Sangen «Barbra Streisand» av DJ-duoen Duck Sauce (Armand Van Helden/A-Trak) er nettopp ute av P3-listene etter å ha vært inne i hele 16 uker. Musikkvideoen har 40 millioner visninger på YouTube:
Her kan du lage din egen versjon av «Barbra Streisand»! Det er veldig morsomt.
Superhiten «Barbra Streisand» er absolutt god nok grunn til å trekke frem begrepet Streisand-effekten, selv om det strengt tatt ikke har noe med sangen å gjøre.
Streisand-effekten
Barbra Streisand er jo Barbra Streisand, en 68 år gammel amerikansk artist og skuespiller som har solgt over 140 millioner album. Men hva er egentlig Streisand-effekten?
Hør Mathias Nylenna i Banden forklare det for deg her:
[audio:https://p3.no/wp-content/uploads/2011/03/Streisand.mp3|titles=Streisand-effekten|artists=Banden]
Effekten er ikke at sangen «Barbra Streisand» får deg til å gå rundt og si «Barbra Streisand» i tide og utide. Den går ut på at forsøk på å sensurere eller fjerne informasjon i stedet fører til stor oppmerksomhet rundt denne informasjonen.
Fenomenet er oppkalt etter Barbra Streisand, fordi hun i 2003 saksøkte fotografen Kenneth Adelman for 50 millioner dollar da han tok et bilde av huset hennes og la det ut på internett. Adelmann skulle dokumentere kystlinjen i California og hadde tatt tilsammen 12 000 bilder i serien.
Streisand tapte saken, og oppmerksomheten hun skapte førte til en voldsom spredning av husbildet på internett, altså en forverring av det hun forsøkte å forhinde i utgangspunktet. Og der har du Streisand-effekten.
– Av og til er nok den beste måten å håndtere slike situasjoner på å beholde roen, trekke på skuldrene og tenke at det som har skjedd har skjedd, sier kommunikasjonsrådgiver Kjell Terje Ringdal.
Mauseth-saken
Et norsk eksempel på Streisand-effekten er Mauseth-saken. Skuespiller Gørild Mauseth gikk til sak mot NRK i 2008 etter at programmet Store studio viste en nakenscene med Mauseth fra filmen Brent av frost (1997).
I scenen har hun sex i en robåt fylt med fisk.
Mauseth vant endelig over NRK i Høyesterett 2010, men saken fikk veldig stor mediedekning, og de over ti år gamle nakenbildene av Mauseth ble spredd på nettsteder av ymse sort.
– Mauseths angivelige ønske om å unngå flere visninger av en nakenscene førte til at flere en noen gang ble oppmerksomme på scenen, konstaterer Kjell Terje Ringdal.
SE: Klipp fra fiskesexscenen og intervju med Gørild Mauseth i Dagsrevyen
Virgin killer
I 2008 forsøkte den britiske internettvaktbikkja the Internet Watch Foundation (IWF) å sensurere Wikipedias artikkel om det tyske hardrockbandet Scorpions’ album Virgin Killer (1976), fordi albumcoveret viser et nakenbilde av en jente på ti år (se coveret ved å trykke på Virgin Killer-linken over).
Oppmerksomheten dette skapte førte til at Virgin Killer-siden plutselig var blant de mest populære på hele Wikipedia.
– Vi forsøker å forhindre at folk får se nakenbilder av barn på internett, men i dette tilfellet har vi gjort akkurat det motsatte, uttalte IWF, ifølge BBC.
Tom Cruise
I 2008 ble det også lagt ut en litt merkelig video på YouTube hvor scientologen Tom Cruise snakker om medlemmer av scientologikirken som noe som kan tolkes som overmennesker i forhold til andre.
Scientologikirken fikk først fjernet videoen fra YouTube, men den ble raskt lagt ut igjen.
Nå er videoen et av de øverste treffene hvis du søker etter Tom Cruise på YouTube.
På Wikipedia kan du lese om flere eksmepler på Streisand-effekten.
VET DU OM NOEN SOM HAR BLITT OFFER FOR STREISAND-EFFEKTEN? FORTELL OM DET HER!