Det er over to år siden «Gangnam Style» traff verden som en bombe. Den råsterke popkomposisjonen, som både er enkel og fengende, kombinert med den underholdende musikkvideoen og en karakteristisk dans gjorde låten til et verdensfenomen.
Musikkvideoen brukte bare et halvt år på å nå 1 milliard visninger på YouTube, som den første noensinne, og førte til at artisten Psy fikk utallige spillejobber verden over.
Den enorme suksessen fikk flere til å spå at det bare var et tidsspørsmål før K-pop, sørkoreansk popmusikk, var allemannseie.
Dominansen lar vente på seg
K-pops dominans over de internasjonale hitlistene, slik flere spådde, har derimot latt vente på seg.
Psys påfølgende singler nådde aldri de samme høydene som «Gangnam Style».
Selv om både «Gentleman» og «Hangover» må kunne kalles suksesser, har de nok for mange allerede forsvunnet i glemmeboken.
K-pop har uansett tatt sjumilssteg mot internasjonal oppmerksomhet. For bare et par år siden var K-pop å regne som et reinspikka asiatisk fenomen, som såvidt hadde begynt å spre seg i Nord-Amerika og Europa.
Les også: K-pop på full frammarsj
Men med sosiale medier og YouTube har det blitt lettere å dele musikk og videoer, som K-popen har dratt nytte av.
Det er ikke bare musikken som teller i koreansk pop. Suksessoppskriften består nok i like stor grad av iøynefallende frisyrer og klær, feiende flott dansing og vinnende vesener.
I Norge har et par tusen K-pop-frelste samlet seg i Facebook-grupper som «Kpop Norge» og «Norske kpop fans«. Der deler de musikkvideoer og gir låttips. Flere har også lagt ut videoer av seg selv som danser koreografier brukt i kjente K-pop-videoer.
K-pop har klart å fenge millioner over hele verden, men er likevel et godt stykke unna hitlistene.
Begynt å røre på seg igjen
Denne uken nådde imidlertid koreansk popmusikk en milepæl internasjonalt.
Guttegruppen Infinite ble det første koreanske bandet til å nå toppen av Billboards liste over fremadstormende artister med sin kjærlighetshymne «Last Romeo».
Det vil si at «Last Romeo», som først ble sluppet i mai, er den sangen, laget av en mindre artist, som den siste uken er blitt mest delt på Twitter i USA.
Se musikkvideoen til Infinite – «Last Romeo»:
Infinite gjør det også bra på Billboards liste over de mest delte låtene, som har betydelig tøffere konkurranse. Med sin 33. plass slår de blant annet Jason Derulos «Wiggle», Chris Browns «Loyal» og Miley Cyrus’ «Wrecking Ball».
Ting har altså begynt å røre på seg i K-popen igjen, og vi gir deg en liste over fem sørkoreanske artister du må se opp for på hitlistene fremover.
Fem K-popartister å se opp for:
2NE1
2NE1 (uttales «to anyone») er en tøffere versjon enn de «prinsesse»-aktige jentegruppene som ofte dominerer i Sør-Korea. Med sin miks av pop og rap har de sanket flere millioner fans, som blant annet inkluderer Rihanna, Nicki Minaj, Snoop Dogg og will.i.am.
Se musikkvideoen til 2NE1 – «I Am The Best»:
Big Bang
Kvintetten Big Bang er tydelig inspirert av hiphop, og kler versene sine inn i dansevennlige beats. Medlemmene T.O.P., Daesung, Seungri, Taeyang og G-Dragon har alle hatt suksessfulle solokarrierer, men har nok lykkes best sammen.
Se musikkvideoen til Big Bang – «Fantastic Baby»:
Exo
Exo er skapt av SM Entertainment for å erobre det kinesiske markedet. Bandet består av hele 11 medlemmer, og de er derfor delt opp i to grupper, Exo-K og Exo-M. De synger på både koreansk og mandarin.
Se musikkvideoen til Exo-K – «Overdose»:
Girls’ Generation
Jentegruppen har slått seg opp med sine sukkersøte popballader og stilige dansekoreografier, som har gjort dem til Sør-Koreas kanskje største popstjerner. De har også bygd opp en stor fanskare i Japan, etter å ha sluppet flere album der.
Se musikkvideoen til Girls Generation – «Mr.Mr»:
Psy
Den 36 år gamle rapperen trenger vel nærmest ingen videre introduksjon. Du har garantert sett musikkvideoen til «Gangnam Style». I 2012 sa til og med FNs generalsekretær, Ban Ki-moon, at han ville samarbeide med Psy, grunnet hans «ubegrensede globale rekkevidde».
Se musikkvideoen til PSY – «Gangnam Style»: