Den flaue sexpraten

Fetisjer, likestilling i senga og hvordan definere seg som seksuell person. Dette skulle folk ønske de hadde lært mer om i seksualundervisningen på skolen.

– Vi lærte ingenting om fetisjer, det var litt tabu, sier Oda Westby som vi møter på gata i Oslo. Venninnen Amanda Tandberg er enig.

– Da vi først hørte om det så vi på det som noe skikkelig rart. Det vi har lært om fetisjer, har vi lært på nett, sier Amanda.

Sex og følelser er noe av det mest naturlige ved mennesket, og derfor burde seksualundervisningen være et av de viktigste emnene i skolen. Det mener lærerstudentene Elin Rasch Sneve og Mathias Karlsen ved NTNU i Trondheim. De er redde mange lærere lar lærebøkene bestemme hvordan seksualundervisningen skal foregå, og at de ikke henger med i tida.

– Vi må følge med på hva elevene er opptatte av i hverdagen hvis vi skal få til god seksualundervisning, sier Mathias.

Elin er enig.

– Det skader ikke å vise et klipp fra «Paradise» og diskutere hva som kan være problematisk med det vi nettopp så. Jeg tror god dialog med elevene er nøkkelen, sier hun.

Hva mener du det burde vært mer eller mindre av i seksualundervisningen? Vi samler folks meninger i ei bok som skal overleveres til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Skriv din mening i kommentarfeltet nederst i saken, og vi bringer den videre.

https://www.youtube.com/watch?v=NBypD6hsvFs

Viktig å snakke om sex

Lærerplanen sier ingenting om når man skal snakke om sex i løpet av de tre årene ved ungdomsskolen. Ved mange skoler blir ikke undervisningen gjennomført før i 10. klasse, for noen elever vil det være etter at de har debutert seksuelt. Det er for seint, mener Elin, som er redd elevene vil lete etter info om sex andre steder.

Les også: «Skam-Vilde» langet ut mot skjønnhetstyranni og pornokultur

– Jeg tror mange unge ikke vet hvor de skal gå for å lære om sex, for dem kan porno være informasjon. Da vi viste noen tiendeklassinger «Sexamen» ble de overrasket over at det fantes slik info på nettet. Å lære dem kildekritikk og vise dem trygge nettsider er også en del av jobben vår, sier Elin.

– Når våre egne lærere ikke snakker med oss om sex, kan vi bli usikre på om vi kan snakke med våre elever om det.

I undersøkelsen organisasjonen Sex og samfunn gjennomførte blant kontaktlærere på grunnskolen i fjor, svarte kun 13 prosent at de hadde fått kunnskap om seksualundervisning i løpet av utdannelsen som de kunne bruke nå. Lærerstudentene Elin og Mathias har nettopp blitt ferdige med den seksualopplæringen de skal ha før de går ut i læreryrket; én dag i regi av MSO, en organisasjon med medisinstudenter som jobber for seksualopplysning, og én dag der studentene snakket med en 10. klasse om sex og følelser.

– Vi burde hatt mer om seksualitet i løpet av utdanningen. Man kan ikke vite for mye, seksualitet er et bunnløst tema, sier Mathias.

Lærerstudentene Mathias Karlsen og Elin Rasch Sneve skulle gjerne hatt mer seksualundervisning på studiet. Foto: Kjersti Havdal
Lærerstudentene Mathias Karlsen og Elin Rasch Sneve skulle gjerne hatt mer seksualundervisning på studiet. Foto: Kjersti Havdal

Elin synes opplegget med MSO var veldig bra, men hun skulle gjerne sett at også faglærerne deres snakket mer om sex, kropp og følelser i løpet av de fire årene ved universitetet.

– Det er problematisk at sex fortsatt ser ut til å være flaut å snakke om. Vi trenger en holdningsendring, og den burde startet hos oss, men det gjør den ikke nå. Når våre egne lærere ikke snakker med oss om sex, kan jo vi bli usikre på om vi kan snakke med våre elever om det, sier Elin.

Lærerne henger ikke med

Folk vi møter på gata i Oslo skulle gjerne ha lært mye mer enn det de gjorde om seksualitet da de gikk på skolen.

– Jeg mener det er viktig å lære om likestilling i senga og hvordan man skal oppnå orgasme, sier Vilde Slagsvold, som noterer ned forslagene i vår pensumbok som skal overrekkes kunnskapsministeren.

Les også: Bruker grov porno som seksualundervisning

Lenger ned i gata møter vi fire jenter som ennå ikke har hatt seksualundervisning på skolen, men forventningene er høye.

– Vi har jo ikke hatt sex ennå fordi vi er så unge, så vi vil vite hvordan man gjør det, sier Andrea, som går i 7. klasse.

– Kanskje de som skal ha undervisningen kan dele litt av sine erfaringer, legger klassevenninnen Iben til.

Lærerstudent Elin Rasch Sneve mener seksualundervisning er en av de viktigste oppgavene til en lærer. Foto: Kjersti Havdal
Lærerstudent Elin Rasch Sneve mener seksualundervisning er en av de viktigste oppgavene til en lærer. Foto: Kjersti Havdal

I mange år har det blitt hevdet at seksualundervisningen i skolen er for dårlig. Egentlig vet vi svært lite om hvordan undervisningen på skolene rundt om i landet funker fordi det nesten ikke finnes undersøkelser på temaet. I den årlige undersøkelsen organisasjonen Sex og samfunn gjennomfører blant 9. og 10. klassinger, svarte 88 prosent i fjor at de hadde hatt tre timer eller mindre med seksualundervisning i løpet av ti år på skolen.

– Unge vi møter forteller at undervisningen er mangelfull og at det ofte ser ut som lærerne synes det er kleint og vanskelig å snakke om seksualitet, sier assisterende daglig leder Tore Holte Follestad i Sex og samfunn.

Mye fakta, lite følelser

I dag står skolene i stor grad fritt til å bestemme hvordan de gjennomfører seksualundervisningen. Dermed kan tre skoler i samme by ha tre helt ulike måter for hvordan de underviser om seksualitet på. I tillegg er det ingen formelle kompetansekrav til lærerne som skal ha undervisningen, slik det er for de som skal undervise i matte eller engelsk. Follestad mener undervisningen i for stor grad handler om fakta og for lite om følelser.

– Det er mye fakta som «hva er p-piller» og «hva er klamydia», men det er lite snakk om hvordan vi skal snakke med hverandre om sex, sier Follestad, som mener lærerne må bli flinkere til å snakke om seksuelle relasjoner, hvilke behov man har og hvem man er som seksuell person.

Les også: Lærerstudentene skal drive seksualundervisning om få år: – Er ikke forberedt

I dag blir unge eksponert for sex og kropp overalt; på nett og sosiale medier, gjennom film og serier. Men på skolen opplever elevene ofte at temaene de selv ønsker å snakke om, ikke blir tatt opp i seksualundervisningen.

– Vår teori er at undervisningen ikke henger med i samfunnsutviklingen, sier Follestad.

Skriv hva du savner i seksualundervisningen i kommentarfeltet.