Nylig gjorde Kim Dotcom «comeback» som fildelernes gode venn da han lanserte den nye lagringstjenesten Mega. Tjenesten er en oppfølger til Megaupload som ble stengt etter en dramatisk FBI-aksjon på New Zealand for et drøyt år siden.
Tidligere studier har vist at nettpirater er de som kjøper mest musikk på lovlig vis, mens en annen undersøkelse viste at strengere lover mot ulovlig fildeling i Japan skal ha ført til mindre salg av musikk.
Merkbar økning
Uansett kan det se ut til at det hjelper på salget av musikk når man stenger store aktører innen ulovlig nedlasting og fildeling.
Nå viser nemlig nærmere undersøkelser etter nedleggelsen av Megaupload at dette førte til en merbar økning i salget av musikk på globalt nivå. Megaupload skal på et tidspunkt ha stått for hele 13 prosent av den totale nett-trafikken i verden.
- Les også: U2-manager til angrep på Google
Under Digital Book World Conference i New York snakket nylig Michael D. Smith, professor i informatikk og markedsføring ved Carnegie Mellon-universitetet, om hvordan man stopper nettpiratene.
Vil avlive myter
Smith vil blant annet tre myter som har gjennomsyret debatten om ulovlig nedlasting og fildeling: Først og fremst at «piratvirksomhet ikke skader det lovlige salget». Noe han mener er helt feil.
De to andre mytene Smith vil til livs er at «du ikke kan konkurrere med gratis» og at «strengere lover mot ulovlig fildeling ikke fungerer».
Et av eksemplene han trekker fram, som understreker at både den første og siste myten ikke stemmer, er hva som skjedde etter at Megaupload ble stengt.
Økte med 2,6 til 4,1 prosent
– At Megaupload ble stengt førte til en statistisk signifikant økning i det digitale salget, sier Smith.
Han undersøkte tall både fra land som hadde hatt stor bruk og som hadde hatt liten bruk av Megaupload. Ifølge hans analyser økte det digitale salget med 2,6 til 4,1 prosent for hver prosent bruken av Megaupload ble redusert med.
Smith understreker blant annet at Megaupload hadde større trafikk enn nettsidene som hadde lovlig innhold.
– Dette antyder at det å konkurrere mot gratis innhold fungerer når man bruker tiltak for å slå ned på piratene, sier Smith.