Noen poster memes, andre lager gjennomførte sketsjer for flere hundre tusen følgere. Vi i P3 ville finne de morsomste kontoene akkurat nå, og har fått hjelp av en håndfull norske komikere til å orientere oss i Instagram-jungelen. Dette er Martin Lepperød, Sigrid Bonde Tusvik, Sofie Frøysaa og Markus Nebys beste anbefalinger.
– Jeg er veldig glad i ting som går galt. For eksempel videoer av folk som lager mat og får panikk når komfyren tar fyr, sier Martin Lepperød.
Lepperød er komiker og programleder i Karakter på P3, og anser seg selv som en myk humorist som elsker godhjerta humor.
– Favoritthumoren min er også folk som ikke får det helt til, men som alltid prøver sitt beste.
Er det deg selv du beskriver?
– Ja, det vel egentlig kanskje det, ler han.
Fra TV til Instagram
Lepperød tror dagens humorkontoer på Instagram kan sammenlignes med hva TV betydde for folk før i tiden.
– Det man tidligere så på TV preget ofte samtalene i skolegården. Det samlet folk og gav dem noe å snakke om. Nå har dette flyttet seg til Instagram hvor man i tillegg kan tagge og dele, som gir en fellesskapsfølelse rundt «Instagram-kjøret», sier han.
Hvorfor tror du humorkontoer på Instagram blir så populære?
– Det må være fordi de er så utrolig lett tilgjengelige. Det er mulig å se akkurat når man vil.
Dessuten representerer de ofte noe folk kan kjenne seg igjen i, tror han.
– Ta Tinder-profilene på Instagram: alle har et forhold til dating eller kjærlighet enten om du er singel eller har partner. Ikke minst kjenner man noen som har vært på en forferdelig Tinderdate. Siden det er såpass gjenkjennbart blir det morsomt.
https://www.instagram.com/p/B5M7q88pCOd/
@respectfulmemes
– Dette er klissete og søtt, og humor som baserer seg på noe veldig sjarmerende. Innholdet skal overhode ikke støte noen, sier Lepperød.
Her finner man både Pokémon og søte hunder som ser på deg med dådyrøyne. Kontoen med nærmere 92 000 følgere beskriver seg som en meme-kilde det er trygt å vise bestemor.
– Jeg sender de gjerne til kjæreste og venner, men de har sluttet å svare meg, ler Lepperød, som innrømmer at han kan bli noenlunde entusiastisk med meme-bruken sin.
Han setter pris på varm humor, og klarer ikke motstå når et bilde av en entusiastisk valp dukker opp i feeden med teksten «Wait! Stop scrolling!» før den poserer feminint med hodet på skakk med teksten «I think you’re cute».
– Det er så lett å bruke humor for å drite ut folk. Men det som er virkelig vanskelig er å gjøre noe som ikke har særlig brodd ved seg, til noe gøy. Derfor setter jeg pris på denne kontoen.
@Piateed
– Det er morsomt med komikere som håndterer Instagram-plattformen, sier komiker Sigrid Bonde Tusvik.
Hun har selv stått på stand up-scenen i en årrekke, og er også kjent for podkasten hun driver med kollega Lisa Tønne. Derfor ønsker hun å anbefale «Piateed».
– Maria Stavang en god komiker fordi hun er både morsom og rar på samme tid. Jeg blir aldri lei av å se på fjeset hennes, sier Tusvik.
Stavang, komikeren bak «Piateed», er kjent for sine uhøytidelige videoer med seg selv som virkemiddel. Blant annet kan hun gjøre narr av at den bustete panneluggen er et perfekt prevensjonsmiddel eller at sommerkroppen overhodet ikke er på plass.
– Jeg har fulgt henne i flere år nå. Det er fint å følge med på yngre komikere som gjør det bra på Instagram.
@Snillerunar
– Dette er en fyr som virkelig har funnet sitt format, sier Tusvik.
Komikeren Runar Bakkebø Nilsen legger blant annet ut Facebook-meldinger hvor han har spurt norske kjendiser om merkelige ting. Gunnhild Stordalen gratuleres med plassen i «Ex on the beach», men bes huske på egen matpakke, mens spiondømte Frode Berg får spørsmål om han skal bruke hele taxfree-kvota.
– En gang måtte han til slutt være dinosaur på et vinmonopol fordi han tulle-chattet så mye med dem, sier Tusvik.
https://www.instagram.com/p/B3Sf-Y5g9mK/
@jonsindre
– Dette er desidert favorittpersonen min på Instagram. Jon Sindre er sykt flink med parodier, spesielt når det gjelder norske musikere, sier Lepperød.
Mannen bak kontoen, Jon Sindre Fjellvang, produserer blant annet musikksketsjer til NRK-programmet «Ti på topp», og har tidligere produsert humorlåter sammen med Herman Flesvig.
– Sketsjene er sinnsykt gjennomførte, sier Lepperød.
I feeden spotter man parodier av både «Ex on the beach»-deltagere, nostalgisk 90-talls rock og Karpe. I en mørk film med flammende bål imiterer Fjellvang både Magdi og Chirag mens det synges nødrim og sinna rap av full hals.
– Kostymer, filming og tekstene opprettholder veldig høy produksjon. Sangene kan til og med være kule alene fordi det rett og slett er fete låter.
@Tegnehanne
– Jeg ler mest av humor som gjør litt vondt, sier Sofie Frøysaa. Om jeg ser en mann i dress med stresskoffert som tryner, må jeg le.
Sofie Frøysaa er stand up komiker og forfatter, og synes det er komisk når noen med autoritet blir litt «avkledd». Hun er også stor fan av satire.
– Jeg liker samfunnsaktuell satire, og «Tegnehanne»har en skarp stemme med evnen til å observere, sier Frøysaa.
«Tegnehanne»er kanskje mest kjent fra sin spalte i Aftenposten, hvor hun med en leken og barnlig strek setter bilde på både hverdagssituasjoner og samfunnsdebatt.
– «Tegnehanne» tar tempen på aktuelle saker og gir dem liv. Hun kan oppsummere ting som har vært oppe til diskusjon lenge og sier det rett og slett best av alle, sier Frøysaa.
@Marthaleivestad
– Martha er fantastisk. Det høres ambisiøst ut, men jeg føler virkelig hun utfordrer kvinnerollen! Hun tøff og driter i «the male gaze», sier Frøysaa.
Martha Leivestad er programleder i NRKs Youtube-kanal «4ETG», som tester ut alt fra hvem som er best i videregående pensum til hvem som er best i å jukse på eksamen. På Instagram poster hun bilder og videoer av seg selv med stor selvironi.
– Hun er et friskt pust i mylderet av influensere og et befriende tilskudd til Instagram mellom all Restylane og dritt. Den dagen hun begynner med stand up kommer karrieren til å skyte fart.
@Randiliodden
Det er åpenbart mange som vil ha en bit av humoren til forfatteren bak «Trygdekontoret» og «Brille» . På kontoen til dama som Tusvik omtaler som topp humorist har Randi Liodden over femti tusen følgere.
– Hun jobber i NRK, og humoren hennes er jo dermed sponset av staten. Det er jeg veldig fornøyd med at staten gjør, sier Tusvik humoristisk.
I en bukett av bilder finnes en collage med teksten «Mulla Rouge», hvor Mulla Krekar ser ut som han er en fiffig Broadway-pike. Videre renner det på med klassisk galgenhumor, hvor et bilde av drapsdømte Veronica og Per Orderud har fått på seg logoen til «Parterapi».
– Ofte kan betrakteren selv ligge foran i mange vitser, men slik er det ikke med Randi. Hun overforklarer liksom ikke, sier Tusvik.
https://www.instagram.com/p/ByA8oU_Cdc6/
@Basilmaruud
– Jeg liker når humor har en ironisk brodd over seg. Det kan også være gøy med meningsløse absurde ting, men jeg ser gjerne at det har tilknytting til noe aktuelt, sier Markus Neby.
Mange kjenner Neby fra «P3morgen», med morsomme punchlines og absurde sanger. Det er én konto han liker ekstra godt:
– Kontoen «Basilmaruud» synes jeg er veldig morsom. Den er mørk, absurd og klarer å tulle med ting i tiden. Kanskje et inhabilt råd siden dette er en god venn av meg, men ofte er folk man kjenner automatisk morsommere.
Utgangspunktet var en Twitter-konto som nå også har utviklet seg både til Instagram og Facebook. Mannen bak humoren, Marco Reinertsen, legger ut vitser han selv har skrevet.
@Kommunal_estetikk
– Det er en slags norsk jantelovsparodi, sier Neby.
Man får servert akkurat det kontoen lover: kommunal estetikk. Det innebærer marsipankaker med den hederlige tittelen «Jippi sykefravær 2,9 %» og innholdstynne PowerPoint-presentasjoner som prøver å fungere som motivasjons-coach.
– Det er gjerne litt stusselig, men veldig gjenkjennbart. Det er noe komisk, men varmt over det.
@Todayyearsold
Den lukkede brukeren med seks millioner følgere definerer seg som en humorside man ikke bør følge hvis man blir lett fornærmet.
– Kontoen er morsom fordi innholdet er så variert. Det kjedeligste er meme-sider hvor man får den samme vitsen om igjen. Her får du mye rart og blandet, sier Lepperød.
I videoene drikker en hund av springen på kjøkkenet og en unge gråter etter at foreldrene mistet telefonen i ansiktet hans. Dette kan defineres som den moderne versjonen av «America’s funniest home videos».
@Thefatjewish
Josh Ostrovsky har hele elleve millioner følgere og mater publikum med humoristiske selvportrett-memes.
– Han må man bare følge. Mulig han får mange av ideene sine fra «9gag», men han er en av få utenlandske instagrammere jeg følger, sier Tusvik.
Med champagne, rosa glitter og korte magetopper med markant pondus danser han ned en trapp mens han presenterer den ultimate guiden til lykke, nemlig å elske seg selv med alle skavanker man eier. Og tynne jenter som tegner på han med leppestift.
@Hudormel
– Ofte har jeg tenkt «Hvorfor har ikke Victoria Ormel flere følgere?». Denne dama bruker sykt gode «captions» sammen med hverdagsbilder. I tillegg har hun en del videoer hvor hun setter sitt eget ansikt på et barnebilde og gir ungen en stemme og karakter. Victoria er sær og kjempegøy, sier Frøysaa!
Frøysaa synes det er fint å løfte fram kvinner på Instagram som tilføyer noe nytt til humoren.
– Det kan være gode alternativer til de sponsa «babes’a», sier hun.
@Andreasrand
– Denne fyren legger ut fantastisk morsomme videoparodier, sier Frøysaa!
Andreas Rand parodierer ulike typer folk mange kanskje kjenner til: tafatte menn som digger guttastemning og gullruta-publikummeren som gir en «shoutout» til Lindmo.
– Han gjør det kleint og det er gøy. Det er alt for mange originaler der ute som mangler selvironi. Det oppsummerer han bra, sier Frøysaa.
Folk må kunne relatere seg til innholdet
Sander Ofstad driver en av Norges største humorkontoer og har jobbet med sosiale medier i nærmere åtte år. Sammen med Ole Tessem driver han et nettverk av kontoer med til sammen 1,4 millioner følgere med blant annet «Norgejodel» som har 880 000 følgere. Ofstad mener det er avgjørende at humorkontoer henger med på trender for å nå ut til flest mulig brukere. At folk relaterer seg til innholdet, er viktigst.
– Man må alltid være relevant for tida. Nå om dagen blir det for eksempel tidlig mørkt. Det er mørkt når du står opp, og når du kommer hjem fra skole eller jobb. For oss er det viktig å spille på følelsene rundt dette om vi vil ha mye «likes», sier Ofstad.
– Dessuten elsker folk å få med seg det nyeste.
Han tror også mange humorkontoer har en fordel fordi de kan være anonyme. Det betyr at innholdet ikke begrenses til ett ansikt eller en personlighet, som resulterer i at de kan oppdatere innholdet hyppigere. Da kan de nå ut til enda flere brukere, mener Ofstad.
– Når man har en konto uten fjes kan man legge ut nesten hva som helst og mye oftere enn for eksempel det en influenser kan. Jeg tror mange blir lei av å se samme ansikt om igjen.
Selv oppdaterer han kontoene sine hver andre til tredje time.
– Slik blir det lettere å skape engasjement, sier Ofstad.
En shoutout til det uperfekte
Lepperød driver selv med humor på Instagram, og beskriver sin egen konto som ekstremversjonen av seg selv.
– Der er en fyr med mye selvtillit og lite talent. Jeg prøver vel å formidle at det er gøy å være uperfekt, på en måte. Instagram er full av vakre folk som viser kropper og fine sider av livet. Det skal de få lov til, men da kan vi uperfekte heller ha det morsomt, sier han.
– Det gøyeste med Instagram er jo at du kan gjøre hva du vil.