Urørt har siden 2000 vært med å prege landskapet i musikk-Norge ved å trekke frem uetablerte og usignerte artister, gitt dem spilletid på radio og en alternativ vei inn på musikkmarkedet. I dag er det over 80.000 låter inne på Urørt-sidene og 34.000 artister.
Da Urørt feiret de nye nettsidene sine i vinter var Torgrim Øyre, musikkjournalist Dagbladet, en av de som så de positive effektene av Urørt:
– Det er liten tvil om at Urørt har hatt en positiv effekt for mange av artistene som har gjort det stort i dag. Det er et fint medium for å lansere seg selv på egne premisser. Det du får der er slik bandet ønsker å fremstå før noen andre har tuklet med uttrykket.
Les mer: – Norsk musikk hadde vært fattigere uten Urørt
Donkeyboy først ut
Hør hele innslaget på Urørt onsdag fra 22:00.
Synthpopperne fra Donkeyboy er de første som får fortelle litt om veien fra Urørt til platinaselgende artist. I dag er de kjent med listetoppsingler som «Ambitions», «Sometimes» og «City Boy» og er en av nåtidens største norske kommersielle popsuksesser. Donkeyboy ble kåret til Ukas Urørt i 2005 og var med i finalen i 2006.
– Det begynner å bli lenge siden dere ble ukas urørt, klarer dere å huske hvordan det var?
– Det husker vi faktisk veldig godt. Det var en enorm spenning i forkant ved å legge ut låter der og vite at det blir vurdert. Det føltes som et sjansespill. Den første gangen du får spilt en låt på radio er den beste følelsen man kan ha.
Ble nesten slåsskamp
Donkeyboy fikk en tøff start på karrièren da de spilte i urørtfinalen sammen med blant andre vinnerne Heroes & Zeros og Herreløse. Christer Falck var en av dommerne – og han var ikke nådig i uttalelsene sine.
– Det ble nesten slåsskamp mellom oss og Christer Falck i etterkant av finalen. Men han har faktisk sagt unnskyld i ettertid og at han tok feil av oss. Men det viktigste er jo å bruke motgang til å ta et steg videre.
Hvordan har målene forandret seg fra 2006 til i dag?
–Vi sikter jo stadig høyere og høyere. Nå ser vi litt utover landegrenser, men hjemlandet og Skandinavia er fremdeles viktigst. Man vil alltid mer, akkurat i det øyeblikket du oppnår en ting så setter vi oss nye mål.
Dere har også blitt kjent for en veldig fargesterk klesstil gjennom årene, hvordan utviklet den seg?
–Vi ønsket å skille oss litt ut. Når noen leste et blad og så et bilde så skulle de se at det var Donkeyboy. Folk ble jo provosert og da var jo målet vårt oppnådd. Vi tenkte at alle norske band ikke trenger å ha slitte jeans og band-t-skjorter.