Civilization V
  • Civilization V
  • Slippdato: 24.09.2010 (PC)
  • Plattform: PC, OSX
  • Utvikler: Firaxis Games

– Husk å spise da, jeg vil ikke ha noen Civilization-relaterte dødsfall!

Kameramannen min har nettopp fortalt hvor mye han gleder seg til å spille det kommende strategispillet. Sjefsdesigner Jon Shafer er i perlehumør da vi møter han på spillmessa GamesCom i Tyskland.

Utenfor skinner augustsola over Köln, men Schafer har kun øyne for sitt hjertebarn – Civilization 5.

– Jeg har fått spørsmål om spillet har en historie, men da svarer jeg at du skaper din egen historie. Civilization er mer enn et strategispill, du skaper faktisk din egen verdenshistorie!

Siden det første spillet kom i 1991 har Civilization satt standarden for turbaserte strategispill. Du starter din egen sivilisasjon fra bunnen av, og må bygge byer, utvide landområdet ditt og utvikle nye teknologier. Sakte med sikkert, gjennom tusenvis av år (i spillet altså), må du styre ditt folk mot storhet.

Dramatiske endringer

– Kampsystemet, slik Sid Meier (grunnleggeren av spillserien journ. anm.) lagde det til det første spillet, har vært uendret frem til nå. Det har blitt forbedret i løpet av de fire foregående spillet, men jeg følte det trengte å endres for det femte spillet.

Tidligere var det mulig å plassere uendelig mange enheter på en og samme plass på spillkartet. Du kunne faktisk ha tusenvis av krigere på et lite stykke land, og Schafer forteller at det var noe de ville endre på i Civilization 5.

LES: Filmpolitiet nøster i ryktene rundt Civilization 5

– Nå som du kun ha én krigerenhet per landområde, blir det mye viktigere hvordan du plasserer styrkene dine. Mens soldatene nå går foran, kan bueskytterne for eksempel gå bak.

Civilization 5. (Foto: 2K Games)
Sekskantede spilleområder gjør at landområdene ser bedre ut. (Foto: 2K Games)

Grafikken i spillet har også fått en kraftig oppgradering, ikke minst fordi spillkartet nå er basert på sekskantede områder, i stedet for firkantede. Dermed ser landområdene rundt deg mye mer organiske ut, forklarer Shafer (se videoen i toppen).

– Spillet ser mer organisk ut, mer naturlig rett og slett!

LES: Dette gleder vi oss til i september

En annen del av spillet som Shafer og resten av utviklerne har lagt mye arbeid i er motstanderne du møter. Hver sivilisasjon du møter har en unik leder, enten det er Egypts Ramsses II til Romerrikets Cæsar.

I tillegg har Shafer lagt til et nytt maktelement i Civilization 5, nemlig bystater.

– Tradisjonelt har alle andre mennesker i spillet vært dine fiender, og hver gang du utryddet noen var det en seier. Nå med bystatene må du være forsiktig i å velge hvem du går til krig med, hvem du går i allianser med og hvem du handler med.

Noen ganger må du rett og slett velge å ikke hjelpe en alliert i krig, fordi konsekvensene kan bli alt for store fortsetter Schafer smilende.

– Bystatene skaper en helt annen dynamikk spillet, spesielt på det politiske planet. Vi er veldig spente på hvordan spillerne der ute tar i mot disse nye funksjonene.

Videoen i toppen er bare en liten del av intervjuet vi fikk med sjefsdesigneren bak et den nye utgaven av en av tidenes mest legendariske spillserier. Her kan du se intervjuet i sin helhet (Obs: 11 minutter)!

Jeg legger ikke skjul på at jeg GLEDER MEG MASSE til Civilization 5, hva med deg? Hva slags forhold har du til spillserien?

Visste du at spillets slippdato, 21. september, er i staten Maryland i USA (hvor utviklerstudioet Firaxis Games har sitt hovedkvarter) er blitt erklært som offisiell “Sid Meier’s Civilization 5 Day”? Det er helt sant!

Legg inn din kommentar under.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.