Vil ha musikk på skjermen

I USA er verken CD, Radio eller nedlasting som er det største mediet for musikk.

Tiden da unge mennesker stinne av spenning flokket seg i platebutikken for å få en aller første lytt på den blodferske plata til favorittartisten er for lengst over. Skal du være artist og ha noe håp om å slå gjennom i våre dager er det et helt annet sted det er viktig å være synlig.

Foretrekker digitalt

En ny undersøkelse bekrefter nemlig trenden som vi også tidligere har skrevet om: Mange oppdager fortsatt ny musikk gjennom radioen, men majoriteten av unge mennesker bruker YouTube som medium for å høre ny musikk.

Unge mennesker foretrekker å høre musikk på YouTube, for eksempel i en video som her i Tom Waits’ “Hell Broke Luce”. Foto: YouTube.
Unge mennesker foretrekker å høre musikk på YouTube, for eksempel i en video som her i Tom Waits’ “Hell Broke Luce”. Foto: YouTube.

I den nye «Music 360»-undersøkelsen fra Nielsen, som er basert på en spørreundersøkelse med 3.000 spurte i USA, finner man blant annet at digitale metoder nå er foretrukne framfor den gode gamle CD-plata.

Les også:

Tallene viser at 64 prosent av de spurte hører mest musikk på YouTube, 56 prosent på radio, 53 prosent bruker iTunes, mens CD-en må finne seg i en fjerdeplass med 50 prosent. Men det er kanskje en mindre avstand mellom YouTube og CD enn du hadde trodd?

Unge kjøper mest

På andre områder har verden imidlertid ikke forandra seg veldig mye. Det er fortsatt sånn at ungdommer kjøper mer musikk enn de eldre. Og over en tredjedel av de spurte (36 prosent) har kjøpt en CD det siste året, mens 51 prosent har kjøpt en eller annen form for nedlasting.

– I utviklingen på tilgangen til musikk har vi sett en utrolig ekspansjon og mangfoldighet. Mens yngre lyttere velger teknologisk mer avanserte metoder har fortsatt radio og «ryktebørsen» en sterk posisjon, sier Nielsen-sjef David Bakula i en uttalelse.

I denne undersøkelsen har man ikke tatt i betraktning folks bruk av streamingtjenester som Spotify, noe som ennå ikke er like stort i det amerikanske markedet som her i Norge.