Radioprogrammet som fikk utallige musikkinteresserte til å sitte foran kassettspilleren med én finger på «rec» og én på «play», hver mandag til torsdag kveld.
Roxrevyen er et av P3s lengstlevende program og var med helt fra radiokanalens spede begynnelse i 1993.
Med fire tre timer lange kveldssendinger, pluss en egen konsertsending på søndager, tok Roxrevyen mye plass på P3s sendeskjema. Hver ukedag hadde ulike programledere ansvar for hver sin sending, og krydret dem som regel med forskjellige musikalske sjangre.
Hva savner du fra tiden i P3?
– Hvis jeg savner noe er det 90-tallet. En direkte nyskapende kanal hvor redaksjonene hadde frihet under ansvar. Slikt blir man kreativ av.
Programlederveteran Marit Karlsen var med helt fra starten av Roxrevyen, sammen med Harald Are Lund. Hun holdt i spakene i 10 år med sin «indie»-tirsdag.
– Min tanke var å gi programmet signatur i form av musikken som ble spilt, i tillegg til at det skulle ha sterk samtidig relevans. Det var stort sett min subjektive smak som gikk inn i profilen, sier Karlsen.
Mainstream-onsdag
En herremann ved navn Jon Toset var også med fra starten, som reporter for Marit Karlsen. Men han endte straks opp med sitt eget program på onsdagene.
– Onsdag skulle dekke «mainstream rock». Det betyr alle de etablerte bandene som P1 spiller i dag, og det meste uten skarpe kanter. Veldig morsomt å kunne spille det jeg selv hadde lyst til 3 timer i uka, men selv på den tiden var det såpass mye middelmådig rock jeg måtte høre gjennom at jeg i noen år etter at jeg hadde sluttet kun hørte på elektronika. Den dag i dag har jeg veldig lav terskel på dårlig rock, sier Toset.
Metalmandag
I 1997 ble Gro Narvestad en del av Roxrevyen-familien, og satte et hardt preg på mandagssendingene.
– Jeg starta jo litt på bar bakke, da det ikke var etablert et reint metalprogram fra før. Det eneste jeg fikk beskjed om var vel å ikke bli for soft. Det tror jeg ikke noen beskyldte meg for noen gang, faktisk.
Narvestad stod altså for metalversjonen av Roxrevyen, og som hos de andre programlederne ble det mye herlig musikknerding på mandagene også.
Ikke bare artist og låttittel ble oppgitt, men navnet på plateselskapet skiva ble sluppet på, albumtittel, hjemsted og gjerne litt annen trivia ble inkludert i platepratingen:
Hva husker du best fra din tid i programmet?
– Jeg husker jeg ble veldig overraska over hvor kjapt metalfolket plukka opp programmet. Det bøtta inn med postkort og eposter, hvor folk stort sett ga veldig fine tilbakemeldinger på at de satte pris på «skikkelig musikk» på radio.
Mye positiv respons til tross – ikke alle var like fornøyde med programmets harde profil.
– Det kunne ikke vært et skikkelig metalprogram uten kirkelig assistanse, det kom endel lyd derfra også. Det ene postkortet jeg husker aller best med religiøst tilsnitt var et hvor det simpelthen sto skrevet «Ikke flirt med Djevelen, søster», forteller Narvestad.
Får fortsatt fanbrev
Tirsdagskaptein Marit Karlsen husker best den deilige musikken, de lange jobbkveldene med hodetelefoner over de enorme stablene med CD’er og de inderlige lytterbrevene.
– Jeg får fortsatt mails fra gamle lyttere 10 år etter. Så noe bra må vi ha gjort?
Hva skriver de?
– Alt fra at de savner Roxrevykveldene til at de ber om musikalske anbefalinger eller om jeg kan hjelpe dem å finne en låt som jeg visstnok skulle ha spilt for 14 år siden. Hyggelige mailer, da!
Intervjuet legender
I tillegg til å spille sine favorittlåter, så ga programlederne også plass til intervjuer med band og artister i Roxrevyen.
– Det er én ting pop- og rockestjerner oftest har til felles: De er mindre interessante enn naboen din. Skal jeg likevel trekke frem den jeg husker best, må det være Lee Scratch Perry. Fordi han var så hinsides, sier Karlsen.
Det kunne dessuten fort skje at musikalske legender som Thurston Moore fra Sonic Youth og Jim O’Rourke kom innom studioet for å prate litt om vinylshopping da de var i byen:
Slutten og veien videre
Etter at Jon Toset forlot Roxrevyen ble onsdagene tatt over av Kristin Winsents. Og da Roxrevyen ble oppløst i 2001 var det Winsents som styrte P3s musikkskute videre, under navnet MusikkMisjonen.
Men før det hele endte hadde Roxrevyen også avlet to av P3s nåværende musikkprofiler: Erik Erickson aka DJ Friendly, som har sitt program mandag til onsdag fra 23.00 til midnatt og torsdag fra 21.00 til midnatt, og selvfølgelig Harald Are Lund. Lund hadde torsdagsutgaven av Roxrevyen helt fra begynnelsen i 1993, og har nå programmet Harald Are Lund på mandager.
SE: Lydverkets Harald Are Lund-spesial:
Radio, plateselskap og musikkmagasin
Hva holder du på med nå for tiden?
– Er på vei «tilbake» etter en pause fra musikklivet. Jeg trengte et par-tre år etter mange år og roller i bransjen. Nå jobber jeg fremdeles i NRK da, men ikke med musikk. Det gjør jeg derimot i nystarta Metal Hammer Norway, hvor jeg ble huka inn som journalist/anmelder. Men selv om det er moro å skrive er det noe eget med radio, sier Gro Narvestad.
Jon Toset har fortsatt sin karriere i radio:
– Etter P3-tiden jobbet jeg noen år i NRK.no, før jeg flyttet over til Kanal 24 og så videre til Radio Norge. Nå jobber jeg som produsent for Morgenklubben med Loven og co. Kjempegøy!
Og Marit Karlsen jobber fortsatt med musikk, men på andre siden av bransjen. Nå driver hun sitt eget plateselskap: Trust Me Records.
Var alt bedre før?
– På P3? Ja, så klart!
Hva sier du, Gro?
– Det eneste som var bedre før, er at jeg var yngre.
Og Jon?
– Ingenting var bedre før. Eneste ankepunktet er at jeg har hørt det meste før, dermed blir ofte det nye en gjentagelse. Men ser du bort fra det er alt bedre nå.