Will Henshall er en kreativ sjel fra Los Angeles. Han jobber innen tre fagfelt: fotografi, software og som komponist. Henshall har hatt en stor karriere bak seg, både som musiker og produsent. Som musikant gikk han under navnet Willy M. Han var også med i popgruppen Londonbeat på 80-tallet.
Nå kommer han med sitt nye prosjekt, focus@will, som foreløpig er i beta. Siden skal bli en ny musikktjeneste som skal hjelpe deg å fokusere og motta informasjon når du jobber, skriver, studerer, eller hva enn det er du bedriver.
Henshall har kommet frem til at som er spennende musikk for deg, er laget for å være interessant og for å skape følelser. Ikke for å skape myke hjernesignaler.
– Du må ikke høre på en sjanger du liker. Snarere tvert i mot. Så om du liker jazz. Ikke hør på jazz, forklarte Will Henshall i et av sine foredrag forrige uke på SF Musictech, en musikkmesse i San Fransisco som Digital Music News nå gjengir.
Dopamin og limbiksystemet
Grunnen til at du mister produktiveteten, er at musikk du liker gjør at du mister fokus på det du holder på med. Ved å spille favorittsangen, trigger du dopamin i hjernen. Dette vil si at du trigger områder i hodet ditt som har innvirkning på både på din bevegelse, motivasjon, hukommelse og oppmerksomhet. Dopaminmangel er blant annet den viktigste defekten for folk med parkinsons syndrom.
Videre i Henshalls foredrag viser han til det som kalles for limbiksystemet. Det er en del av hjernen som hele tiden trenger stimulering. Limbiksystemet har innvirkning på ditt humør, oppførsel, motivasjon, langtidsminne og luktesans. Det tar ca. 20 minutter før Limbiksystemet ikke stimuleres nok av å jobbe med et tema.
«It’s like a monkey sitting in the back seat wondering if you’re there yet.»
– Will Henshall
Mangedoblet fokus
Henshall forteller at facebook, e-post og mobiltelefon i en dagligdags mix er det som fører til størst tap av fokus. Derfor skal de lansere focus@will. For å hjelpe deg med å holde fokus. Henshall forklarte konseptet slik:
– De fleste klarer å konsentrere seg i ca. 20 minutter når de skriver eller studerer. Etter det må de ta en pause, kanskje strekke litt på seg, og gjøre noe annet. Vi har funnet frem flere sanger som vi spiller i en spesifikk rekkefølge. Da endrer vi både på type musikk, hastighet, intensivitet, og flere andre faktorer i de forskjellige låtene. Dette kan utvide konsentrasjonstiden med opp til 80 minutter.
Han påpeker også at dette er store fremskritt, da to av tre hører på musikk samtidig som de jobber.