Italienske Måneskin har hatt to ganske ville år siden Eurovision-seieren i Rotterdam i 2021.
Bandet med den halvt danske bassisten Victoria de Angelis vant med «Zitti e buoni». Låta fikk Usain Bolts bein å gå på, og med god drahjelp fra TikTok holdt de seg mer relevant enn mange andre Eurovision-vinnere med sin versjon av The Four Seasons-låta «Beggin’»
I 2023 er den foreløpige summen rundt 4 milliarder strømminger, 40 millioner solgte plater og Grammy-nominasjon.
Etter 2021-plata «Teatro d’Ira: Vol I» kommer nå deres tredje plate, som bærer det kontraintuitive navnet «RUSH!». Vi får tro at «Teatro d’Ira: Vol II» kommer senere.
Trygt og konservativt
Mesteparten av særpreget kommer fra vokalist og Gen Z-ikon Damiano David, og et originalt forhold til albumstruktur. Selv om vi stort sett forholder oss til myk rock er ingen låt lik den andre. Men det kan være like mye til besvær som til hjelp for helhetsinntrykket.
Av og til føles det som om Måneskin har hørt på Rolling Stone Top 500 rock’n’roll songs of all time, og bare prøvd å lage sin egen tolkning av dem.
Det kan i og for seg være en god idé dersom man tilfører noe nytt, men her er instrumenteringen smertelig tradisjonell. Måneskin er tydeligvis blant de mest rockekonservative: Bass, rytmegitar, leadgitar, trommis og vokkis.
Det virker ikke som om noen forsøker å krydre tolkningene med egne ideer, og da blir det lite som lokker trofaste rockefans til disse «nye» og «moderne» representantene for sjangeren.
Ja visst, det er godt å se at hitlistene ikke bare er til for r&b og reggaeton, men når det låter så velkjent som dette avslører Måneskin at de fremdeles hører mest hjemme i Eurovision-sjangeren.
Uoriginalt
Noen av låtene er direkte provoserende uoriginale. «Feel» er et skikkelig skrekkeksempel på hva som skjer dersom du tar folk uten noe på hjertet og gir dem et lynkurs i rock.
Damiano David viser seg fra sitt mest uspiselige i åpningspartiet: Den utrolig usympatiske vokalføringen får bakbeina mine til å dirre.
Her høres italienerne ut som et skikkelig Ole, Dole og Doffen-ensemble som skal imponere innbyggerne i Andeby med «tøff musikk».
På «Kool Kids» prøver de på en patetisk Sex Pistols/The Clash-etterligning der Damiano til og med legger til seg en lite troverdig britisk aksent.
Når det blir så gjennomsiktig som dette blir teksten enda flauere: «Cool kids they do not like rock / They only listen to trap and pop». Skikkelig rusfritt kommunearrangement-vibber, eller hva?
Eurovision-rock
Stakkars Tom Morello (legendarisk Rage Against the Machine-gitarist) har også blitt lurt med på denne Disneyland-rocken på låta «Gossip». Han bidrar med den minst originale soloen jeg har hørt siden Dan Børge Akerø sto der med blokkfløyta si.
Morello kan nok ikke redde en plate som ifølge presseskrivet skal handle om de hektiske årene som har gått siden Eurovision-seieren, en tanke som overhodet ikke kommer igjennom. Den skal formidle stresset, frykten og kaoset rundt den plutselige berømmelsen.
Tekstene minner likevel bare om NRK Super-versjonen av ungdomsopprør.
Det er vanskelig å argumentere mot at disse låtene helt sikkert slår an blant de aller yngste av oss, men jeg er overbevist om at lyttere som er interessert i alle slags ulike former for rock vil steile som hingster.
«RUSH!» er et skikkelig plastprodukt med totalt fravær av genuinitet, og som bare funker til å gi barn en helt grunnleggende innføring av hvordan musikk med instrumenter høres ut. Litt som en demolåt på Casio-keyboardet, på en måte.
Men det er klart, Eurovision er ikke det beste utgangspunktet for å bygge en troverdig karriere innen denne sjangeren. Heldigvis.
Måneskins tredje album «Rush!» kommer fredag 20. januar.
FLERE MUSIKKANMELDELSER: