Slik blir Nye MySpace

Nye eiere har pussa opp tjenesten som en gang var klodens viktigste sosiale nettverk for artister.

Mellom 2005 og 2008 var MySpace det viktigste nettstedet for musikknerder over hele verden og det mest trafikkerte sosiale nettstedet på kloden. Så kom Facebook og mange andre tjenester som tok over hegemoniet og MySpace ble stående igjen som et gammelt, litt slitent sted, hvor stadig færre ville være.

Les også: MySpace mista 10 millioner brukere på en måned

Også i Nye MySpace er det fokus på brukerprofiler. Foto: Skjermdump.
Også i Nye MySpace er det fokus på brukerprofiler. Foto: Skjermdump.

Har henta inspirasjon

Chris og Tim Vanderhook kjøpte imildertid tjenesten for et drøyt år siden sammen med kjendisinvestor Justin Timberlake. Seinere i høst håper den nye versjonen av tjenesten å kunne ta tilbake noe av hegemoniet de en gang hadde, når MySpace relanseres med et helt nytt utseende og design.

Nå har den gamle nettgiganten lagt ut en video for å forsøke å bygge opp litt nysgjerrighet rundt den nye versjonen av tjenesten. Ut fra hva denne viser ser det ut til at tjenesten har henta inspirasjon fra en rekke andre sosiale tjenester på nettet. Brukerprofilen står fortsatt sentralt, mens man har fått Pinterest-aktig strøm av bilder, statusoppdateringer og ikke minst spillelister.

Justin Timberlake blir brukt for alt han er verdt som ambasadør for Nye MySpace. Foto: NTB Scanpix /  Ethan Miller, AP.
Justin Timberlake blir brukt for alt han er verdt som ambasadør for Nye MySpace. Foto: NTB Scanpix / Ethan Miller, AP.

Hovedfokuset for tjenesten skal fortsatt være som en sosial platform for artister.

– Må ha med artistene

– For å si det i én enkelt setning er det et sosialt nettverk der det kreative fellesskapet kan koble seg til sine fans, sier Tim Vanderhook til The Hollywood Reporter.

Les også: MySpace kryper til korset

– Vi går etter artister, etter dette skal vi snakke med mange ulike artister vi ønsker i tjenesten. Vi ønsker å gi dem en mulighet til å hjelpe oss å bygge den sammen med oss. Vi har kommet virkelig langt, men vi ønsker at de siste tjue prosentene skal være bygget av folk som Justin [Timeberlake], som faktisk kjenner redskapene og hva som kreves, sier han videre.

Justin Timberlake brukes som en ambassadør for tjenesten og sier han vil trekke i tråder for å få med andre artister. Men han vil ikke røpe hvilke.

– Jeg skal forsøke å få tak i noen jeg kjenner, slik at de kan bli beta-testere. Men jeg vil at de skal få en trygg følelse av anonymitet, sier Timberlake.

Hvor godt de nye eierne lykkes i den tøffe konkurransen om brukernes sosiale oppmerksomhet på nettet gjenstår å se.

Se teaser-videoen til Nye MySpace: