P3 elsker: Darkside

Ung studioduo går fra å remikse Daft Punk og Grizzly Bear til å gi ut et elektronikaalbum med overrumplende innslag.

Gjennom spalten P3 Elsker setter vi fokus på mindre kjente artister og utgivelser som fortjener mer oppmerksomhet. Forhåpentligvis finner du dine nye favorittartister her.

Den unge elektronikaartisten Nicolas Jaar brakdebuterte med det hyllede albumet Space Is Only Noise i 2011, men det spørs om ikke det mest spennende han driver med om dagen uansett er Darkside – som er et samarbeid med gitaristen Dave Harrington.

De debuterte med en trespors EP samme år, som med klare åttitallstrekk minsket gapet mellom house og britisk new wave/postpunk på svært elegant vis.

Blues Yourself To Dance

Mest bemerket gjorde de seg uansett tidligere i år, da de under navnet Daftside lagde et relativt frekt, komplett remiksalbum av Daft Punks album av året – for tilfellet kalt Random Access Memories Memories, og alle vi som ikke var storfans av originalutgivelsen fikk hørt låtene med nye, friske ører. Resultatet er høyst overbevisende, og ikke minst temmelig pussig: En diskret blanding av house og sumpblues.

Disse sjangrene har mildt sagt ikke emulgert de få gangene noen har forsøkt, men her fungerer det altså som bare dét – sjekk bare ut versjonen under, som nesten er like mye Hank som Pharrell Williams.

Mark Knopfler møter Drive

I oktober slipper duoen første hele album med kun eget materiale, og da går de temmelig allsidig til verks. Andre singel, «Paper Trails» ble sluppet nylig, som fortsetter nevnte fusjon, denne gang kombinert med stemmeprakt av gravrøstkvalitet.
 

 

Som en blanding av Dire Straits og filmmusikken til Drive – men en enda spenstigere smakebit er «Golden Arrow»: En dunkel, kompleks affære på elleve minutter, som bruker lang tid på å brette seg ut i ulike folder. Det er mørkt og knitrende med plutselige, sterke lysglimt. Ta deg tid til hele!

Jørgen Hegstad