– Folk er nok mer skeptisk til å sette på en trøndersk sang enn fra de andre byene, tror Isak Wangberg, eller «Swang» som han kaller seg.
Sammen med Salomon Thorvaldsen med artistnavnet «Xalomon», og Emil Grøvlen med artistnavnet «Grif», utgjør de rapgruppa Bulmboys. Gruppa lager noe så sjeldent som rap på samme dialekt som Even Kvam, Petter Northug og Trine Skei Grande.
Gutta beskriver selv sangene sine som moderne hard trap.
– Folk er ikke så åpen for trøndersk rap fordi det aldri har blitt gjort på en så grov måte før, sier Xalomon.
De tre 19-åringene begynte å rappe i 2017 og har i dag blant annet gitt ut tre album. Deres største hit «Hazy» har over 500.000 avspillinger på Spotify.
Men da trønderne startet, hørtes ikke musikken deres ut som den gjør i dag.
– De første sangene våre er på bokmål. Det hører sammen med at vi ikke hadde noen tanker om at vi skulle ta musikken seriøst i starten. Det var bare på artig, og alle rapper jo enten på bergensk eller østlandsk, så da var det bare lettest å gjøre det slik, sier Grif.
Vanskelig dialekt
Da streaming-tallene begynte å øke og gutta bestemte seg for å ta musikken seriøst, var det mer naturlig å gå over på «morsmålet».
– Når vi la over på trøndersk, så ble det mer personlig. Etter hvert har vi innsett at vi har jo nesten monopol på en hel by, sier Xalomon.
Men å lage rap på trøndersk var ikke bare bare. Det tok tid før gutta var fornøyd med nivået på musikken sin.
– For oss også, så var det ganske vanskelig å få det til å høres bra ut på trøndersk. Vi slet med det i starten, men etter hvert så har det utviklet seg av seg selv.
Deres andre album, «Ukjent hav», inneholdt blant annet sangen «Trøndersk høres wack ut».
– De to første sangene vi lagde, la vi bare ut på Soundcloud fordi vi ikke følte de var bra nok for Spotify. Den tredje sangen følte vi var bra nok for Spotify da vi la den ut, men nå synes vi den er så dårlig at vi fjernet den igjen, humrer Grif.
– Du vet jo hvordan østlendinger er
Det er derimot ikke slik at de var alene om å lage musikk da de gikk på Charlottenlund videregående skole i Trondheim.
Rapperne Wonder The Boy og Gerald Ofori gikk i samme klasse som Bulmboys. Men begge de to valgte å holde seg til engelsk.
Wonder The Boy, eller Tyr Markus Røe, som han egentlig heter, tror det må brytes noen barrierer for å få rap på trøndersk opp på hitlistene.
– Mange som lager rap på trøndersk, lager en spesifikk stil som bare ikke helt slår an. Bulmboys er jo de første som har tatt med seg den moderne stilen inn i trønderrappen.
20-åringen håper og tror at Bulmboys kan få trønderrappen ut til resten av landet og opp på hitlistene. Men det er visse ting han tror kan gjøre jobben vanskelig for dem.
– Du vet jo hvordan østlendinger er. Det er jævlig vanskelig å vise en østlending rap på trøndersk. Det er også noe med trøndersk som får det til å høres litt mer harry ut.
Røe understreker derimot at dialektbarrierer har blitt brutt i musikk-Norge før.
– Folk hadde jo ganske mye issues med stavangersk før Isah kom også.
Snever målgruppe
Det var en tid da rap på trøndersk langt ifra var et sjeldent fenomen. Blant annet var rappere som Fremmed Rase, G.O.D.S og Bad Spit svært anerkjente på midten av 2000-tallet.
Samtidig var festivalen 2XH i Trondheim den største hiphop-festivalen i landet. Festivalen var aktiv fra 1999 til 2006.
– 2XH betydde mye for rapmiljøet i hele Norge. Men etter festivalen ble lagt ned, så forsvant også Trondheims status som rap-by, forteller programleder i podkasten «Musikkrommet» Sandeep Singh.
Men selv om statusen som rap-by for mange forsvant, stoppet rapproduksjonen i Trondheim aldri opp.
– Det har aldri stått på talentet til de trønderske rapperne. Problemet har handlet mer om at det aldri helt har kommet en Trondheimsbølge med en sterk identitet.
Det som har vært kjennetegnet til trønderrappen, har ifølge Singh vært det litt grumsete og møkkete. Han trekker blant annet frem gruppene Bromstad Billionaires og Sørsia Gerilja.
– Musikken deres nærmest oser av at de ikke har dusjet på en stund, ler Singh, før han utdyper:
– Mens for eksempel bergensrapperne har latt seg inspirere av sørstats- og vestkystrappere, så har trønderrapperne i stor grad blitt inspirert av amerikanske gutteromsrappere. Og da blir målgruppa med en gang mer snever.
Singh føler ingen trønderrappere til nå har klart å følge opp storhetstiden til Fremmed Rase, men at det virker lovende med navn som Grim Pil og Bulmboys.
– I Bergen eller Oslo har du et management
Fremmed Rase, bestående av Frode Myren, Christian Teigen og Jan Tore Lund, turnerte over hele landet på 2000-tallet og var stadig på TV med låtene «Råne» og «Trur du det?».
Gruppa holder fremdeles koken og slapp nettopp singelen «Ikke Føkk Med Fremmed Rase».
Utfordringen for trønderrappen, ifølge Fremmed Rase, har vært plateselskapenes manglende tilstedeværelse i byen. Som rapper i Trondheim har det vært utfordrende å få direkte kontakt med resten av bransjen.
– I Bergen eller Oslo har du et management og folk som jobber med PR som kan selge det inn. Da blir man synligere. Det har aldri vært sånn her i byen, sier Lund.
Fremmed Rase tror den manglende kommersielle forståelsen hindrer flere artister fra hitlistene.
– Folk er kanskje litt laidback her. Mange artister forstår ikke at man må gjøre et arbeid også etter at man har gitt ut et album. Hvis ikke, skjer det ingenting, mener Teigen.
Fremmed Rase er klar på at de er alt for gamle til å gi Bulmboys noen råd. Men de følger med på utviklingen til gutta.
– De treffer veldig godt med sjangeren sin. Det nyeste albumet deres er et stort sprang opp fra forrige utvidelse. Det er dritkult at de får til å lage musikk på det nivået, sier Lund.
– Vi tar ansvar
Bulmboys føler på et ansvar for å få løftet frem trønderrappen.
– Folk blir inspirert av å høre på artister som gjør det samme som dem, og når det ikke er så mange andre som gir ut musikk på trøndersk, blir det enda viktigere at vi tar ansvar, sier Swang.
– Vi jobber med å få ting til å skje i hele byen. Om 20 år skal det være dritmange trønderske artister. De skal sitte på intervju med P3 og si at Bulmboys var inspirasjonen deres, sier Xalomon.
I sangen «Superstar» på deres nyeste album, «Fra soverommet til scenen», sier Swang det tydelig:
«Trondheim by det e på tide at vi tar ansvar
Bygg et parlament, for å skap en kultur
Hør på vårres sang, æ ska fikse dæ en motkur
For all den dritten du har hørt på alt for leng»
Bygg et parlament, for å skap en kultur
Hør på vårres sang, æ ska fikse dæ en motkur
For all den dritten du har hørt på alt for leng»
Bulmboys – «Superstar»
LES MER OM MUSIKK: