Det står en stor, skinnende by på scenen i Telenor Arena tirsdag kveld. Midt i arenaen står en ti meter høy roterende kvinnestatue, og bakerst henger en måne så stor at den blokkerer ut et helt setefelt.
Det er duket for The Weeknds «After Hours til Dawn»-turne, og en utsolgt flyhangar er stappfull av pyntede, spente og veldig varme gjester. Og varmere skal det snart bli.
Flammende hett
Mange store hits kommer tidlig i det nesten 40 sanger lange showet, som kjempelåta «The Hills.» Og under den, i et storslått pyroshow, brenner byen på scenen.
Lars Vaular får så absolutt rett i at pene byer brenner utrolig pent.
Til andre låter blinker hele publikum unisont. Ved døra har alle fått utdelt hvite armbånd med fargede lys som styres sentralt. Det er et helt genialt grep, som lager et lysshow fansen elsker å få være del av.
Hvitkledde dansere i kapper og hetter glir som en prosesjon av hekser nedover den lenge scenene som splitter hele arenaen, før helten selv åpenbarer seg, maskert bak et gullansikt.
Hangar-akustikken vinner
Rent visuelt er det med andre ord lagt til rette for et kjempeshow, og det er først vanskelig å forestille seg at det musikalske ikke vil holde tritt.
Men så er det også satt opp i Telenor Arena.
Månen bakerst i salen sender tankene til den forrige artisten som fikk skryt for å få arenaen til å høres ut som noe annet enn en forvokst skoeske. Det tok dog Pink Floyds Roger Waters flere dager med oppsett å få til det.
The Weeknd har, forståelig nok, ikke lagt inn ressursene det tar å levere musikalsk ute på Fornebu. Uten ørepropper høres konserten fortsatt ut som om man har dem i.
Den voldsomme akustikken tar overtaket på både band og vokal, med unntak av når stjernen drar på i de lysere sjiktene av stemmeleiet sitt.
Fortjener bedre
The Weeknd er en ekstremt dyktig vokalist, og han har ikke fortjent at denne konsertens ettermæle kun blir et vendetta mot hele konseptet Telenor Arena. Men nettopp fordi han, og band, dansere og alle andre som lager dette shower, virkelig gjør jobben sin, fortjener også de at resultatet blir så mye bedre.
Energien og showet er det lite å utsette på, og de oppmøtte får en kjempefest.
De mest kjente låtene er spredd godt utover så man ikke må kunne hele katalogen for å henge med gjennom to timer, og publikum bryter stadig ut i jubel over de første tonene av noen av vår tids største låter.
«Blinding Lights», verdens mest streamede sang, får et ekstatisk publikum til å hoppe, danse, gråte og hyle taket av arenaen.
Helgefest på en tirsdag
Ikke alle låtene sitter like godt som denne, tross høy bruk av backingvokal. Når han drar i gang «Montreal» og synger det franske refrenget lånt fra France Galls «Laisse tomber les filles», mister han litt av både den sterke vokalen og publikum.
Når balladene derimot får vike til fordel for megahits akkompagnert med lysshow, pyroteknikk og vill allsang, lever showet opp til hypen.
The Weeknd bruker også den lange scenen til å tilby hele publikum en nær opplevelse. Det varmer virkelig at flere enn det veldig store, småglissne golden circle-området får fullt utbytte av plassene sine.
Telenor Arena holder bare ikke
På vei ut er fansen fornøyde, men det kommenteres på toalettet at: «Jeg hørte mye av det han sang, men ikke så mye av det han sa.» Og det oppsummerer ganske godt.
Med notorisk dårlig lyd og et hvitt tak som ødelegger kraften i lysshowet, står vår største innendørs konsertarena nok en gang igjen som en barriere mellom fansen og konserten de har fortjent.
Rett før The Weeknd går på scenen, annonserer Taylor Swift Europa-konsertene i sin «Eras Tour», og Norge uteblir igjen fra lista. To timer senere er en av grunnene dessverre ganske åpenbar.
FLERE MUSIKKANMELDELSER: