nrk.no
En kvinne rynker på brynene og har munnen delvis åpen. Hun lener ned høyre skulder. I høyre hånd holder hun en mikrofon. Hun har rødlig hår og er ikledd en flanellskjorte.
Alle foto: Kim Erlandsen, NRK P3
Veronica Maggio - Live, Øya

Veronica, hvor skal du?

Veronica Maggio legger opp til en konsert med kremen av kremen av egne låter. Men noe friskt mangler.

Det er over 16 år siden Veronica Maggio fikk sitt gjennombrudd med albumet «Och vinnaren är…» og befestet seg som Sveriges nye popsjef med oppfølgeren «Satan i gatan». Hitlåten «Måndagsbarn» for eksempel, toppet VG-listen, og har plaget mang en spilleliste siden.

Veronica Maggio kan velge poplåter fra øverste hylle, den svenske. Det blir redningen når hun spiller lørdagens første konsert på Øya, så tidlig som klokken 13.

En kvinne med rødlig hår, kledd i flanellskjorte og korsett står med armene ut til siden. Hun har lukkede øyne. I høyre hånd holder hun er mikrofonstativ.

Skandinaver tvers igjennom

Det er to år siden hun slapp sitt nyeste og syvende album «Och som vanlig händer det något hemskt». Som så mange andre skandinaver, har Maggio gjort karriere på melankolien i motsetningen mellom triste tekster og lykkelige melodier.

Låtene hennes er alltid litt hastig på vei et sted, mens de kolliderer inn i gjentatte hooks. Og gjennom karrieren har artistens retropop tatt inspirasjon fra 60-, 70- og 80-tallet. 

Bildet viser en sanger mellom blader og mennesker ute av fokus.

Men konserten starter heller i det store gjennombruddet, med en låt fra «Och vinnaren är», «V for vendetta». Så brer «Se mig» seg utover, som eneste låt fra sistealbumet.

Køkaos og buzzord

Det virker nærmest som hele festivalen bestemte seg for å komme på slaget Veronica Maggio. Køen for å bytte billett til festivalbånd, strakte seg fra Tøyen til Carl Berner – «køkaos», kunne VG og Dagbladet melde. 

Å vente stille og rolig i en time er kanskje ikke helt kaos, men Øya skulle kanskje sett det komme. På festivalens siste dag er det Maggio som åpner, og Gabrielle lukker. Da de sist delte scene i Oslo Spektrum, ble det lik denne dagen på Øya, utsolgt og lange køer, skal vi tro Aftenpostens anmelder. 

Oversiktbilde av Øya-festivalens største scene. Vi ser et hav av publikummere. De står vendt mot en stor scene, med en skjerm på hver side. Et band på seks stykker står på scenen.

Det er ikke rart at svensk-italieneren trekker folk. I arsenalet har hun popgull som «Jag kommer», «Sergels torg» og «Välkommen inn». Og det er de kjente og kjære låtene som må til i dag, for å vekke noe både av og på scenen.

Veronica Mayo

Maggio har med seg et band kledd i forskjellige hvitnyanser, plassert i og rundt en østers med farge som perlemor.

Det høres kanskje pent ut, men det ser ut som både antrekk og rekvisitter er kjøpt rett fra svenskpop.se. 

En kollasje i svarthvitt av en kvinne som danser. Hun har på seg en flanellskjorte og korsett.

Klokken ett på en lørdag skal det nok mer til enn tjue grader og sol for at publikum tiner. Vanskeligere blir det når festivalkonserter sjeldent får tid eller ressurser til å være veldig hokus pokus. Men enda mer utfordrende blir det når Maggio fremstår like hastig som låtene sine.

Både hitlåtene «Måndagsbarn» og «Jag kommer» får godt kamuflerte introer, med litt røffere gitar. Er det et grep for å gi publikum en gledelig overraskelse når de kjente strofene setter i gang?

«Jag kommer» blir et ubestridt høydepunkt, med en fremførelse som både går sterkt og mykt, og spiller Maggios hooks enda bedre. Låten får et publikum utstyrt med sitteunderlag til å reise seg.

«Måndagsbarn» får derimot ansikt til å snu seg til hverandre og mime «hvilken er dette egentlig?» – nærmest en skandale for en slik listetopper, og skillet mellom scenen og gresset blir litt tydeligere.

Norgesvenn topp 20

Når lyden faller ut på sistelåt, og publikum så vidt gir fra seg en eneste lyd som uttrykk for forvirring, blir det en uheldig aha-opplevelse. Hvem følger med?

  • En sanger skriker ut mot publikum. Hun har på seg blazer, flanellskjorte og et korsett. Kvinnen holder i et mikrofonstativ.
  • En kvinne med rødlig hår, kledd i flanellskjorte, synger inn i mikrofonen. Hun holder hånden på hjertet.
  • En kvinne med rødlig hår, ikledd en flanellskjorte, danser med ene armen bøyd bak hodet
  • En kvinne med blazer synger inn i mikrofonen.

Som medlem av i hvert fall topp 20 norgesvenner, er nok Maggio ufeilbarlig i manges øyne. Men på Øya blir det ikke den feststemningen hun så ofte står for. Det blir heller et veldig tidlig nach, der verten er vanskelig å få tak i og spillelisten går på låtradio. Uengasjerende. Heldigvis kan Maggio lene seg godt på sin nærmest vanntette skandinaviske pop.

Tekst: Ellisiv Sunde Myrva
Foto:
Kim Erlandsen, NRK P3

FESTIVALSOMMEREN 2024:

Siste fra P3.no: