Verdens villeste salgseffekter

Interessert i Kate og William-kjøleskap, eller en Hello Kitty-motorsag?

Bryllupet mellom William og Kate kommer uten tvil til å stå igjen som et av årets store høydepunkt, og noe av det vi også kommer til å huske fra denne begivenhetsrike perioden er alle de elleville suvenirene som selges i forbindelse med bryllupet.

Kan et Kate og William-kjøleskap friste? (Foto: GDHA)
Kan et Kate og William-kjøleskap friste? (Foto: GDHA)

Engelskmennene liker salgseffektene sine. Det bugnet av bryllupsrelatert stæsj allerede under Charles og Dianas bryllup, og mengden av dukker, t-skjorter, og annet ræl ser ikke ut til å ha minket.

Frimerker, mynter og kortstokker hører kanskje mer til det normale. Mens kondomer, kjøleskap, og Pez-dispensere viser at suvenir-elskerne virkelig begynner å bli kreative.

Hvor mye galskap finnes det egentlig der ute? Vi har dykket ned i den merkelige verdenen av suvenirer og salgseffekter.

Les også: Handler suvenirer med en dose ironi

Obama-rama

Det er ingen tvil om at du må være godt kjent for at folk skal gidde å kjøpe en t-skjorte med trynet eller navnet ditt på. Obama er en av de som fyller opp denne kvota godt, så hva med en Yes We Can Opener? Eller hva med en dildo ved navn Head of State?

Spis eller ha deg med Barack Obama. Mulighetene er mange. (Foto: cracked.com/baronbob.com)
Spis eller ha deg med Barack Obama. Mulighetene er mange. (Foto: cracked.com/baronbob.com)

Twilight-skrot

Denne franchisen må ha noen av de merkeligste salgseffektene der ute. Du finner dusjforheng, sminke, godteri, plaster (hehe), sko, ringer, og klær.

Koseputer, plaster og et tvilsomt klistremerke til ha på veggen. (Foto: Shoppingblog.com/etsy.com)
Koseputer, plaster og et tvilsomt klistremerke til ha på veggen. (Foto: Shoppingblog.com/etsy.com)

Du kan også skaffe deg pappfigurer av familien Cullen, som du lett kan bytte ut din egen familie med om det skulle være ønskelig.

Det som kanskje er mest skremmende er at du får kjøpt et gigantisk klistremerke med skyggen til Edvard, slik at det ser ut som om han er på rommet ditt og ser på deg når du sover.

Let everyone know that you are a true Twilighter by giving Edward Cullen a home! Or you can keep him to yourself… put him on the back of your bedroom door so he can be intrigued while you sleep! – Salgsargumentet til Edvard Cullen Wall Sticker.

Like absurd er kanskje manneputa, som er en pute med hode og armer med Edvard og ulvepjokkens ansikt malt på. Det kan nesten ikke bli merkeligere. Jeg venter i spenning, og vedder både hus og gård på at fremtidens salgseffekter innebærer at du kan lage din egen Robert Pattison på kjøkkenbenken ved hjelp av petriskåler og dyrekjøpt DNA.

Sjekk ut dette forumet for flere syke salgseffekter.

Star Wars-galskap

Salgseffekter fra Star Wars: Kan noen slå omfanget til denne sinnssyke franshisen? Innenfor det som er anstendig å selge til unger kan man helt sikkert finne det aller meste med Star Wars-tema.

På 70-tallet var faktisk Star Wars så populært at fabrikkene ikke fikk laget lekefigurer fra filmene fort nok. Du kunne derfor kjøpe esken med bilder av figurene, og deretter få figurene ettersendt. At fansen i det hele tatt aksepterte dette sier kanskje litt om engasjementet rundt filmene?

Se opp for meningsløse leketøy: Nå kan også alle bli jedi. Dette utrolige leketøyet gir deg muligheten til å se på en ball. Darth Vader, bare pass deg.

Man finner fremdeles nok av merkelige påfunn fra Star Wars-universet. En av de morsomste er en Tauntaun-sovepose, inspirert av Star Wars: Episode 5 hvor Han Solo skjærer hull på en Tauntaun og redder Lukes liv ved hjelp av kroppsvarmen til dyret.

I Star Wars-reklamen fra 1977 er ungene storfornøyde med sin nyeste Star Wars-leke: Et bilde av papp. Til venstre, Tauntaun-soveposen. (Foto: Thinkgeek.com/Youtube)
I Star Wars-reklamen fra 1977 er ungene storfornøyde med sin nyeste Star Wars-leke: Et bilde av papp. Til venstre, Tauntaun-soveposen. (Foto: Thinkgeek.com/Youtube)

Fjærpenner og tryllestaver

Man kan heller glemme de enorme mengdene med salgseffekter fra Harry Potter. Du finner ikke mange andre franchiser hvor tryllestaver, fjærpenner og tidsmaskinsmykker er en egen kategori i nettbutikken.

Det kan virke som om du kan kjøpe absolutt ALT som har vært foran kamera i filmene. Man kan jo lure på hvor lenge man synes det er gøy å leke med et skjell, og hvor passende det egentlig er å selge kniver til unger. Men nå er det jo kniven til Humlesnurr, så da går det vel greit.

Klart ungene ønsker en skjell-kopp og en kniv. Den vibrerende sopelimens popularitet er også ubestridt. (Foto: Warnerbrothers.com)
Klart ungene ønsker en skjell-kopp og en kniv. Den vibrerende sopelimens popularitet er også ubestridt. (Foto: Warnerbrothers.com)

En mye omtalt suvernir i den enorme verdenen av Harry Potter-stjæsj er uten tvil den vibrerende sopelimen. Det er en sopelime som du sitter på. Også vibrerer den. Man kan skjønne hvorfor den ble så populær.

Med Kiss i døden

Bandet Kiss er vel like mye en franchise som et band, og kan vise til mange svært kreative salgseffekter. Det virker nesten som om det ikke finnes grenser for hva fans er villige til å kjøpe. Hva med en Kiss-kiste? (Ja, den typen kiste du ligger i når du tar kvelden for godt) Er du søtsugen? Hva med Kiss M&Ms eller frokostblanding?

Spis litt frokostblanding, litt godteri, og ta med deg Kiss - hele veien til fergemannen. (Foto: unifiedmanufacturing.com
Spis litt frokostblanding, litt godteri, og ta med deg Kiss - hele veien til fergemannen. (Foto: unifiedmanufacturing.com

Motorsaga og brudekjolen

Hvem kan vel slå den søte lille japanske katten? Det kan umulig finnes noen franchiser som er større og villere enn Hello Kitty. Nå skal vi jo skille mellom det som produseres av offisielt Hello Kitty, og det som folk selv finner på, men jeg synes likevel noen av de gærningene der ute fortjener litt kred. Det finnes nok ikke den ting i verden som du ikke finner maken til i Hello Kittys univers.

I den rareste bolken finner vi Hello Kitty – granaten, gaffateipen, brudekjolen, og motorsaga. Under ser du også Darth Vader og en kanne motorolje. Selvsagt.

Hello Kitty slår alle når det gjelder fans og deres kreativitet. (Foto: HelloKittyHell.com)
Hello Kitty slår alle når det gjelder fans og deres kreativitet. (Foto: HelloKittyHell.com)

Vet du om noen andre gærne salgseffekter? Legg gjerne igjen en link i kommentarfeltet!