Onepiece, kosedress eller heldress, kjært barn har utvilsomt mange navn. Det ultimate daffeplagg sier noen, mens andre kategoriserer det under tåpelig ungdomsmote. Kombinasjonen av joggebukse og hettegenser er like enkelt som det er genialt, og den har kommet for å bli!
Vi har sett det før
Det er nesten en umulighet å bevege seg utendørs uten å se en eller flere ikledd onepiece. Bloggere får de tilsendt gratis fra produsentene og hyller de på sidene sine.
– Jeg nekter å ta den av meg. Om jeg så må bade med den, får jeg bare gjøre det. Den kjennes på en måte ut som en gigant-bjørn som holder rundt meg, skriver Voe på bloggen sin.
Så, Voe nekter å ta den av seg og Ulrikke Lund elsker sin. Og når to av norges mest populære bloggkjendiser godkjenner noe, følger nasjonens ungdom etter.
Men kosedressen er ikke en ny greie. Super-Langbein har brukt sin røde så lenge vi kan huske og den amerikanske Union Suit ble brukt av arbeiderklassemenn til midten av 1900-tallet. Hovedforskjellen er vel at ingen kler på seg kosedressen for å bekjempe kriminalitet eller ha den på under arbeidsklærne.
Helt om dagen, helt om natten
Magne Hatteland, mannen bak heltdressen, ble inspirert i 2008 til å designe sin variant under et studieopphold i Shanghai. To år senere er han nå daglig leder og designer i sitt eget foretak HELT®. Tanken bak konseptet er selvbelønning.
– Kineserne i Shanghai liker å gå med pyjamas om kvelden når de er ferdige på jobb. Både ute og inne. Vi fikk snøring i at det har noe med status å gjøre, å vise at du har råd til å unne deg et plagg som kun er for komfort, forteller han.
Etter det var veien kort til å designe og sy den første, av mange, heltdressen til seg selv på et lokalt skreddermarked. Et plagg som skulle vise seg å være svært populært da han var i Norge på julebesøk senere det året.
– Jeg var hjemme i julen 2008 og viste dressen til kompiser og venninner. De ville også ha, så jeg bestemte meg for å lage 200 stykker bare for gøy. Etter hvert tenkte jeg det var litt pysete, fordi plagget er genialt. Jeg kontaktet fabrikker og bestilte 1000 stk egendesignede dresser, sier han videre.
Petter Pan-syndromet
Mange vil kanskje hevde at sparkebuksesammenligningen er billig, men likheten er absolutt tilstede. Er det jakten på å ha det så behagelig som mulig som er grunnen til at kosedressen har blitt så populær – eller er det et tegn på regresjon blant unge nordmenn?
Det at dressen er en del av årets russekolleksjon gjør iallfall sitt for at man lefler med tanken på at de som kjøper og kler seg i den skulle ønske de var barn igjen, eller at de bare ikke vil fremstå som voksne.
For i beste fall er det besynderlig at gutter og jenter i slutten av tjueårene også går rundt i noe som kan minne om skinnet av en flådd Teletubby.
– Vi kler opp barn i sparkebukser fordi det er pratisk og behagelig. Selv om du vokser forandrer ikke dette seg. Kropp mot bomull, uten stramme strikker eller knapper, vil alltid være godt, spekulerer Hatteland.
Delte meninger
Det har, som seg hør og bør med ethvert motefenomen, oppstått grupperinger på blant annet Facebook som er både for og imot kosedressen. Og skulle du være blant de 2847 som hater å se folk med ikledd onepiece ute på gaten må du nesten se deg slått av de 94,710 som har trykket den til sitt bryst, og vil gå med den nær sagt hvor de vil.
Det var også blandet respons å hente da P3-morgens Siril Heyerdahl, iført kosedress, ble sendt ut på gaten for å se hvordan mannen i gaten reagerte og hva han syntes om plagget.
– Noen slapper kun av hjemme, mens andre slapper like mye av når de er ute i det offentlige. Jeg skjønner at folk har forskjellige meninger om å ha den på ute da heldressen trekker til seg oppmerksomhet, avslutter Magne.