Onsdag kveld fikk vi bekrefta det vi tidligere på dagen hadde spekulert litt i: Søkegiganten Google lanserte en egen strømmetjeneste for musikk. Google Play Music All Access skal konkurrere med et stadig voksende antall tilbydere av abonnement på musikk – slik som Pandora, Spotify og WiMP.
I kjølvannet av denne nyheten fra Google I/O-konferanse melder i dag organisasjonen Merlin ifølge MusicWeek at strømming blir stadig viktigere også for mindre, uavhengige plateselskaper. Det har lenge vært en bred oppfatning at det kun er mulig for store aktører å gjøre gode penger på strømming, men også dette er nå i ferd med å snu.
- Les også: Gode tider for indie
Største inntektskilde for 30 prosent
Merlin er en interesseorganisasjon som jobber for å ivareta interessene til tusenvis av uavhengige plateselskap over hele verden. De er en slags motsats til IFPI, som jobber for de store selskapene, som Universal, Warner og Sony.
Undersøkelser Merlin har gjort viser at mer enn 30 prosent av deres selskaper nå tjener mer penger på strømming enn på nedlasting.
Globalt er det fortsatt nedlasting som står som den største distribusjonskanalen for musikk, mens strømming er i størst vekst. Hele 92 prosent av Merlins mange medlemsselskaper opplever at inntektene fra strømming øker og for en tredjedel har inntektene økt med mer over hundre prosent det siste året – altså mer enn doblet seg.’
- Les også: Annerledeslandet Sør-Korea
– En kraftig økning
Jørn Dalchow i det norske independent-selskapet daWorks kan bekrefte en liknende trend, men tror dette henger nøye sammen med at Norge og Sverige ligger litt lenger foran de fleste på strømming,
- Les også: – Vil få «anstendige inntekter»
– Vi opplever en kraftig økning både på inntekter fra WiMP og Spotify. iTunes hos oss går noe tilbake, men står fortsatt forholdsvis sterkt, forteller Dalchow til P3.no.
Ikke overrasket
Kristin Bjørnstad, daglig leder i Cosmos Music, er ikke overrasket over tallene fra Merlin.
– Dette er ikke noe nytt for oss. Strømming har lenge vært vår desidert største inntekstkilde og vi regner med at dette kommer til å fortsette fremover, forteller Bjørnstad.
– Vi satser hardt på dette og ser på forretningsområdet som vår viktigste salgskanal også i fremtiden. Vi jobber selvfølgelig også med fysiske formater og downloads, og har troen på at disse markedene vil fortsette å leve også i den nærmeste fremtid selv om streaming vil dominere.
– Et veldig gledelig og lovende løft
Også Kristian Kallevik i den norske labelen Fysisk Format og platebutikken Tiger opplever en økning i inntekter fra strømming.
– Fysisk Format har opplevd et veldig gledelig og lovende løft på strømming. I Norge og til dels Sverige begynner det å funke bra økonomisk, ikke minst fordi strømming er smittsomt sosialt og glir godt sammen med online presse og markedsføringen vi gjør på facebook og på bands nettsider, sier Kallevik til P3.no.
Han savner en slik utvikling i andre land de jobber hardt mot, som England, Tyskland, Belgia og Nederland. Der er til gjengjeld fysisk salg solid.
– Nedlasting er i ferd med å bli like marginalt som CD-er – marginalt men sjarmerende. I hvert fall hvis entusiastene får bestemme, mener Kallevik.
Sterkest i Europa
Tallene fra Merlin viser for øvrig at nesten en fjerdedel (24 prosent) av deres selskaper har strømming som sin viktigste digitale inntektskilde. Trenden er sterkest i Europa der 30 prosent av selskapene har største digitale inntekter fra denne distribusjonsformen.
Strømming dominerer også allerede markedet i Norge og Jørn Dalchow mener det vil ta enda mer over i løpet av 2013.
– Dette ser vi tydelig fra den ukentlige statistikken, sier han.
Han også bekrefter at CD stadig blir mer og mer marginalisert som format.
– De må nå selges ganske billig for å få de ut i bred distribusjon. Det er fortsatt et CD-marked, men vanskelig å få synlig tilgjengelighet i de få butikkene og andre utsalgstedene som er igjen. Trolig vil også nedlastbare filer bli mindre betydningsfulle i totalmarkedet og vil kanskje nærmere seg mer den situasjonen man har i Sverige der iTunes er betydelig mindre enn i Norge.
– En spennende fase
Sjefen for Merlin, Charles Caldas er klar på at strømming er framtida.
– Vi er inne i en spennende fase for denne bransjen. Den nye generasjonen av digitale tjenester har skapt en ny dynamikk i forbrukernes frihet, ubegrensede valg og utallige måter å oppdage ny musikk, sier Caldas.
– Våre tall viser at denne dynamikken bringe stadig voksende verdi til markedet, og etterspørselen fra musikkentusiaster etter musikken fra våre medlemmer er høyere enn noen gang før.