Har du et ferskt band med gode låter men få fans og tørster etter oppmerksomhet, er det stadig flere alternativer i den digitale sfæren. I Norge har vi vår egen Urørt-tjeneste, som samler og formidler talenter.
10.000 artister og band
Men for musikere i andre land finnes det kanskje ikke like gode alternativer. Da kan det være lett å ty til piratenes svar på Urørt – The Promo Bay. Et underbruk av det kanskje største nettstedet for piratkopiert materiale – The Pirate Bay.
«Som du kanskje har sett har vi av og til bytta ut logoen vår med noen andres. Av og til lenker vi til viktige politiske spørsmål, for eksempel om sensur på nettet og andre ganger til kule indiemusikere som vi liker. Nå ønsker vi å forbedre denne funksjonen», skreiv The Pirate Bay da de starta opp tilbudet i januar.
Siden da har over 10.000 artister og band meldt sin interesse og de som er blitt løfta fram har merka økt oppmerksomhet, melder TorrentFreak.
– Usikker
Jørgen Hegstad, prosjektleder for Urørt, sier han ikke kjenner til noen norske band som har benytta seg av The Promo Bay, og er noe skeptisk til verdien den måtte ha.
– Det er muligens et ålreit promoverktøy, men jeg er usikker, sier han til P3.no.
– Spesielt siden både kvaliteten på de bandene som promoteres har vært så som så og at det ikke retter seg inn mot musikkinteresserte spesielt. Jeg tror eksempelvis spill kan ha mer å hente her enn musikk, mener Hegstad.
Jeg sørger fortsatt over tapet av kassetten, men jeg forventer ikke at folk skal forsøke å selge dem.
Blant de 25 bandene som er blitt promotert av The Pirate Bay har imidlertid flere merka at det er flere som vil høre musikken deres.
– Disse artistene fikk tusener av nye fans på sine Facebook-sider og deres innhold ble lasta ned og spilt mange ganger. Et eksempel er Soso (Sophia Somajo journ.anm) som fikk over 100.000 visninger av sin musikkvideo i løpet av 72 timer, sier The Pirate Bay til TorrentFreak.
– Kan ikke kjempe mot evolusjonen
Artisten spør seg sjøl, i et åpent brev på sin egen hjemmeside, hvorfor hun valgte å bruke The Pirate Bay for å få oppmerksomhet.
«Man kan ikke kjempe mot evolusjonen, antar jeg. Der skjer allerede. Jeg føler ikke jeg går på akkord med noe om vi jeg vir får et større publikum», skriver Soho.
«CD-plata er et gammelt format. Jeg mener, jeg sørger fortsatt over tapet av kassetten, men jeg forventer ikke at folk skal forsøke å selge dem. Den gamle måten å distribuere musikk er utdatert. La oss heller innse det ennå dvele ved tapet og heller fokusere på den nye kraften vi som artister har, til å nå vårt publikum direkte. Jeg bryr meg ærlig talt ikke om musikkbransjen. Jeg bryr meg om musikk», skriver hun videre.
Bygger en ny Promobay
Pågangen fra ivrige musikere og kunstnere har imidlertid vært så stor at The Pirate Bay ikke alene lenger klarer å gå gjennom alt materialet som kommer inn.
De har fått australieren Will Dayble til å bygge Promobay.org, som fortsatt er under utvikling, men som i framtida vil være sida å bruke.
– Når denne sida fungerer vil vi ordne det sånn at publikum får stemme fram en artist hver uke. Vi vil imidlertid fortsatt ha muligheten for veto, så vi ikke får Justin Bieber på forsida vår.
Selv om The Pirate Bay ikke kan klage på mengden bidrag som kommer inn ønsker de seg en større variasjon. For øyeblikket er bidragene 90 prosent musikkrelaterte, men bare 5 prosent er fra kvinnelige artister eller band.
– Det typiske bidraget kommer fra armerikanske eller svenske indiegrupper. Tyske folk har på den annen side en forkjærlighet for dårlig dupstep, forteller The Pirate Bay.