Harald Are Lund presenterer:
Kveldens sending innledes med strålende nye utgivelser fra blant andre Roky Erickson, Teenage Fanclub og A Weather, før Harald Are Lund og Thomas Felberg vier resten av sendinga til den andre delen av historia om det unike brødreparet Ron og Russel Mael; altså gruppa Sparks.
I den første delen av historia, hørte vi om barndom og ungdom i Los Angeles, men de skulle sette sitt preg på den engelske musikkscena på 70-tallet.
Ble anglofile
De vokste opp med amerikansk populærmusikk og Hollywoodfilmer, men Mael-brødrenes verden blei snudd på hodet da de oppdaget The Beatles og britisk pop-psykedelia på slutten av 60 tallet.
De blei anglofile og bestemte seg for å danne et unikt band med elementer fra det meste av populærmusikken og særlig britisk psykedelia, men den skulle ha deres egen vri.
De kalte seg først Halfnelson og debuterte i 1971 på Bearsville Records med Todd Rundgren som produsent. Så byttet de navn til Sparks – inspirert av brødrene Marx. Filminteressen var utslagsgivende og at Ron Mael hadde et utseende som var en blanding av Groucho Marx, Charlie Chaplin og Adolf Hitler – i modernisert utgave, mens lillebror Russell så ut som en langhåret rockgud. Det hjalp lite: i USA blei de fullstendig ignorert.
Så dro de på turne til Europa og i England blei de hyllet som unike popmusikalske innovatører fra første stund og fikk raskt kontrakt med Island Records.
Popsensasjon i England
I mai 1974 slo de sensasjonelt gjennom i England med albumet «Kimono my house», som gikk rett til 4. plass på de engelske salgslistene, og de fikk kjempehiten «This town ain´t big enough for the both us», som inntok 2. plass på singellista.
Ikveld får vi høre om hvordan Sparks i årene 1974 og 1975 ble en popsensasjon i England. Det blir inngående spilling fra Sparks’ kanskje mest legendariske plater utgitt på Island Records: ”Kimono my house” og ”Propaganda”.
Begge disse platene er fra 1974, og det siste albumet Sparks ga ut mens de bodde i England, ”Indiscreet”, som kom i 1975. ”Indiscreet” blei produsert av en annen anglofil amerikaner i engelsk eksil: Tony Visconti. På 70 tallet produserte han flere plater med blant andre David Bowie, T.Rex, Donovan – og Sparks.
Det er ingenting som høres ut som Sparks og Mael-brødrenes skrudde og progressive popunivers.
Skru på radioen klokka 21.03 og bli omvendt!
Denne sendinga er også tilgjengelig som nettradio på nrk.no/hal