt mener:

AACT RRAISER knotter på datamaskinene sine og produserer stemningsfylte låter som vokser for hver gjennomlytt. «Blue Master» får deg til å slippe taket, bli vektløs og fly inn i en helt egen verden hvor slørete bilder og et deilig sug smelter sammen i atmosfærisk harmoni.


Mer om: AACT RRAISER på Urørt

– Hva er historien bak låta «Blue Master»?
– Vi hadde lenge vært på leting etter en kraftig og litt cheesy disco-synth som vi kalte «den franske synthen». Vi hadde hørt den flere steder, men aldri funnet den på analoge eller digitale synther. Endelig dukket den opp, og vi bestemte oss for og bruke den i noe litt mer oppkutta og støyete.

– Teksten i «Blue Master» har ikke handling, og består mer av hjemmelagde ord på liksom-engelsk a la Elizabeth Frazer fra Cocteau Twins (Daree little dree oh looove ih weeeh awaay). Fyrverkerilydene i starten av sangen er samplet fra nyttårsaften i fjor.

mer stemning enn dans

Adrian Eidem (22) og Markus Sundberg (22) utgjør AACT RRAISER. De begynte å lage musikk sammen da de var 17 år gamle, etter å gått på samme barne- og ungdomsskole.

– Til tross for forskjellig musikalsk utgangspunkt ble vi begge helt hekta på french house og electro, og begynte å kjøpe og høre på skiver sammen. Vi prøvde i flere år å lage dansemusikk, men fikk aldri helt dreisen på det. Det var først når vi hørte artister som Washed Out, Toro Y Moi, Teen Daze og Salem at vi bestemte oss for å lage elektronisk musikk på våre egne premisser.

– Amerikansk witch house og glo-fi ga oss en stor følelse av produksjonsfrihet, enn slags techno-DIY, og vi forandret musikken vår drastisk til noe som var mye mer basert på stemning enn dans.

Duoen fokuserer mer på stemning, enn dans
Duoen fokuserer mer på stemning, enn dans

Plater og øl

– Siden vi jobber på datamaskin har vi ikke «jam»-delen av skaperprosessen. I stedenfor pleier vi å starte øvinger med å høre på plater, drikke litt øl og finne en lyd eller stemning vi vil jobbe utifra. Etter å ha lagt ned rytme og grunnbeat, legger vi på synther, vokal, lydeffekter, perkusjon, osv.

For deg som er ekstra nerd kan vi opplyse om at de bruker følgende utstyr for å lage musikken sin: Ableton Live, MPC, Yamaha DX7, Microkorg, Kaosspad, APC og mikrofon.

Pop-fikserte

– Vi er veldig opptatt av «gammel» modernitet, konsepter som har rukket å bli utdaterte i vår egen levetid. Bongotromma, new age, kasettspilleren, gitar med chorus-effekt og super nintendo er temaer som ofte dukker opp i låtene våre.

– For å gi låta en scene eller setting pleier vi å blande sammen skranglete gitarer og tunge basser med natur/bylyder. Vi putter så alt i en streng house-struktur og setter ned tempoet til hvilepuls. Vi er veldig pop-fikserte, og vil alltid finne en pop-melodi i bunnen av alt støyet.

Duoen har en musikkvideo ute til låta Ghost Princess, se den her:

ACT RAISER ‘GHOST PRINCESS’ (official video) from CAT*TRASH on Vimeo.

God respons

Vi spør etter det mest interessante som har skjedd så langt i karrieren.
– Dette, blant annet! Det er også moro med all den gode responsen vi har fått fra amerikanske musikkblogger.¨

– Å være Ukas Urørt er utrolig kult! Vi ble tatt på senga, siden vi ikke har så mange treff på profilen vår. Men det er veldig spennende, denne anerkjennelsen betyr mye!

Forkjærlighet for elektronisk musikk

– Siden vi begge er platenerder blir musikkreferansene mange og varierte. Vår forkjærlighet til elektronisk musikk fra Frankrike begynte med oppdagelsen av Daft Punk, som viste oss genialiteten i en god houselåt. I det siste har vi blitt veldig sjarmert av den sukkersøte popsensibiliteten til britisk twee fra 80-tallet, spesielt bandene fra Creation og Sarah Records.

– Effekttyngden og de drømmende lydbildene man finner i dreampop/shoegaze har også preget musikken vår. Sånn sett har band som Cocteau Twins, Ride, My Bloody Valentine og Slowdive påvirket oss veldig. Det var nok allikevel glo-fi bølgen fra 2009 som har hatt mest å si for vår nåværende sound. Vi ble veldig inspirert av bruken av reverb og delay, kombinasjonen av det psykedeliske, discoen og de glade strandvibbene.

– Hva er den merkeligste opplevelsen dere har vært borti?
– Som band var vel det merkeligste å spille konsert på en smal brygge under Badehusfestivalen på Ljan. Vi spilte fra en lav benk med et brukket bein, og alt utstyret ville ha ramlet i ned sjøen ved det minste vindpust. Men det var allikevel sinnsykt gøy!

Amerikansk label

Fremover fokuseres det på plateutgivelse og spillejobber.

– Vi har litt kontakt med et amerikansk label som er interesserte i å gi oss ut på plate! Vi spiller også konsert på second-hand butikken Lucky Buttons i Markveien 22. juli.

– Andre favoritter på Urørt?
– Martin Hartgrens Burning God Little er en av de profilene vi stadig vender tilbake til, nydelig synth-musikk!

– En siste appell til folket?
– Bruk solkrem, elsk din neste, sjekk deg for flått.

Hør også intervju med AACT RRAISER i Urørt på P3, onsdag kveld mellom 21 og 23.