En platebransje som i årevis kjempet med nebb og klør mot nye digitale løsninger viser stadig tegn på at de har tatt inn over seg realitetene.
Denne helga kom et nytt tegn på at streaming er i ferd med å bli en svært viktig del av det digitale musikkmarkedet. Plateselskapet Warner Music Group har lagt fram sine kvartalsresultater for andre kvartal 2012 og har klart å krympe tapet fra 46 millioner dollar på samme tid i fjor til 32 millioner.
Les også:
Inntektene fra streaming øker | Spotify vokser | – Mer enn tredoblet | Streaming blir mainstream
Øker digital omsetning
Det virkelig positive med tallene fra selskapet er at deres digitale omsetning har økt med hele 13 prosent, og utgjør nå over 41 prosent av Warners totale musikkomsetning, ifølge Music Industry News Network.
– Økningen i digital omsetning for musikk har mer enn tatt igjen nedgangen salget av fysiske produkter, sier en talsmann for plateselskapet og bekrefter en utvikling vi lenge har sett.
Det som imidlertid virkelig er viktig med tallene fra Warner er det faktum at selskapets inntekter fra streamingtjenester nå utgjør hele 25 prosent av deres digitale omsetning. I tillegg vokser denne typen salg med «et langt større tempo» enn for nedlasting.
– Artister får pengene sine fra mange steder.
Den lenge varslede CDens død er altså stadig mer nært forestående når vi ser disse nye tallene fra et av verdens største plateselskaper.
Mer nyansert
Men bildet er antagelig mer nyansert om man ser utenfor ett enkelt plateselskap. En undersøkelse gjort av CD Baby viser nemlig ifølge Digital Music News at en gjennomsnittlig artist har 80 prosent av inntektene sine fra nedlasting.
Denne undersøkelsen hevder at en artist i gjennomsnitt har 11 prosent av inntektene sine fra salg av fysiske CD-plater, mens streaming bare står for 6,5 prosent.
Brian Felsen er sjef for nettbutikken CD Baby og sier det varierer stort hvor artister henter sine inntekter.
– Artister får pengene sine fra mange steder. Noen har bare inntekter gjennom CDer, noen fra nedlasting. Det kommer an på hva slags artist det er og hvilken sjanger de tilhører, sier Felsen.
Man må imidlertid ta i betraktning at tallene fra CD Baby hovedsakelig avspeiler forholdene i et amerikansk marked, der streaming står langt svakere enn i Norge og Skandinavia.