Den polske popstjerna Margaret har fått en del omtale av sin nye låt, «Thank You Very Much». Mye av oppmerksomheten skyldes trolig imidlertid videoen til låta, som allerede har over 1,8 millioner visninger på Youtube.
Den lille filmen som illustrerer låta forteller om Margarets foreldre som vil feire jentas bursdag. De vil imidlertid gjøre det uten klær. Noe som fører til en del pinligheter og skaper en relativt morsom musikkvideo.
«Kunst kan aldri eksistere uten at den nakne skjønnhet vises»
Selv om artisten i dette tilfellet ikke sjøl kaster klærne er det ikke førte gang at musikkvideoer får oppmerksomhet på grunn av nakne kropper. Som den britiske forfatteren og kunstneren William Blake en gang sa det: «Kunst kan aldri eksistere uten at den nakne skjønnhet vises». Kunstnere vil oftest hevde at mangelen på klær har en kunstnerisk begrunnelse. Men i kjølvannet av nakenhet følger det gjerne beskyldninger, debatt og ekstra oppmerksomhet.
Margaret – «Thank You Very Much»:
Tone Damli starta en debatt om kroppsidealer da hun i fjor stilte nokså lettkledd i videoen til låta «Look back». Selv om kroppen hennes aldri var helt naken i videoen mente enkelte at hun dro det for langt.
– Overlater ikke mye til fantasien
– Her spiller Tone rått på sex og kropp. Jeg synes hun drar det litt langt. En ting er relativt uskyldig avkledning. En annen ting er hvordan hun spiller på sex med blikket sitt. Dette spillet overlater ikke mye til fantasien, sa PR-ekspert Elisabeth Hartmann den gang til God kveld Norge.
Damli sjøl sa at hun mente det var greit å kunne by på seg selv, og at hun var glad for å kunne vise at hun tør.
– Jeg er jo jentete jeg også når det kommer til det å pynte seg, stase seg opp. Jeg liker fine klær og sminke, og jeg liker å ta meg godt ut. Slik er nå de fleste unge damer? De fleste jeg kjenner liker å ta seg så godt ut som de kan. Jeg liker dessuten å være sunn. Jeg trener mye, spiser sunt, og liker å kunne by på meg selv på denne måten, sa hun til Sogn Avis.
Tone Damli, «Look Back»:
Eva and the Heartmaker fikk i fjor mange ekstra klikk da vokalist Eva Weel Skram valgte å stille splitter naken i videoen til låta «Traces of You». Her er kroppen hennes brukt som et slags lerret til film som projiseres og Skram var sjøl fornøyd med resultatet.
– Eg er supernøgd
– Det er veldig spesielt, og eg er supernøgd. Eg kjende meg ikkje så naken sidan det var fargar og mønster overalt, sa hun til NRK.no.
Eva and the Heartmaker, «Traces of You»:
Tidligere i år fulgte Sandra Kolstad opp med å la alle klærne falle i videoen til låta «Run Away (Where Are We)». Det kan se ut til å ha vært en kald opplevelse å spille inn videoen der hun til slutt beveger seg sakte utover i en innsjø, men regissør Yenni Lee forteller at det var mer vondt enn det var kaldt. Det var hennes idé at Kolstad skulle la klærne falle.
– En annen effekt
– Det var faktisk mitt engasjement for å bygge den sårbare karakteren i filmen. Sandra likte konseptet allerede fra starten, og det var viktig for meg at hun forstod hva jeg ville formidle gjennom henne, forteller hun til P3.no.
Hun mener det ofte er lett å se hvilke hensikter som ligger bak en musikkvideo og bruk av nakenhet.
– «Spekulativt», er noe av det første man tenker på når man ser nakenhet. Men man klarer jo også fort å skille mellom hensiktene og se hva som er det fundamentale i det hele. En seksualisert kropp har en annen effekt på hjernen vår enn en naken kropp som blir formidlet på en kunstnerisk måte, mener Lee.
– Jeg synes det er så usexy og vil bare gjemme meg i garderobeskapet når jeg ser artister «byr på seg selv» på en tilgjort måte. Jeg er åpen for alle typer musikksjangre, men når kropp brukes spekulativt flyttes hovedfokuset bort fra selve låta, og det virker som en kompensasjon for en middels bra låt.
– Hvor ille synes du det er at artister eventuelt spekulerer i å vise hud for å få oppmerksomhet?
– Da kan de jo stille seg selv spørsmålet om det er kroppen eller musikken de vil ha oppmerksomhet for. Hvorfor de først og fremst ble artist i utgangspunktet. En bra artist trenger ikke vise kløfta si og rulle rundt på et betonggulv for å være sexy. Om artisten formidler en ufiltrert personlighet og en helhjertet energi gjennom sin egen stemme, vil det være jeg som ligger og ruller rundt på gulvet.
– Noe av det mest sårbare og vakreste vi har
Yenni Lee mener det er sunt å det er sunt å portrettere kroppen på en nøktern og ærlig måte. At det ikke finnes noen oppsatt mal på hvordan en kropp skal være.
– Kroppen er faktisk noe av det mest sårbare og vakreste vi har, hvem er det som har sagt at vi ikke skal ha cellulitter og strekkmerker på rumpa? Media har en enorm innflytelses- og påvirkningsmakt på hvordan unge ser på seg selv. Uansett barn eller voksen, ser man et kroppsprodukt på skjermen, tilnærmer man seg ubevisst en imaginær virkelighet og distanserer forholdet til sin egen kropp.
Sandra Kolstad, «Run Away (Where Are We)»:
Tidligere Lydverket-reporter Trine Sollie var ute som kritisk røst da Tone Damli viste hud i fjor. Hun mener det sjeldent er et genuint ønske om å uttrykke seg kunstnerisk som ligger bak når artister kler av seg i musikkvideoer. Hun mener imidlertid Sandra Kolstad er et av unntakene.
– Et ønske om oppmerksomhet
– Det er oftere et genuint ønske om oppmerksomhet som ligger bak når artister kaster klærne. Dessverre. Men det finnes helfigvis gode bevis på det motsatte. Det erfor eksempel stor forskjell på når Sandra Kolstad viser kroppen i sin musikkvideo, kontra når Tone Damli gjør det, forteller Sollie til P3.no.
– Egentlig er det skammelig å sammenlikne disse to, poenget mitt er at det er mange måter å vise kropp på og at det handler mest om hvordan en gjør det. Kropp i seg selv er ingen big deal, det er det overdrevne fokuset på sex i poulærmusikken som bekymrer like mye som det irriterer meg.
– Kropp er topp!
Sollie mener enkle, billige og ofte uinteressante videor som kun viser kvinnelige artister lettkledd med påtatt sexappeal, er med på å forsøple populærlulturen.
– Dette er noe mange har drevet med veldig lenge og er den aller enkleste måten å få oppmerksomhet på. Dette er en forsøpling av populærkulturen som jeg er vedlig lei av. Du kaster liksom ikke søppel på gata bare fordi noen andre har gjort det før deg.
– Ingen merverdi
– Å spekulere i å vise hud for å få oppmerksomhet med en musikkvideo løfter sjelden musikkopplevelsen eller tilfører noe mer. Det har ingen merverdig og blir fort glemt. Det er klart at hvis du som ”artist” finner det lettere å leke sexy og kaste klærne fremfor å skrive egne låter har du kanskje valgt feil yrkesvei. Jeg savner et større fokus på musikken.
Men Sollie er absolutt for å vise fram kropper i musikkvideoer.
– Ja, absoulutt! Det handler igjen om hvordan kroppen vises og for meg. Kropp er topp!
– En naken kvinne i en musikkvideo er ikke så farlig, men det er dette overdrevne fokuset på sex og kropp i populærkulturen generelt som bekymrert meg. Summmen av halvnakne, fotoshoppa damer med knull meg i ræva blikk tror jeg er usunt og bidrar til å skape et uriktig og skeivt bilde av hva en normal kropp er og kan/bør brukes til. At jenter ned i 11 års alderen går på p-piller forteller meg at fokuset på sex er for stort. At stadig fler unge lider av ulike typer spiseforstyrrelser forteller meg at fokuset på kropp er for stort, sier Sollie.
Flere eksempler på nakenhet i musikkvideoer:
Gotye hadde en av fjorårets mest populære melodier i «Somebody That I Used To Know». Den var blant annet var den mest søkte låta i Shazam og den mest spilte låta i norsk Spotify i 2012.
I den noe mer kunstneriske videoen enn de tidligere nevnte, blir sanger Wouter De Backer en del av et kunstverk, sammen med gjestevokalist Kimbra. Et eksempel på en musikkvideo med nakenhet der fokuset på sex er mindre.
Gotye, «Somebody That I Used To Know»:
Katy Perry skapte ikke så lite furore da hun laget musikkvideoen til låta «California Gurls». I videoen lar Perry klærne falle og legger seg på en rosa sky i sitt godteriland. Cupcakes på brystene og sexy slikking av iskrem var også med på å provosere enkelte.
Katy Perry, «Califorina Gurls»:
Den nyeste videoen fra The Flaming Lips får vi to nakne mennesker som er kobla opp mot noe som nærmest ser ut som et slags ekstremt, medisinsk eksperiment. Noen kikker på gjennom et vindu og synes det tydeligvis er gøy når forsøkskaninene reagerer på impulser de får gjennom ledninger og slanger.
The Flaming Lips, «You Lust»:
The Flaming Lips – You Lust (NSFW) from Delo Creative on Vimeo.
The Flaming Lips har ikke gått av banen for å vise fram litt hud tidligere heller. I deres forrige video serverer de Amanda Palmer naken i et badekar, mens hun plasker med vannet i sakte film, krysset med bandet, også i sakte bevegelser.
The Flaming Lips, «The First Time Ever I Saw Your Face»:
The Flaming Lips and Amanda Palmer – The First Time Ever I Saw Your Face from Delo Creative on Vimeo.
Det ble en del kontroverser da Erykah Badu og søsteren hennes stilte opp naken i The Flaming Lips-videoen «Western Esotericism». I den saktegående videoen veksles det mellom bilder av damene som smøres inn i glitter og forskjellige væsker, og bandets instrumenter – stadig i sakte film.
The Flaming Lips, «Western Esotericism»:
Samme debatt har det merkelig nok ikke blitt av at soulsangeren D’Angelo viser fram det meste av kroppen sin i videoen til «Untitled (How Does It Feel)». Den ekstremt veltrente kroppen vises fram fra flere vinkler og overlater svært lite til fantasien.
D’Angelo – «Untitled (How Does It Feel)»:
Den tyske metalgruppa Rammstein har blitt beskyldt for å være spekulative i sine musikkvideoer, og kritikerne fikk ikke mindre vann på mølla da bandet ga ut videoen til låta “Pussy”.
Bandet som gjerne tar med seg en penisformet kanon på scenen har laget en av de groveste musikkvideoene og kan av enkelte tolkes som en søknad om å få jobb i pornobransjen.
Rammstein, «Pussy» (sensurert versjon):
Britney Spears viste i 2008 fram en lekker, nytrent kropp i den dampende videoen til «Womanizer», og skapt debatt med sin lettkleddhet. Låta ble raskt en nummer én-hit. Så kan man spørre seg om det skyldtes kvaliteten på musikken eller den utfordrende videoen.
Britney Spears, «Womanizer»:
Mötley Crüe er et band som aldri har vært spesielt redde for lettkledde jenter. De har gjennom hele sin karriere vært omgitt av langbente skjønnheter som mer enn gjerne har latt klærne falle. Og det gjaldt også da de ga ut video til tittellåta fra albumet Girls, Girls, Girls.
Mötley Crüe, «Girls, Girls, Girls»:
I den nokså spesielle videoen til Klaxons’ «Twin Flames» er det heller ikke spart på mengden naken hud. Kropper henger sammen i snedige filmtriks og det utføres seksuelle handlinger som enkelte sikkert ikke vil ha problemer med å karakterisere som noe annet eller mer enn kunst.
Klaxons, «Twin Flames»:
I musikkvideon til Sigur Ros’ «Gobbledigook» løper det en masse nakne mennesker rundt i skogen og ruller seg i blader på bakken. Det er vanskelig å finne ut hva som er temaet for videoen når man ikke kan islandsk, men det ser i hvert fall ut til at alle som er med hadde en fin opplevelse.
Sigur Ros, «Gobbledigook»:
Det finnes en masse andre eksempler vi ikke viser fram her. Så kan man spørre seg. Hvorfor all denne nakenheten? Er det holdbart å forsvare det med kunstneriske argumenter, eller er det en bevisst spekulativ måte å pakke inn sin musikk for å få oppmerksomhet?
Kjøre debatt i kommentarfeltet!