Når jeg spiller RISKiPaden, får jeg et nytt perspektiv på den gamle brettspillklassikeren. «…så det er slik dette spillet egentlig er?», tenker jeg og skjønner hva slags spill det faktisk er jeg har spilt sammen med dårlige tapere og dårlige vinnere i løpet av livet.

Jeg får utdelt land, fordeler troppene mine der jeg vil ha dem og kaster terning. Ganske ukomplisert og rent. Uten all kranglingen og kjeftingen over brettet.

Det blir kjedelig i lengden.

RISK i virkeligheten

Spørsmålet er jo om ikke kranglingen og kjeftingen er en såpass stor del av RISK at den digitale versjonen blir litt for svak. Der en runde RISK i min omgangskrets kan ta fire timer, er en runde iPad-RISK over på fem minutter. Der burde det ha stått et utropstegn bak, føler jeg. Men setningen er utropstegn nok i seg selv.

SE OGSÅ: Knivskarp iPadaction!

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

RISK (Foto: Electronic Arts Inc. )
Hvordan et spektakulært angrep i Canada ser ut i RISK (Foto: Electronic Arts Inc. )

Folkemord eller utrydningskrig

Hele oppdragsdelen av RISK er borte i denne versjonen. Med andre ord er det en utrydningskrig som skal føres. Tut-og-kjør-prinsippet, kan en kanskje kalle det i mindre dramatiske ordelag.

Krigen settes i gang umiddelbart og etter en automatisk utdeling av land, må jeg plassere mine første troppeforsyninger der hvor jeg tenker å sette inn støtet. Enkel trykking og dreiing.
Når det er gjort, er det bare å stryke fingeren bortover overflaten for å rulle terningene og håpe på det beste.

Fravær av variasjon

I motsetning til Monopoly HD, hvor terningene ruller presist i den retning jeg sender dem og med kraft jeg bruker, har det ingenting å si hvor hardt eller svakt jeg ruller terninger i RISK. De ruller akkurat likedan uansett.
Og der Monopoly HD varierer bildet med zoom og innklipp av at brikkene flytter seg, er RISK statisk hele veien. Ingen variasjon, ingen kampscener i miniatyr, ingen forsterkninger som kommer flygende inn. Helt ærlig, blir det kjedelig i lengden.

SE OGSÅ: Hele min anmeldelse av Monopoly HD for iPad!

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

RISK (Foto: Electronic Arts Inc. )
Den lille menyen til høyre hvor du ser krigens gang; forsterkninger, angrep og omgruppering. (Foto: Electronic Arts Inc. )

Krig med venner

Pass ‘n play-modus lar deg spille sammen med en venn og opptil fem andre venner eller A.I.-motstandere på én iPad.

Local network-modus lar deg spille mot venner over et lokalt nettverk.

…og ingen mulighet for å spille via Game Center her heller. Det blir for tynt når et spill av denne sorten, hvor hele premisset er å utmanøvrere venner strategisk, ikke lar meg spille mot venner såfremt de ikke er i rommet sammen med meg.

En av funksjonalitetene jeg forventer meg av spill for iPad er jo nettopp flerspiller mot venner som sitter et annet sted, takket være et glimrende møtested som Game Center.

RISK anbefales såfremt du ikke bruker mer enn elleve kroner på det. Okei tidsfordriv mellom ribba og riskremen.

SE OGSÅ: Flere iPadanmeldelser fra Filmpolitiet!

Om SPILLET

RISK HD
  • RISK HD
  • Slippdato: 14.12.2010
  • Utgiver: Electronic Arts Inc.
  • Plattformer: iPad
  • Sjanger: Krig