Det er slett ikke sikkert du har tenkt så veldig nøye over akkurat denne problemstillinga: Hva er mest riktig for miljøet – cd-plate, vinyl, nedlasting eller streaming?
«Viltvoksende serverfarmer»
Man skulle tro at ded siste alternativene var det som var aller mest miljøvennlig, tatt i betraktning de fysiske produksjons- og distribusjonsleddene som fjernes. Men ifølge en ny rapport kan de nye formene for distribusjon være enda verre for miljøet enn de gamle.
«Innbyggingen og postingen av høykvalitets filer med forskjellig digitalt innhold, spesielt video, er basert på viltvoksende serverfarmer og en kompleks infrastruktur av nettverk. Dette kommer på toppen av energien som brukes for å framstille og operere en stor mengde mobile og faste enheter», heter det i rapporten The Dark Side Of The Tune: The Hidden Energy Cost Of Digital Music Consumption.
>> Hele rapporten kan lastes ned her om man sier seg villig til å motta et gratis nyhetsbrev.
Vi er ennå i et tidlig stadium av en æra der vi forholder oss til innhold seg befinner seg i «skyen» framfor på en harddisk eller en cd-plate. Men den nye tiden gir oss også nye problemstillinger i forhold til energiforbruk og nye former for «søppel». Rapporten antyder at det er en langt nærmere sammenheng mellom energiforbruk når det gjelder digitale og fysiske produkter enn man kanskje skulle tro.
>> Les også: Disse artistene forurenser minst
Et eksempel sier at «dersom 12 låter (noe som tilsvarer innholdet på et fysisk album) lastes ned 27 ganger av den samme brukeren – tilsvarer det energibruken for produksjon og distribusjon av én vanlig cd-plate».
Forbruker mer energi
Dersom du streamer 12 låter én gang fra Spotify er det altså ikke verre for miljøet enn om du bestiller den samme cd-plata fra for eksempel Amazon. Men når man produserer en cd-plate som en forbruker kjøper, kan han eller hun spille denne om og om igjen uten at det forbrukes spesielt mye mer energi. Når samme forbruker streamer det samme albumet om og om igjen forbrukes det imidlertid totalt sett mye mer energi.
Rapporten, som er laget av Dagfinn Bach på oppdrag for MusicTank ved Universitetet i Westminster, antyder blant annet også at den globale bruken av internett innen 2027 vil forbruke mer enn en femtedel av verdens elektrisitet.
Programmer og apper som Spotify inneholder i dag imidlertid en slags innebygd lagring som gjør at samme låta ofte streames lokalt om du vil spille den om igjen. Dette mener Bach også kan være mye av løsningen på problemet.
Julie Forchhammer er tidligere markedssjef i EMI Norge, har jobbet for Regnskogfondet og er nå miljøsjef for Øyafestivalen. Til NRK forteller hun at festivalen er veldig aktiv i et europeisk nettverk av festivaler som møtes jevnlig for å utveksle erfaringer på miljø.
Hun viser også til engelske Julie’s Bicycle som hun forteller har bidratt med masse fakta i denne sammenheng og som også har tatt opp problemstillingen med hvor mye energi det trengs for å drive store dataservere.
Tror på endring
– Dette har vært en debatt i flere år, spesielt i utlandet hvor folk har et mer nøkternt syn på elektrisitetbruk enn vi i vannkraftlandet Norge har.
– Jeg tror veldig få blir overrasket over at det kreves store mengder energi for å holde internettet i gang, og at streaming av musikk og sosiale medier ikke drives av en gjeng Birkebeinern-entusiaster på el-sykler som sitter og tråkker som besatt, sier den miljøbevisste musikkelskeren. Hun har imidlertid trua på at ting vil bedre seg.
– Det jobbes nok på spreng i Silicon Valley og andre steder for å få ned energibruken og øke effektiviteten på akkurat dette. Resultatet i undersøkelsen henspeiler også på at man streamer ukomprimert, så tallet vil være helt annerledes for alle oss som komprimerer musikken vi hører på på Spotify eller Wimp.
– Betyr dette at vi skal slutte å streame og gå tilbake til å kjøpe cd-plater igjen?
– Selvfølgelig ikke, selv om alle måter å høre musikk på har sine egne kvaliteter. Spesielt vinylplater er jo populært blant oss som tror vi er musikkfeinschmeckere. Noen har jo til og med en fetisj for kassetbåndet. Selv trives jeg godt med å streame musikk og ha mindre cd-plater i leiligheten.
– Hvordan synes du vi skal forholde oss til dette?
– Dette gjelder jo ikke bare hva folk selv kjøper, men også om hvordan musikkbransjen fungerer. Julie’s Bicycle kom i 2010 frem til at plateselskapene i England sparer 86 prosent av sine CO2-utslipp på å sende promoplater til journalister digitalt istedetfor med posten. Men vi vanlige forbrukere bør jo engasjere oss i hvor energien vi bruker kommer fra og ikke minst hvor mye vi bruker.
– Vi enkeltpersoner er jo brukerne av alle tjenestene som de store IT/elektronikk- og musikkleverandører selger og vi bør bli tydeligere på hvilke miljøkrav vi stiller til dem.
Se et intervju MusicTank har gjort med Dagfinn Bach her:
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=7mL4z5b5yUI&version=3&hl=nb_NO&rel=0]