I januar 2023 gikk Ida Tolou (26) gjennom et brudd.
Der noen mennesker kanskje skaffer seg en tatovering, får en ny hårsveis eller ligger med en rebound, så valgte Tolou å håndtere bruddet på en litt mer bærekraftig måte.
Først dro hun i studio og lagde låta «A Little Bit Sad» på én dag. En låt der hun understreker at det skal gå bra med henne, selv om hun, som tittelen sier, ble litt trist av bruddet.
En måned senere satt hun seg på første fly mot englebyen: Los Angeles.
– Jeg trengte en ny start, et sted hvor jeg kunne fokusere på meg selv og musikken min.
Hun sa til seg selv at hun ikke skulle reise hjem før hun fikk seg en ny manager i USA.
Tolou hadde hatt kontrakter i USA tidligere. I 2020 ble hun signert av ingen ringere enn Wyclef Jean (du vet, han på «Hips Don’t Lie»), etter at hun møtte han i Ishavskatedralen i Tromsø, helt tilfeldig.
Men labelet til Wyclef ble oppløst etter noen år, og nå var hun på egne bein i «the land of the free». Så tok hun seg en heistur i Hollywood.
Selveste Lucian!
Soho House er en medlemsklubb for kunstnere, med lokaler i blant annet London, Berlin, Miami og Hollywood. Det var her Tromsø-artisten kom i samtale med en tilsynelatende tilfeldig person i en heis.
– Han fortalte at han jobbet i musikkbransjen, og spurte meg om jeg kunne spille av noen låter. Heldigvis likte han det han hørte og sendte meg videre til en ny fyr.
Fyren Tolou ble sendt videre til nå, var Chris Anakute. Han er en «music executive» som tidligere har jobbet med artister som Bebe Rexha, Katy Perry og Rihanna. De avtalte et møte.
– Og da jeg kom inn på kontoret hans, så spilte han låtene mine høyt!
Chris var svært fascinert av den nordnorske artisten og signerte henne til labelet sitt «Dream artist». Men bare en måned senere kom det en enda mer eksklusiv henvendelse.
– Tre timer etter jeg slapp «Coco» i august, ble teamet mitt kontaktet av Lucian Grainge. Vi avtalte et møte tre timer senere. At de ringte fra hans kontor var et veldig spesielt øyeblikk.
Dersom du som leser nå, er usikker på hvem dette er, så er du nok ikke alene. Men sir Lucian Grainge er rett og slett daglig leder i Universal Music, verdens største plateselskap.
På sett og vis er det noe som gjør han til verdens mektigste mann innenfor populærmusikk.
Ikke så høy og mørk
At sir Lucian Grainge er et anerkjent navn, kan seniorrådgiver i Music Norway Helene Broch skrive under på.
– Han er et anerkjent navn med tyngde innenfor musikkbransjen oppigjennom. Han har stor påvirkningskraft.
At Lucian selv møter artister ansikt til ansikt, er temmelig uvanlig, skal vi tro Tolou. Det tror også Helene Dolva stemmer.
– Det er jo ikke signering av artister han først og fremst gjør, det har han en drøss med folk som gjør for han. Men han er kjent for å være en av musikksjefene som har et godt øre, i tillegg til å være en businessmann. Så at han tror på Tolou, er et veldig godt tegn.
En så viktig mann skulle man tro kunne være litt «høy og mørk», men Tolou hevder han var en svært hyggelig mann.
– Han var veldig tilstede og inspirerende!
Dermed endte Tolou opp med å signere global kontrakt med Universal Music og ble satt på labelet Virgin Music, som er underlagt plateselskapet.
– Ikke nødvendigvis en superbra fordel
Tolou er ikke den første norske artisten som er signert i USA. For eksempel er Aden Foyer og Girl in Red signert av Columbia Records som er underlagt Sony Music, mens Aurora er signert på Decca Records som også er under Universal.
Dagny var signert av Republic Records under Universal, men brøt samarbeidet i 2019 grunnet kreative uenigheter.
Men hva betyr det egentlig å være signert i USA? Det høres jo flott ut på papiret, men hvilke fordeler gir det? Er dette noe alle norske artister bør strebe etter?
Tolou er faktisk overraskende avbalansert når hun får spørsmålet.
– Nå i oppstarten av karrieren min, så er det ikke nødvendigvis en superbra fordel. Sånn egentlig burde man kanskje bygget en tydelig fanbase her først, men nå er jeg nesten like mye i USA som jeg er i Norge.
Det er først når ballen begynner å rulle, at det kan vise seg å være en god signering å ha, ifølge Tolou.
– Da har jeg jo et team i hele verden som backer meg.
For som 26-åringen understreker, jobben må fremdeles gjøres. Å være signert er på ingen måte en garanti for suksess.
– Og det fikk jeg for så vidt høre fra bransjefolk i USA og. At det virkelige harde arbeidet starter nå etter jeg har signert.
Rull den ballen!
Helene Broch fra Music Norway er enig i tankene til Tolou. I utgangspunktet kan man ha en så fin avtale man bare vil ha, men det hjelper lite hvis musikken ikke slår an.
Rent praktisk handler det å bli signert om at artisten får tilgang på midler som gjør det enklere å lage og gi ut musikk. Det kan være alt fra studiotid, tilgang på produsenter og pengemidler, til hjelp med promotering. Alt mot at plateselskapet får en andel av salget og konsertinntektene.
Men der plateselskapene tidligere nærmest kunne avgjøre om en artist blir stor eller ikke, så er det i dag artistene selv som må skape et navn for seg selv.
– Den første etappen i karrieren, må artistene i dag ta selv. Det er de som må lage musikk som folk vil høre på. Når man er signert så får man støtte og hjelp, men teamet kommer først til sin rett når ballen ruller.
Når det gjelder tidspunktet i karrieren Tolou har signert på, så tror ikke Helene det nødvendigvis behøver å være en ulempe.
Tolou og Helene er altså samstemte om at styrken til en utenlandskontrakt, først viser seg fra sin beste side når artisten er klare for å erobre verden. Så da spørs det da: Kommer ballen til Tolou til å rulle? Er hun vår neste utenlandseksport?
– Det er jo ikke noe som kommer til å skje ut av det blå, men jeg kommer til å jobbe hardt for det, konstaterer hun.
Og arbeidet med å bygge opp en fanbase i Norge er i gang. I september hadde hun sine første liveshow på bransjefestivalen Bylarm i Oslo, og i november opptrådte hun under prisutdelingen på «P3 Gull».
MER OM «P3 GULL: