nrk.no

Sjeldent samarbeid: – Det var ingen diva-øyeblikk i studio

Kvinnelige samarbeid i popmusikken er langt ifra like vanlig som mannlige. Det vil artistene Skaar og Isabelle Eberdean gjøre noe med.

Tenk på en låt der to artister samarbeider. Sannsynligheten for at minst en av artistene på låten du tenkte på, er en mann, er rimelig stor.

I 2022 skrev P3.no en artikkel om den økende veksten av moderne boyband.

Hitlistene på denne tiden bestod stort sett av mannegrupper og menn som samarbeidet med andre menn. Damene holdt seg mer til seg selv, og når det først var kvinnelige samarbeid, som på låta «Pretty» av Astrid S og Dagny, ble det nærmest omtalt som en sensasjon.

I 2024 er det heller ikke drøssevis av eksempler, men man kan kanskje ane konturene av en oppblomstring? Her er i hvert fall noen:

Samarbeid mellom damer er fremdeles mye mindre vanlig enn samarbeid mellom menn.

Senest i uke 29 var det fem ulike norske herresamarbeid på Spotify Topp 50. Seksten hvis man teller med alle gruppene. Og det er bare hva som er på hitlistene akkurat nå, den totale summen er mye større.

Hvorfor er kvinnesamarbeid så uvanlig, når mannesamarbeid nærmest er dagligdags?

Mer kniving?

– Jeg tror at for mange er det generelt en høyere terskel å spørre jenter om å samarbeide på låter. Man føler kanskje at det er litt mer kniving mellom oss, mener Isabelle Eberdean.

Trønderen har gitt ut soul og R&B siden 2021, samme år som hun ble ferdig uteksaminert på jazzlinja på NTNU.

I juli har hun blitt kåret til «Månedens Urørt». Selv om den tittelen absolutt er stas, så er det noe som skjedde måneden før, som muligens var enda mer stas for 27-åringen.

I juni ga hun nemlig ut låta «Call Me Up» med kollega Nelly Moar. Hun beskriver samarbeidet som utelukkende positivt.

Isabelle Eberdean drar håret bak det høyre øret. Samtidig ser hun seriøst inn i kameraet.
MULIGHET TIL Å SPILLE PÅ «P3GULL»: Isabelle Eberdean er «Månedens Urørt» i juli med låta «4 The Night». Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

– Vi kjente ikke hverandre fra før av. Jeg bare sendte henne en melding på Instagram, sa at jeg var fan av musikken hennes og spurte om hun ville jobbe sammen en dag.

Nelly bor til vanlig i Bergen, men fløy over til hovedstaden en helg for å gjøre insta-meldingene til virkelighet. Samarbeidet skal ha vært smertefritt ifølge Isabelle.

– Vi hadde flere av de samme musikalske referansene, og det var ingen diva-øyeblikk i studio. Alt var veldig deilig og føltes naturlig.

Isabelle står oppreist midt i en hvit gang. Hun har hendene på ryggen og ser seriøst inn i kameraet.
KVINNELIGE PRODUSENTER: Isabelle har samarbeidet med produsenter av begge kjønn i utlandet, men i Norge har det vært 90 prosent menn: – Jeg skulle ønske at jeg brukte flere kvinnelige produsenter. Hvis noen leser dette, ta kontakt!, sier Isabelle. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

– Jeg har alltid hatt lyst til å gjøre mer av sånne ting, konkluderer Isabelle.

Så hvorfor er det ikke vanligere?

Mister de tilfeldige møtene

– Det er en ekstremt mannsdominert bransje. Selv om det er mange kvinnelig artister, så er de fleste produsenter og låtskrivere menn. Jeg tror det gjør at kvinner rett og slett sjeldnere blir satt i kontakt med hverandre, sier Joakim Aadland.

Han er daglig leder i Balansekunst, som er en forening som jobber for et likestilt og mangfoldig kulturliv. Når musikkbransjen får flere damer inn i bakgrunnsrollene, vil dette også gi utslag i musikken som blir gitt ut, ifølge han.

– Når de fleste låtskrivere er menn, så er det mer naturlig at de skriver fra et mannlig perspektiv. Og vi mennesker har nok generelt en tendens til å rekruttere folk som ligner på oss selv.

Mange musikalske samarbeid blir også til ved tilfeldigheter. At noen møter hverandre, slår av en prat, finner ut at man har litt til felles, og vips, så prøver man å jobbe sammen.

– De litt tilfeldige møtene tror jeg dessverre damer i mindre grad opplever, fordi man sjeldnere er i settingene der det er naturlig at det skjer. For eksempel backstage på en festival, fordi færre damer blir booket til festivaler, forteller Aadland.

Fokus på konkurranse?

Det er ett prosjekt i norsk sammenheng som skiller seg kraftig ut når det kommer til samarbeid mellom damer i 2024. I april slapp Skaar EP-en «Mad Women».

EP-en inneholder seks varianter av hennes tidligere låter, der hun har med seg en ny kvinnelig artist på hvert av sporene.

For Skaar sin del, så har det fineste med prosjektet vært å kunne dele erfaringer og perspektiver fra andre kvinner i bransjen. Det er nemlig ikke så vanlig som man kanskje skulle tro.

Når man er i starten av en artistkarriere, så er det vanlig å bli sendt rundt på ulike musikalske «sessions», der man møter folk og lager musikk sammen, ofte på initiativ fra plateselskap. Skaar anslår at oppigjennom i karrieren sin, så har det stort sett vært 80–90 prosent menn hun har forholdt seg til på slike «sessions».

– I starten av karrieren min syntes jeg alltid det var litt merkelig og vanskelig at jeg som skulle lage musikk fra en ung kvinnes perspektiv, skulle lage det med hjelp fra stort sett bare menn over førti, forteller artisten fra Stord til P3.no.

Bilde av artistene Skaar og Emilie Nicolas foran en svart vegg. Begge ser rett inn i kamera mens et rundt lys, lyser opp ansiktene deres
«MAD WOMEN»: Emilie Nicolas er en av kvinnene Skaar fikk samarbeide med på prosjektet. Skaar følte at hver låt fikk et nytt liv når samarbeidene ble til. Foto: Houssam Laaouar, promo

Men selv om 25-åringen alltid har ønsket å jobbe med flere kvinner, så har hun ikke alltid vært like overbevist om at duetter var veien å gå. For noen år siden skrev hun faktisk en tullelåt som het «I Hate Collabs».

– Jeg tror jeg tidligere tenkte at slike samarbeid kunne oppleves litt påtatt. At det kanskje var noe plateselskapene konstruerte for at artistene kunne «tappe» inn på hverandres marked. Men nå syntes jeg det bare er jævlig kult når artister bidrar med ulike musikalske innspill til hverandre.

Skaar skulle ønske at nettopp hva slike samarbeid kan bety for det musikalske produktet, var i fokus. I dag opplever hun at bransjen og samfunnet for øvrig heller er opptatt av å sette kvinnelige popartister opp mot hverandre.

– Folk tror liksom ikke helt på at kvinner bare vil hverandre vel. Jeg føler at når kvinner samarbeider, så skal folk med en gang diskutere hvem som synger best og hvem som har mest å vinne på samarbeidet. Og så er det alltid noen som fokuserer på hvem som ser best ut, det er selvfølgelig et helt sykt fokus å ha.

Hun blir selv ekstremt inspirert når hun ser samarbeid mellom damer, og legger til at hun begynte å grine da hun hørte Charli XCX og Lorde sin ferske låt «Girl, So Confusing».

– Det er trist at menn på et generelt nivå nok er flinkere til å bygge hverandre opp. Vi kvinner må bare bli enda flinkere på å snakke sammen og minne oss selv på at vi er venner.

Nullsumspill?

Isabelle Eberdean og Skaar tror som sagt at en grunn til at det er færre kvinnelige musikalske samarbeid, kan være at det tradisjonelt har vært mer kompetitivt mellom damer enn mellom menn.

Nå opplever begge to at en endring er i gjære.

– Jeg tror vi damer har sett på suksessen til guttegruppene og samarbeidene de siste årene, og innsett at det ikke er negativt for noen, sier Isabelle.

Isabelle Eberdean har hendene i lommene og lener seg inn til en murvegg.
DELER HVERANDRES LÅTER: Isabelle opplever at flere damer heier på hverandre i bransjen i dag, enn tidligere. Blant annet har det blitt helt vanlig å dele hverandres låter på Instastory. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

At musikkbransjen er et nullsumspill, altså at det er plass til så og så mange av en type artist, tror hun er en gammeldags tanke.

– Når jeg samarbeider med Nelly Moar, så er jo det bare vinn-vinn for karrierene våre. De som er fan av meg liker jo sannsynligvis musikken hennes, og de som er fan av hun liker sannsynligvis musikken min. Det er jo kjempepositivt å kunne utveksle fans på den måten.

I dag er «Call Me Up» øverst på begge artistenes Spotify-profil, som betyr at det er den mest populære låta de siste dagene for begge to.

– Det er så lett å tenke at man utkonkurrerer hverandre, men musikk er jo ikke en konkurranse – selv om det kanskje kan oppleves slik i blant.

ANDRE «MÅNEDENS URØRT» I 2024:

Siste fra P3.no: