Neil Diamond hjelper Boston

Gir inntektene fra økt salg av låta «Sweet Caroline» til støttefond for terrorrammede i Boston.

 

Neil Diamond. (Foto: Promo/Jesse Diamond)
Neil Diamond. (Foto: Promo/Jesse Diamond)

Tidligere denne uka valgte analysebyrået Nielsen Soundscan at salget av Neil Diamonds mest kjente låt, «Sweet Caroline» har økt med 597 prosent etter terroren under Boston Marathon 15. april.

Baseballaget Boston Red Sox har spilt låta i hver hjemmekamp siden 2002. Etter bombingen har flere andre baseballag spilt låta under sine hjemmekamper for å vise støtte for den terrorrammede byen. I tillegg gjestet Diamond Red Sox’ første hjemmekamp etter angrepet for å synge med på låta.

Sweet Caroline ble utgitt i 1969, og er inspirert av John F. Kennedys datter Caroline Kennedy.

Donerer inntekter

Etter besøket på Boston Fenway Park 20. april økte det digitale salget av låta markant, og låta havnet på 33. plass på lista Pop Digital Songs, melder Billboard.com. Låta har blitt kjøpt 19.000 ganger den siste uka. I Boston var den den 28. mest solgte låta etter at Diamond dukket opp på baseballkampen, og 8,4 prosent av salget av låta har skjedd i Boston-området.

Da Nielsen Soundscan tvitret om salgsøkningen, ble melding re-tvitret av Diamond. Han la til at inntektene fra det økte salget vil bli donert til One Fund Boston, som hjelper de rammede etter terrorangrepet. 

Tidligere denne uka fortalte den 72 år gamle artisten Rolling Stone at han nå skriver ny musikk inspirert av terroren i Boston.
– Det som har skjedd i Boston har påvirket meg veldig, og nå skriver jeg om det for å uttrykke det jeg føler, sa han til musikkmagasinet.

Flere bidrar

Også bandet Dropkick Murphys fra byen Quincy utenfor Boston har gitt  penger til fondet etter bombingen. De har solgt t-skjorter for 150.000 til inntekt for One Fund, og annonserte natt til torsdag at de vil holde en konsert for å bidra ytterligere.