Det er ingen hemmelighet at gutta dominerer musikkscenen, både den norske og den internasjonale. Men Pyro beviste at jenter virkelig kan rocke fra seg, hvor de fikk en velfortjent timeslang hyllest. Vi hyller de her.
Pionerene
Courtney Love sa en gang «I want every girl to pick up a guitar and start screaming». Vi kunne ikke vært mer enig, og basert på det som rører seg rundt om i musikkverdenen er det flere som tok til seg Hole-vokalistens oppfordring.
Men lenge før den tid var det The Runaways med Joan Jett, Sandy West, Lita Ford, Jackie Fox og Cherie Currie i front som skapte overskrifter da de i 1975 slo gjennom som verdens første store jenterockeband.
De som har sett filmen som er laget om bandet husker vel godt en av de første scenene hvor en hengslete Joan Jett forteller musikkprodusenten Kim Fowley «I want to start an all girls rock band» og videre når produsenten ler henne opp i fjeset.
The Runaways ble store, virkelig store. Men allerede i 1977 sa Cherie at nok var nok, og forlot bandet. I 1979, etter å ha gitt ut fire studioalbum og turnert verden over, sa jentebandet takk for seg og ble offisielt oppløst. Joan Jett gikk senere hen og skrev megahitten I Love Rock And Roll.
Blondie med Debbie Harry i spissen slo godt fra seg på 70-tallet. Med sin punkrock ble Debbie et symbol på at damer kunne mer enn å lage søt pop og slå på tamburiner. Utover 80-tallet finpusset de lydbildet og ble legender.
En kvinne man ikke kommer unna når det er snakk om jentemusikere fra 70-tallet er Patti Smith. Hun blir kalt pønkens gudmor, og det med god grunn. Med albumet Horses slo hun gjennom i 1975. Tre år senere fikk hun en kjempehit med låta Because of the Night skrevet av Bruce Springsteen.
Her er topp-5 listen over jenter som rocker fra Sexys Totto Mjelde:
1. The Runaways
– skrev på mange måter oppskriften for alle andre.
2. The Donnas
– tar opp arven etter nettopp The Runaways på en storartet måte.
3. Civet
– et av de aller tøffeste pønkbandene i USA for tiden. Flotte tatoveringer og frekk allsangpønk.
4. Bangles
– viste at kvinner definitivt kunne rocke (eller poppe?) på 80-tallet.
5. L7 og Babes In Toyland
– like tøffe som Nirvana og Soundgarden.
Røft
80-tallet kom og gikk med sitt puddelrock hår og power-rock. De fleste jenter som dannet band ble sett på som søte jenter som ville spille musikk. Det ville ikke rockejentene ha noe av. Legendariske L7 (slang fra 1950 for ordet streit) spilte raskt, hardt og fletta av de fleste gutta fra midten av 80-tallet. De fortsatte utover 90-tallet, og ifølge Sexys Totto, like røft som Nirvana og Soundgarden.
Om det har vært få jenter innen rock `n` roll sjangeren har det vært enda få innen metall.
– Doro Pesch har vært en enslig svale i en mannsdominerende heavy metal-sjanger i mange tiår, forteller Totto.
Den blonde, tyske metal-vokalisten var i 1989 eneste originale medlem igjen i Warlock, og da bandet byttet plateselskap valgte hun å forandre bandnavnet til Doro. Sjekk ut denne Youtube videoen, dama er rå!
Jenter kan mer enn å synge. 80-tallet fostret mange gode trommiser. Sheila E. er dama som jobbet seg gjennom tiåret som trommis for Prince. Hun har gitt ut flere solo-album og også trommet for Ringo Starr (som hun for øvrig spilte buksa av). Cindy Blackman, Lenny Kravitz sin trommis, har også gjort det bra bak slagverket.
Når vi først snakker om trommiser: vår egen May-Irene Aasen var med og dannet Jokke og Valentinerne i 1982, og var trommis i bandet frem til slutten i 1998.
Sjekk ut P3s jenterock spotify-liste!
Girlpower
Med grønsjen på 90-tallet kom også jenterockerne for fult. The Donnas, svenske Sahara Hotnights, Hole, Bikini Kill – lista er lang.
Courtney Love er kanskje en av de mest profilerte rockejentene fra det forrige tiår. Nei, hun kverket ikke Kurt Cobain, og er du en av de som fortsatt sier «jeg vet bare at hun er enka til vokalisten i Nirvana jeg», så har du mye bra i vente.
Courtney Love og Eric Erlandson dannet Hole i 1989, og i 1991 gav de ut debutalbumet Pretty on the Inside. Deres andre album, Live Through This fra 1994 var mer grønsj enn tidligere, og mye av råheten fra debuttplaten var borte. Den kommersielle suksessen var et faktum. I noen tilfeller kan dette slå ut negativt, men for Hole var det noe av det beste som kunne skje gruppa. De fortsatte gjennom hele 90-tallet og i 1994 velsignet den talentfulle rockebassisten Melissa Auf der Maur gruppa med sitt nærvær. Etter noen års pause kom Hole tilbake i 2009 med plata Nobody`s Daughter.
Er du ute etter litt girlpower? Bandet The Donnas kan til tider høres ut som en kvinnelig versjon av Turboneger, dog noe snillere. De synger om uinviterte gjester, gutter og at de selv er awesome.
Det er ikke bare amerikanerne som oppfostrer rockestjerner. Sahara Hotnights består av fire heite jenter fra Söta Bror. De dannet bandet tidlig på 90-tallet, i følge seg selv på grunn av kjedsomhet. Og lykkelig er vi for det. De spiller en blanding av garage rock, power-pop og punk, og har gitt ut fem studioalbum.
Der Sahara Hotnights ligger på den mer softe linjen av jenterocken er Bikini Kill det stikk motsatte. Sangtittelen Rebel Girl forklarer det meste. Dette bandet er rein råskap. Punkrock på sitt beste.
De norske
Metal er Norges største musikkeksport. En dame som har gjort seg ekstremt godt bemerket på den scenen er Agnete Kjølsrud. Hun var vokalist i Animal Alpha helt til de ble oppløst i januar 2009. Siden den gang har hun vært gjestevokalist på blant annet Dimmu Borgir sin nyeste plate, Black Debbath og El Caco. I dag er hun aktuell som vokalist i metal-bandet Djerv.
– Det er masse tøffe jenter i rocken her i Norge for tiden. To fantastiske musikere i Low Frequency In Stereo, Linn Frøkedal på bass i Megaphonic Thrift, jentebandene Jane Helen og Razika, Blood Commands vokalist Silje Tombre og mange andre jeg ikke kommer på i farten. Totto er klar i sin tale.
Urørt-programleder Mari Garås Monsson synes det er kjempekult hver gang det kommer inn jenterock på Urørt, men må konkludere med at det er litt manko på jenter innen sjangeren.
– Det er ikke mange rockeband med jenter på Urørt. Det er veldig mange jenter i andre sjangre, men innen den skikkelig harde rocken er det få. Tideligere Urørt-vinner Ida Maria er jo rå. Razika, Sassy Kraimspri, Blood Command, Deathcrush, The Avalanche og Phone Joan er blant de råeste bandene som enten er reine jenteband eller band som har jente-medlemmer, forteller Mari.
Nye acts:
Mye har forandret seg siden 70-tallet. Promotering, hype og at sex selger har bare blitt klarere og klarere når det kommer til jentemusikere de siste årene.
Et eksempel er Taylor Momsen. Vi vet, hun ser ut som en blanding mellom en panda og en barneprostituert, men virkelig, har dere hørt stemmen til denne jenta? Med bandet The Pretty Reckless sjokkerer hun til stadighet med å ha på seg minimalt med klær på scenen. Det nyeste ryktet er at hun nå sier hejdå til tv-serien Gossip Girl for å konsentrere seg om musikken.
Ikonet for den nye generasjonen av rockejenter er uten tvil Hayley Wiliams, rødtoppen i Paramore. Etter at singelen deres Decode ble brukt som lydspor for Twilight tok det virkelig av, og for 16-åringer har hun blitt det L7, Bikini Kill og Hole var for musikkspirer på tidlig 2000-tallet.
– Befriende
– Det jeg ønsker meg av et kvinnelig rockeband er melodier som griper, feite riff, gode tekster, overbevisende vokal og rytmeseksjon som skaper bakoversveis, forteller Lydverkets Ruben Gran.
Hans favoritt-rockejente er Chrissie Hyde, vokalisten i The Pretenders. I følge han hadde ikke bandet hatt livets rett uten henne, og at hun er et prakteksempel på en god frontfigur – både for stemmen, og for tilstedeværelsen sin.
2000-tallets jenteband har han derimot ikke en stor formening om. Men Hayley Williams, hun har han sansen for.
– Hayley Williams er kansje en av de beste frontfigurene av de yngre banda. Hun bruker kvinneligheten sin uten å misbruke eller «tøffe det til». Det er befriende.