nrk.no
Foto: Tom Øverlie, NRK P3
Doja Cat - Live, Slottsfjell

Solid show på feil festival

Slottsfjell forventet en hitparade fra Doja Cat. Men hun kom til Norge for å danse løs til helt andre låter.

Målt i strømetall og meritter er amerikanske Doja Cat den største artisten som har blitt booket til Slottsfjell. Noensinne.

Etter rapporter om hete dansetrinn, skamløs blotting og våt stemning både fysisk og metaforisk på Roskilde, var forventningene til det etterlengtede norgesbesøket høye blant Slottsfjell-publikummet. Et publikum som også hadde en fuktig kveld både fysisk og metaforisk.

Rapperen Offset, som ikke hadde noe hastverk med å starte sin konsert, ble endelig ferdig med showet sitt. Da flokket folk til sølepyttene foran hovedscenen for å vente på Doja Cat, eller Amala Ratna Zandile Dlamini som hun egentlig heter.

«Jeg håper jeg har hørt de fleste sangene før», sier en jente ved siden av meg. Hun var på plass da jeg kom, en halvtime før konserten.

Doja Cat står på scenen iført en beige bodysuit. Hun har vått, kort hår, holder mikrofonen i ene hånden og den andre har hun i ansiktet.
Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Akrobatisk

Doja Cat er «bare» seks minutter for sen, og starter konserten energisk med «Acknowledge me» og «Shutcho». Bandet på scenen med trommer, synth, bass og gitar gir sangene et mer ektefølt og rocka preg enn om hun bare skulle brukt innspilte instrumentaler.

Iført kun en beige, lårkort bodysuit, skulderlang brun parykk og knehøye stiletthæler byr hun på utfordrende, sensuelle og på langt nær akrobatiske bevegelser. Til stor jubel hver gang hun nærmer seg en spagat, eller setter seg ned og twerker.

Det er store flammer rund Doja Cat mens hun ser med vidåpne øyne ut mot publikum. hun holder mikrofonen ut mot de.
Foto: Tom Øverlie, NRK P3

Doja i fokus

På «Demons» faller en lang, blond Rapunzel-flette ned på scenen som en lian, som Doja Cat danser iherdig med. Men utover dette, og at bandet er opphøyd på mengder av hår som matcher de beige antrekkene, er det danserne og ikke minst den sterke tilstedeværelsen til sangerinnen som står for sceneshowet.

Det er en merkbar kontrast til for eksempel Lil Nas X, som henvendte seg til samme publikum i fjor med store dyrefigurer og masse props på scenen.

Her er det kropp og seksualitet som blir blikkfanget. Og ikke på en negativ måte. På «Tia Tamera», som Doja Cat selv har sagt at handler om pupper, rister hun ekstra på sine egne utgaver av tematikken.

28-åringen velger også å gi et anerkjennende «Nooorwaaay» både før og etter låten, som om puppesangen er dedikert til nettopp oss. Og Norge tar gaven godt imot.

Tre bilder av Doja ved siden av hverandre i svart-hvitt. Hon går sexy bortover mens hun slenger en lang flette fra taket rundt.
Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Sangparade som splitter

Sangene er likevel fokuspunktet for de fleste oppmøtte. Og de er korte, hun rekker å presse inn 21 av dem på en time og et kvarter. Derfor henter hun stadig inn oppmerksomheten til de som kanskje har fått servert en låt de ikke er så gira på.

I hvert fall for en stund.

Selv om konserten startet overraskende rocka, tar det ikke så fryktelig lang tid før vi er inne i et midtparti med en del mer, om ikke helt balladiske, så i hvert fall seigere og mer sensuelle låter. Etter «Attention», «97» og «Balut», ingen av dem veldig store hits, begynner det å tynne seg merkbart ut i publikum.

Det kan virke som at deler av Slottsfjell ikke fenges helt av den veldig sammensveisede, raske sangparaden, selv om Doja Cat allerede har spedd et par større låter inn i settlista. Andre danser, koser seg og er helt med. Men de kan også flere av låtene.

Doja Cat står på alle fire og ser intenst utover publikum. Hun har svai i ryggen og mikrofonen i hånden på scenegulvet.
Foto: Tom Øverlie, NRK P3

Velkoreografert og nytenkende

Hele veien gjennom konserten holder den lekne rapstilen hennes seg klar og sterk uten å bli sliten. Dansingen ser heller ikke ut til å ta nevneverdig på, noe den raskt hadde gjort for de aller fleste av oss.

Showet er velkoreografert, og er det samme hun har gjort hele Europa-turneen. Altså må planen hennes ha vært å vise kontinentet vårt mer av hva hun har å by på enn det de har hørt fra før.

Mot slutten kommer store «Agora Hills», og nest sist kjempehiten «Paint the town red». Men andre megalåter som «Kiss me more», «Candy», og «Woman» uteblir.

Riktig show, feil publikum

«Faen, hun har mange andre bra låter som hun kunne spilt», hører jeg på veg ut av konserten. Andre gir uttrykk for skuffelse over at de ikke fikk høre det de ønsket seg, og det virker som om det er få som er glade for å ha fått høre sterke fremførelser av nye låtoppdagelser.

Når scenen går i svart nøyaktig de samme seks minutter på overtid som hun startet, har hun levert et enkelt, men forrykende og forførende show. På feil sted.

Tidligere samme dag var det kjempeoppslutning rundt Matoma sitt DJ-set, med remikser av diverse listetopper som hele festivalen sang med på. Doja Cat klarte aldri å starte den samme festen. Men det er ikke hennes feil.

  • Doja Cat, Slottsfjell 2024. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3
  • Doja Cat, Slottsfjell 2024. Foto: Tom Øverlie, NRK P3
  • Doja Cat, Slottsfjell 2024. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3
  • Doja Cat, Slottsfjell 2024. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3
  • Doja Cat, Slottsfjell 2024. Foto: Tom Øverlie, NRK P3
  • Doja Cat, Slottsfjell 2024. Foto: Tom Øverlie, NRK P3
  • Doja Cat, Slottsfjell 2024. Foto: Tom Øverlie, NRK P3
  • Doja Cat, Slottsfjell 2024. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

Slottsfjell er Doja Cats eneste konsert i Norge i år.

Tekst: Sofie Martesdatter Granberg
Foto:
Tom Øverlie og Kim Erlandsen, NRK P3

FESTIVALSOMMEREN 2024:

SISTE ALBUMANMELDELSER:

Siste fra P3.no: