Tomine Harket er kanskje best kjent for relaterbare tekster som «Hvisker jeg vil ha deg i ditt øre / Ingen gjør det som vi gjør det» og «Jeg har sett deg gråte / Jeg har sett deg naken» fra låter på norsk med Unge Ferrari. Men både før, under og etter samarbeidsprosjektet med Nora Collective-kollegaen, har Tomine skrevet egne låter på engelsk.
Nå har hun gått solo med «Breathing Better», etter en lang og nøye prosess. For når Tomine Harket først skal gjøre noe, skal hun gjøre det ordentlig.
– Det har tatt lang tid fordi jeg bryr meg veldig mye om at når noe først kommer, så skal det være bra. Jeg har eksperimentert med mye forskjellig og har laget musikk på engelsk i lang tid uten å slippe noe, men nå har vi kommet frem til låter som passer sammen som en helhet, forteller Tomine.
Høy på seg selv
For litt over et år siden hang Tomine med en fyr som trodde hun var mer gira på han enn det hun egentlig var. Kort tid etter dro hun på en såkalt «songfarm», der produsenter, artister og låtskrivere kommer sammen for å lage nye låter hver dag.
Tidspunktet kunne ikke vært bedre, for Tomine var «pissed» og har aldri laget en låt på så kort tid før. Slik ble «Breathing Better» til.
– Jeg var i et «state of mind» fordi jeg hadde holdt på med en fyr, og følte at han bare var jævlig høy på seg selv og kanskje trodde jeg var mer interessert enn det jeg var. Jeg har snakket med mange venner om dette, som har vært i den situasjonen at de møter en fyr og henger med han, og plutselig tror han at man vil gifte seg. Det er sykt urettferdig når en gutt bestemmer på forhånd at du elsker han og hører kirkeklokker når du egentlig bare vil henge.
Litt skummelt, mest gøy
Hun synes det er litt skummelt, men aller mest gøy å slippe solomateriale igjen. Med Unge Ferrari verken pirket hun eller blandet seg så mye før slipp. Nå vil hun helst gjøre alt selv og perfeksjonere hver minste detalj.
– Når det er bare meg, blir jeg pirkete. Jeg finner alltid noe jeg vil synge på nytt, eller noe som trenger mer klang, feil produksjon. Det er på absolutt alt. Det er så mye ingen kommer til å høre, som egentlig er dritfett, men som kanskje feks har en liten støylyd kun jeg legger merke til, innrømmer hun.
Tomine har vært klar og tydelig på hvordan ting skal være, helt fra starten. Ingen har prøvd å lage henne som artist. Hun synes det helhetlig blir mye fetere når artisten har gjort mye av jobben selv.
– Dette er 100 % meg. Hvis det går dårlig, så veit jeg at det er jeg som har driti meg ut. Da står det på meg. Ikke på noen andre.