Sjelfull karibisk varme

Léonnes sydlandske rytmikk blåser liv i frosne skandinaviske danseføtter.

Urørt mener:

Léonnes eklektiske soul tetter et stort hull i den norske urbanraketten. I «Squinted Eyes» kanaliserer hun både Sade og tidsriktige referanser som Tinashe, Alessia Cara og Jhené Aiko.

Profil:Léonne på Urørt
Hvordan vil du beskrive musikken din?

– Blandet. Det blir vel slik når man er oppvokst et sted der man blir vant til visse stiler som ikke er veldig likt det man lytter til her i Skandinavia. Samme om man skriver en pop-, r&b- eller soullåt, så finnes den karibiske innflytelsen på melodien og hvordan man uttrykker seg. Folk spør hele tiden hva slags musikk jeg lager, og mitt svar blir: Bestem deg selv.

Hva er det mest interessante som har skjedd i karrieren så langt?

– Det var da jeg innså at jeg faktisk kan skrive låter. Jeg begynte egentlig da jeg var 14-15, og det var ikke bra i det hele tatt! Jeg ga opp, men hadde alltid i bakhodet et intervju med Ne-Yo der han sa at man måtte øve for å skrive bra. Det tok litt tid før jeg begynte igjen, men runde to satt mye bedre. Det hjelper også å oppleve litt dritt i livet..

Hvilken låt skulle du ønske du hadde skrevet?

– «Stepping Razor» av Peter Tosh. Den fikk meg alltid til å føle meg stor. Jeg var liten som barn, nesten alltid minst. Denne ble som et anthem for meg; «I’m like a stepping razor, don’t you watch my size I’m dangerous».