– For tre år siden kunne ikke dette ha skjedd. Døren til Ultravox var stengt. Men den er åpen nå. Vi er ved et punkt der alt kan skje. Det trenger ikke være et nytt album eller en ny turné, men kanskje et soundtrack til en film? Vi ville vært perfekte til å lage musikk når de begynner å lage filmer av Jo Nesbøs bøker, sier Ultravox-vokalist Midge Ure.
– Eller vi kunne spilt skrullingene i bakgrunnen, ler bassist Chris Cross.
Hør hele intervjuet her:
[audio:https://p3.no/wp-content/uploads/2012/10/Midge-Ure-and-Chris-Cross-interview-Oslo-2012.mp3|titles=Midge Ure og Chris Cross interview in Oslo Oct. 21st 2012 (18 minutes)|artists=NRK P3]
Turnerer med nye låter
De spilte konsert på Rockefeller i Oslo søndag kveld, sammen med keyboardist Billy Currie og trommeslager Warren Cann. De gamle synth-heltene hadde sin storhetstid fra 1980 til 1984 med hits som «Vienna», «All Stood Still», «Hymn»og «Dancing With Tears In My Eyes», men ble oppløst noen år senere.
For tre år siden ble de mot alle odds gjenforent og gjorde to vellykkede comeback-turneer. Nå turnerer de altså igjen, men denne gangen har de også nye sanger på setlista, fra plata Brilliant, som kom ut tidligere i år.
– De nye låtene fungerer godt med de gamle. De gamle var kanskje litt forut for sin tid og de nye møter dem komfortabelt. Derfor virker det sømløst når vi spiller dem på scenen, selv om de gamle låtene har stor gjenkjennelsesfaktor for publikum som har levd med dem i 30 år. Det er et bands største frykt å spille i vei på en god konsert, og så introdusere en låt fra den nye plata og høre et kollektivt «neeei» fra publikum. Men det har vi ikke opplevd, og det er en bonus, sier Midge Ure.
– Vi har virkelig hatt et flott publikum på denne turneen. De har vært entusiastiske og oppmuntrende. Tilbakemeldingene har vært fantastiske, også på de nye sangene. Det var jeg ikke forberedt på. Jeg er selv ikke så begeistret når gamle band bare vil spille sine nye låter, sier Chris Cross.
Kunne vært The Killers eller Muse
Brilliant ble sluppet i mai, og inneholder låter som er umiskjennelig Ultravox, slik vi husker dem fra 1980-tallet, men som samtidig har et moderne preg.
– Hvis vi tok vekk Ultravox-logoen fra plata, kunne det høres ut som noe a la The Killers eller Muse. Vi ville lage noe som virket oppdatert. Vi ville ikke gå tilbake og gjenskape det vi gjorde for 30 år siden, men skape noe nytt og friskt. Det synes vi Brilliant ble, sier Midge Ure.
Den nåværende turneen er ingen pengemaskin, skal vi tro Ultravox selv. De bruker nemlig alle inntektene på å oppdatere konsertlyden sin.
– En del gjenforente band vi har sett de siste åra ser ut til å turnere for bankkontoene sine. Vi putter pengene tilbake på scenen. Det er viktig for oss at vi høres så bra ut som mulig. Så alle pengene vi genererer på turné går tilbake til showet, sier Ure.
Verdens beste jobb
Den nåværende turneen har tatt dem over hele Europa. Og veteranene setter pris på at de fremdeles kan spille konserter.
– Det er trøbbel overalt i verden. Finanskrise. Å få ha en slik jobb, og gjøre det du har lyst til, er helt fantastisk. Dette er en drømmeverden, sier Chris Cross.
– Vi er heldige, vi er botemiddelet mot nedgangstidene. Å ta noen vekk fra hverdagen i to-tre timer med en av våre konserter, er en fantastisk ting å få gjøre. Og å få lov til å gjøre dette fortsatt som nesten 60-åring er fenomenalt. Det er verdens beste jobb, sier Midge Ure.
Så gjenstår det å se om jobben i fremtiden vil innebære å lage musikk til en Jo Nesbø-film.