VG-lista Topp20 er barometeret over de mest populære låtene i Norge. I forrige uke toppet en helt ukjent låt lista. Hvordan kunne det skje?
VG-lista er en institusjon i norsk musikkliv. Gjennom 50 år har lista (eller rettere sagt listene – låtlista Topp20 og albumlista Topp40) speilet det norske folks musikksmak og definert hvilke artister som lykkes eller ikke. En høy førsteukeplassering på VG-lista er et livsviktig øyeblikk for en norsk artist. En nummer én-hit er noe alle drømmer om, selv om de ikke vil innrømme det. Et raskt fall ut av lista kan være skjebnesvangert for en hel karriere. En hit er en hit først når den nærmer seg toppen av VG-lista, het det før. Og slik er det langt på vei fortsatt. Lista kan høres hver onsdag mellom 15 og 16 her på P3.
En hitliste i et lite land blir selvsagt ikke perfekt. For noen år siden klarte Christer Falck å manipulere sin gruppe Warlocks inn på Topp20-lista ved å sende en håndfull karer rundt til byens platebutikker for å kjøpe opp gruppas singel ”Stay Warm”. Stuntet skapte den gangen en nødvendig debatt rundt grunnlaget for lista. Siden gjorde bransjeorganisasjonen IFPI, som utarbeider VG-lista, flere viktige reformer. Blant annet ble lovlig nedlastet musikk inkludert. Resultatet var at VG-lista fortsatte å leve som det suverent viktigste popularitetsbarometeret for musikk her til lands.
Derfor var det god grunn til å hoppe i stolen når det amerikanske hipster-bandet MGMT inntok førsteplassen på VG-lista Topp20 sist uke. MGMT er et av årets mest omtalte alternative rockeband, men et band som har til gode å treffe et stort publikum med sitt debutalbum.
På toppen av det hele var det ikke en av MGMTs to mest spilte låter som gikk til topps, førstesingelen ”Time To Pretend” eller oppfølgeren ”Electric Feel”, låter som har vært spilt endel på P3, på klubber og på norske studentradioer. Låta de dundret inn på førsteplass med, foran Katy Perry, Metallica, Marit Larsen og Kid Rock, var ”Kids”, en låt som gis ut som singel først 13. Oktober.
Basert på nedlasting, tidlig buzz og det faktum at vi snakker om en veldig catchy låt, har ”Kids” sikret seg noen internasjonale listeplasseringer: En 40. plass i Irland, en 89. plass i Australia og en 183 plass i England. Utover det; ingenting. ”Kids” er heller ikke i bruk i en profilert film, tv-serie eller reklame, som kan være springbrett for listesuksess. Ei heller har MGMT vært i Norge og spilt på Grosvold nylig, eller vunnet en talentkonkurranse på TV2.
Hvordan kan da MGMT, sånn helt ut av det blå, gå rett inn på førsteplass på VG-lista?
Her er et par-tre mulige svar: Det har skjedd en teknisk feil i registreringen av de forskjellige låtene, slik at salget av en reell hit har blitt registrert som salg av ”Kids”. Eller så kan det tenkes at digitale gratis-eksemplarer av ”Kids” fra en av Djuice mange oppfinnsomme abonnementstyper knyttet til musikk, er tatt med i opptellingen. Ellers så har markedsføringen gjennom en enkelt aktør, og dette er plateselskapet Sony Musics forklaring, gitt voldsomme resultater.
Aktøren vi snakker om er allerede nevnte Djuice, som satser stort på musikk. Og forut for forrige ukes VG-lister var ”Kids” en av de låtene som ble profilert og anbefalt av selskapet.
Markedsføring har alltid vært en viktig del av musikkbransjen, men det er utvilsomt betenkelig hvis lyn-markedsføring gjennom en enkeltbutikk, er nok til å løfte en hvilken som helst låt helt til toppen av VG-lista. Det gjør lista lite troverdig som popularitetsbarometer den aktuelle uka, og kaster selvsagt skygger over Topp 20 på generell basis også. I verste fall betyr det at plateselskapene kan klare å manipulere seg til høye plasseringer på VG-lista takket være gode avtaler med Djuice. Alternativt er gratis-filer av ”Kids” tatt inn i utarbeidelsen av Norges offisielle salgsliste. Eller så er dette resultatet av en inkurie, en feil. I så fall burde den vært luket ut av IFPI før lista ble publisert.
Hva skjedde med ”Kids” denne uka? Den datt rett ut av lista.