I 2005 ga Kanye West ut Late Registration, hans andre album som ble heiet fram av et kritikerkorps og nominert til hele åtte Grammy-priser. Skiva stakk til og med av med den gjeveste av prisene – Årets hip-hop-album.
Det ble sluppet fem singler, inkludert hitlåtene «Touch the Sky», «Heard ‘Em Say» og «Gold Digger». Den sistnevnte gikk til topps på Billboard Hot 100 og albumet toppet også albumlista.
Men én av låtene kom aldri på hitlistene. Før nå.
- Les også: Ylvis nærmer seg Billboard-toppen
Var nødt til å slutte
En tidlig morgen går Marina Shifrin inn i det kontorlandskapet hun har holdt til de to siste årene. Men denne morgenen skal hun gjøre noe helt annet enn hun pleier.
Klokka er 04:30 og hun har bestemt seg for at hun hater jobben sin så mye at hun er nødt til å slutte. Men hun har også bestemt seg for å gjøre det på en litt uvanlig måte.
Ved det Taiwan-baserte firmaet Next Media Animation hadde hun jobbet med å gjøre harde nyheter om til satiriske animasjonsvideoer. Selskapet skryter av å være verdens raskeste animasjonsstudio.
– Sjefen bryr seg bare om kvantitet
Men hun følte ikke at innsatsen ble satt nok pris på og at sjefen kun tenkte på klikktall. Derfor bestemte hun seg for å lage én siste video, der hun sa opp jobben.
«Gjennom nesten to år har jeg ofret forhold, tid og energi på denne jobben. Og sjefen min bryr seg bare om kvantitet og hvor mange visninger hver video får. Så jeg tenkte – det er på tide at jeg lager EN video for meg selv – for å fokusere på innhold framfor å tenke på antall visninger. Og for å fortelle sjefen min – Jeg sier opp», forteller hun i underteksten mens vi kan se henne gjøre diverse danse-moves i kontorlandskapet.
På sin egen blogg har hun beskrevet i detalj hvorfor hun bestemte seg for å slutte.
Se videoen til Shifrin her:
Denne videoen skulle få veldig mange flere visninger enn hun hadde regnet med og i tillegg andre – fullstendig uante – konsekvenser. I løpet av den første uka den lå ute fikk den over fem millioner visninger.
«Gone» inn på Billboard Hot 100
Musikken hun danser til i videoen er nemlig henta fra Kanye West-albumet Late Registration. Låta heter beskrivende nok «Gone» og hadde altså før dette aldri vært på hitlistene.
Men det at en ung og fremadstormende kvinnelig animatør legger ut en video på YouTube, med denne åtte år gamle musikken i bakgrunnen, har nå ført låta inn på Billboard Hot 100. Den debuterte denne uka på en 18. plass på den offisielle singlelista. I tillegg gjør den det sterkt på flere andre lister, som 4. plass på lista over de mest strømma låtene, 6. plass på R&B/Hip-Hop-lista og 4. plass på Rap-lista.
Videoen til Shifrin, som heter «An Interpretive Dance For My Boss Set To Kanye West’s Gone», har i skrivende stund over 15 millioner visninger på YouTube og er minst like vanskelig å forklare som hvorfor Ylvis-videoen The Fox nå har passert 100 millioner.
– Underholdning som treffer
Anders Hofseth i NRK Beta mener det er flere grunner til at videoen, og med den Kanye West-låta, har fått så stor oppmerksomhet på så kort tid.
– Det er jo en fullstendig herlig video! Den starter nært, med ansiktet til en tydeligvis engasjert jente som skal gjøre en «tolkende dans for sjefen min, tonesatt med Kanye Wests Gone». Hun ser sympatisk og litt anspent ut, så vi liker henne og tenker at nå skjer det noe. Det er mulig vi får en anelse om hvor dette bærer hen, hun bygger opp til å gjøre noe definitivt, som kommer til å forandre hennes forhold til denne sjefen for alltid, sier han til P3.no.
– Når tekstene kommer inn på skjermen, skjønner vi at det neppe blir et frieri. Men vi vet fortsatt ikke HVA hun kommer til å gjøre. Så da sitter vi der limt i 1:45 for å se hvordan hun gjør det – vi heier jo på henne. Å se henne ta det endelige oppgjøret med sjefen dansende er underholdning som ihvertfall treffer meg.
Hofseth mener at Kanye West låta hos noen kan vekke nostalgi, mens den for andre vil virke helt ny.
– For noen er den halvglemt, men de hører den igjen med nostalgi. For yngre folk kan det føles som en splitter ny låt. Når den kobles sammen med denne videoen, får den en fin og fandenivoldsk spin og en nyopplading. På 1980-90-tallet så man samme effekt når Levi’s brukte 50- og 60-tallsklassikere i reklamefilmer.
Fikk jobbtilbud
Oppsigelsesvideoen til Marina Shifrin fungerte ikke bare for Kanye Wests deltagelse på hitlisetene. Det tok ikke lang tid før hun fikk nye jobbtilbud. Hun ble blant annet invitert til Queen Latifahs talkshow og fikk på lufta tilbud om å begynne å jobbe hos henne.
Se et klipp fra programmet der hun får jobbtilbudet:
Selskapet Marina Shifrin jobbet for har nå laget en egen video der de svarer på oppsigelsen. Men det er tydelig at de ikke har noen vonde følelser i forhold til at Shifrin sa opp jobben sin.
«Oh and… we want to wish Marina well and let everyone know… WE’RE HIRING!», heter det i underteksten på deres video.
Se videoen her: