Røverhistorier fra rocken

Radiolegenden Harald Are Lund tar deg med inn i øyeblikkene som definerte hans interesse for musikkformidling.

Harald Are Lund har vunnet hederprisen (Foto: NRK)
Harald Are Lund (Foto: NRK)

Harald Are Lund er en institusjon innen norsk musikkformidling. Han er en av stemmene som gjør at P3 «hver dag gir deg musikkopplevelser du ikke hører noe annet sted». Til tross for tusener av intervjuer, konserter, festivaler, plater og andre store opplevelser, er det noen øyeblikk som har brent seg fast for alltid.

Hør Harald Are i NRKs nettradio.

– Det er klart man blir nedslipt og mer likegyldig jo flere opplevelser man han. Det er vanskelig å finne den samme entusiastiske følelsen som i begynnelsen, forklarer mannen som hver mandag presenterer ny og gammel favorittmusikk på P3.

Harald Are Lund sammen med Fleetwood Mac i mars 1968. (Foto: Privat)
Harald Are Lund sammen med Fleetwood Mac i mars 1968. (Foto: Privat)

De sterkeste og aller mest definerende opplevelsene hadde Harald Are tidlig i sin karrierere som musikkjournalist.

– De første gangene man opplever noe i livet er alltid de som virker sterkest og som man husker best. Sjøl hadde jeg to sterke møter med musikere da jeg var 17 år. Høsten 1963 møtte jeg opp før Coltrane-konserten i Njårdhallen og blei kjent med mitt store trommeidol Elvin Jones fra Coltrane-kvartetten og fikk lov til å rigge opp trommesettet hans. Det var stort, for jeg spiller trommer sjøl. Coltrane så jeg stå bak scenen, men han så ut som han mediterte og den enorme respekten og beundringen jeg hadde for han gjorde at jeg ikke våget å snakke til han. Jeg har alltid angret at jeg ikke gjorde det, for han døde i 1967 da han bare var 40 år; men jeg fikk jo møte Elvin!

Hang ut med Mingus

Harald hadde en jazzspalte i skoleavisa på denne tida og på formiddagen søndag 12. april 1964 stilte han opp utenfor hotell Continental og mannet seg opp til å snakke med bassisten og orkesterlederen Charles Mingus da han kom ut på vei til lydprøver i Aulaen. Det var første gang denne avantgardejazz-legenden spilte i Norge.

– Jeg hadde hørt at han ikke var så glad i hvite på grunn av all urett og diskriminering svarte blei utsatt for i USA, men jeg tror han forsto at jeg var oppriktig interessert i musikken hans, så han både lot meg bli med på lydprøvene og gjøre et intervju etter konserten. Det blei det første intervjuet jeg gjorde og også første gang jeg fotograferte på en konsert. Da han kom tilbake til Oslo i 1970 fikk jeg bli med på hotellrommet etter konserten og høre på radio-opptak han hadde med seg sjøl og Charlie Parker – opptak fra tidlig 50-tall som ikke hadde blitt utgitt ennå.

Banebrytende

Den oppriktige interessen går som en rød tråd gjennom alt Harald Are Lund har gjort. Gjennom sin lange NRK-karriere har han blant annet vært revolusjonerende tidlig ute med å presentere punk og psykedelisk musikk på radio og TV, og de aller fleste norske band som har blitt store, som Motorpsycho, har vært innom programmene hans.

Lørdag under Bylarm blir Harald Are intervjuet om sine største opplevelser som musikkjournalist og -formidler.

Dersom du vil bli bedre kjent med Harald Are, kan du sjekke ut dokumentaren Lydverket lagde i forbindelse med hans sekstiårsdag i 2006:

Artikkelen fortsetter under videoen

Absurd inspirasjon

En annen artist som har trigget Harald Ares interesse for musikk – og dermed musikkformidling – er Captain Beefheart. Hans eksprimentelle, bluesaktige psykedelia traff den unge musikkentusiasten midt i hjertet, og Harald Are har møtt Beefheart ved flere anledninger.

– Jeg har spilt Beefheart på lufta fra jeg begynte å ha sendinger i 1968 og så han live første gang på Staten Island i New York i 1971 og møtte han bak scenen da han spilte i Oslo i 1972 og 1975. Jeg blei tegnet av han begge gangene og fikk også et dikt. Vi hadde noen høytravende samtaler om naturvern og vegetarianisme, blant annet. Jeg møtte også kona hans, Jan Van Vliet.

Captain Beefhearts dikt til Harald Are Lund (Illustrasjon: Don Van Vliet)

Captain Beefhearts plater fra slutten av sekstitallet, spesielt «Trout Mask Replica», regnes som noen av de viktigste utgivelsene innen eksperimentell rock. Fra P3 begynte i 1993 har Harald Are alltid hatt med en Beefheart-låt i torsdagssendinga si – faktisk helt fram til han sluttet med torsdagssendinger i august 2008.

– 15 års innsats for den spesielle musikken, altså – det forplikter jo når man er blitt tegnet av den ærverdige kapteinen sjøl, sier musikknestoren.

Slik så Harald Are Lund ut i Captain Beefhearts øyne da de to møttes på 70-tallet. (Tegning: Don Van Vliet)
Slik så Harald Are Lund ut i Captain Beefhearts øyne da de to møttes på 70-tallet. (Tegning: Don Van Vliet)