Konkurransen om kundene i markedet for strømming av musikk hardner stadig til. For ikke lenge siden lanserte Google sin egen tjeneste – Google Music’s All Access. Nå ser det ut til at de, som eiere av YouTube, vil lage seg en tjeneste til.
- Les også: Så viktig er YouTube
Egen on-demand-tjeneste
Det er Billboard som melder at videotjenesten er nære å lansere en egen on-demand musikktjeneste, lik Spotify, bare med videoer, men primært tenkt for smarttelefoner.
Det finnes allerede en rekke tjenester for smarttelefoner for å lage spillelister av YouTube-videoer, som også kan spilles av når man er offline. Men YouTube ønsker nå tydeligvis å få sin del av denne kaka.
Tjenesten skal bestå av en gratisdel (med annonser) og en betalingsdel, men man kan spørre seg om folk vil være villige til å betale når musikken allerede finnes gratis i «vanlig» YouTube.
- Les også: Reven rasker over YouTube
Men det er her snakk om en mer audio-retta tjeneste der man skal kunne strømme hele album, om man ønsker det. I tillegg vil man kunne lage seg spillelister som også kan nytes når man ikke er kobla til nettet. Ifølge The Verge vil premium-tjenesten, uten annonser, koste 9.99 dollar i måneden, eller omkring 60 kroner.
Kommer i desember?
Folka bak tjenesten vil ikke kommentere dette, men sier det opplagte:
– Vi jobber alltid med nye og bedre måter for folk å nyte YouTube-innhold, på tvers av alle skjermer, og på å gi partnerne flere muligheter til å nå sine fans.
Det er ikke kjent akkurat når tjenesten vil bli lansert, selv om LA Times hevder den kan komme i desember.
Men kilder sier til Billboard at de håper å få det til innen 2013 er slutt. Alle avtaler og lisenser som trengs for å lansere en slik tjeneste skal morselskapet Google allerede ha sikra seg da de laget Google Music’s All Access, slik det også ble spekulert om før Google-tjenesten ble lansert.