Tyler får tyn for kvinnesyn

California-rapper møter motstand i Australia.

Den australske kvinnerettighetsorganisasjonen Collective Shout har rettet søkelyset mot Tyler, The Creator, rapper og frontfigur i det mye omtalte rapkollektivet Odd Future Kill Them All.

Les flere saker om Odd Future her

– Glorifiserer vold

Tyler, The Creator poserer med en MTV-pris i 2011. (Foto: NTB Scanpix, AP, Chris Pizzello)
Tyler, The Creator poserer med en MTV-pris i 2011. (Foto: NTB Scanpix, AP, Chris Pizzello)

California-artisten skal ved flere anledninger spille i Australia, noe som ikke har gått upåaktet hen for organisasjonen. Collective Shout har sendt et åpent brev til landets innvandringsminister Brendan O’Connor hvor de adresserer besøket.

– Tyler, The Creator promoterer kvinnehat. Han legitimerer menns misbruk av kvinner, han anser kvinner som “bitches”, “sluts” og “hoes”. Tyler, The Creators glorifisering av voldtekt og vold mot kvinner kan anses som eggende for artistens fans til å utøve voldskriminalitet mot kvinner, står det blant annet i brevet.

Se: Et slags intervju med Odd Future | Anmeldelse: Tyler, The Creator – Wolf

De sterke ordene blir støttet av den australske politikeren Alex Hawke, som også har sendt et klagebrev til Julia Gillard, landets statsminister. – Å gi denne mannen et visum til landet for fremme misogyni til hans fans, som inkluderer barn, er en komplett skam og en fornærmelse mot alle, især kvinner.

Ble tatt av plakaten i fjor

Det er ikke første gang Tyler, The Creator møter lignende motstand i Oseania. Da Odd Future skulle opptre i New Zealand på festivalen Big Day Out i 2011, måtte de finne seg i å bli avlyst som en følge av klager på gjengens homofobiske tekster.

Frontmannens singel “Yonkers” fra 2011 fikk også mye kritikk for romantisering av vold, og i forrige måned ble en TV-reklame for leskedrikken Moutain Dew trukket tilbake. Tyler, The Creator var regissøren for 60-sekunders klippet, som ikke fikk livets rett etter kritikk for rasisme og vold mot kvinner.

Se musikkvideoen til “Yonkers”: