Gjennom spalten P3 elsker setter vi fokus på mindre kjente artister og utgivelser som fortjener mer oppmerksomhet. Forhåpentligvis finner du dine nye favorittartister her.
På tampen av fjoråret kom albumet Trapsoul ut. Et mesterverk signert Bryson Tiller, en artist som befinner seg i samme landskap som The Weeknd (før han ble kjent), og Drake. I likhet med Drake, rapper og synger Tiller om hverandre til stor suksess. Han har altså på ingen måte funnet opp kruttet på nytt (og refererer blant annet til nevnte Drake på en av sangene), men kombinasjonen er fantastisk. At han er en spillenerd kommer også frem i musikken. «Sorry Not Sorry» er eksempelvis produsert med en beat fra spillet «Street Fighter». Han har også flere referanser til spill gjennom albumet.
Tiller er forholdsvis ung (født i 1993) og tilhører en ny generasjon artister. Han kan plasseres ved siden av Drake-affilierte Partynextdoor (også født i 1993) og urokråka Tory Lanez (1992) som har samarbeidet med blant annet Meek Mill. Alle bruker Soundcloud aktivt for å få ut musikken sin. Den første sangen jeg hørte av Tiller var monsterhiten «Don’t» som er blitt spilt over 25 millioner ganger på Soundcloud. Det er her Tiller har skapt seg sin egen fanskare som holder ham tett til brystet.
Første gang jeg hørte albumet ble jeg skuffet. Alt hørtes likt ut og det var vanskelig å skille låtene fra hverandre. At det heller ikke var noen gjesteartister som kunne variere lydbildet, var også negativt.
Da billettene til konserten i Oslo ble lagt ut for salg, ble den utsolgt på 40 minutter! Det førte til en amper stemning, og folk kranglet om hvem som var mest fan. Arrangørene Live Nation ble overrasket over den overveldende responsen og måtte stenge kommentarfeltet etter mange hatefulle ytringer. Konserten har i ettertid blitt flyttet til Sentrum Scene.
Trapsoul er et album man må høre på flere ganger for å like. Og når det først vokser, setter det seg rett i hjerterota. For hver gjennomlytting kan man få en ny favorittsang eller få ørene opp for gode detaljer ved produksjonen. Kjempen Timbaland er en av flere veldig gode produsenter som løfter plata ytterligere.
«Shorty, you deserve what you’ve been missin’
Lookin’ at you I’m thinkin’ he must be trippin’
Play this song for him, tell him, «Just listen»
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=d7cVLE4SaN0&w=560&h=315]
Tiller har hatt en lang reise til der han er i dag. En reise som mange kan kjenne seg igjen i. Vi har vel alle på et tidspunkt lurt på hva vi skal gjøre med livene våre. Tiller setter ord på nettopp disse følelsene. På låta «502 Come Up» synger han «I’m not from Houston, no, I’m not from ’round six». Dette henspiller på at han ofte blir kategorisert som en rapper fra Houston, Texas. Gjennom albumet hører man likevel drypp av inspirasjon fra nevnte område. Eksempelvis i sangen «Don’t», der King Vory sier «H-Town got a n**** so throwed».
Tiller har skrevet alle sangene på albumet selv, noe som er veldig uvanlig i dagens musikkverden der det oftest er flere personer involvert i en enkel sangtekst. Da Tiller ble spurt om hvorfor han ikke hadde med noen gjesteartister på albumet sitt, svarte han at det var fordi han hater å bli avvist – både av potensielle gjesteartister og ikke minst jenter.
Så gjenstår det å se om han også leverer fra scenekanten – om han behersker sang så vel som rapping.