Journey. (Foto: thatgamecompany)
Journey. (Foto: thatgamecompany)

– I mange år har spillutviklere vært opptatt av å bryte stadig nye teknologiske barrierer. Større, bedre, finere, flottere og penere grafikk er et eksempel. Nå tror jeg vinden har snudd.

Det glimter i øynene til Robin Hunicke – hun jobber ved det litt uvanlige spillselskapet thatgamecompany, som produsent for det kommende spillet Journey for Playstation 3.

(trykk på bildet øverst i saken for å se videointervjuet med Hunicke)

– Nye mennesker starter å skape spill, og de tar med seg unike perspektiver og kunstneriske visjoner. Du kan på en måte si at vi har nå søker tilbake til de tilgjengelige og enkle spillene fra det tidlige 80-tall.

ALT OM: GDC 2011

Spill kan forandre folk

Likevel er ikke spillene til thatgamecompany like enkle som Pong eller andre Atari-klassiskere. De engasjerer på merkelig vis følelser, empati og bevisstheten på en måte store blockbusterspill som Call of Duty ikke har mulighet til.

Med Journey ønsker Robin og resten av utviklerne i det lille selskapet å forandre hvordan du ser på livet.

KOMMENTAR: – Spillenes gullalder starter nå

Jenova Chen, som grunnla spillselskapet, kom på ideen til Journey etter en samtale med en astronaut – hvis jobb var å være pilot ombord på en av de nå pensjonerte romfergene.

(les om samtalen under traileren til spillet)

Jenovah ville at astronauten skulle fortelle han noe interessant om hans jobb – han var jo tross alt piloten på en romferge! Og svaret var veldig filosofisk.

– Når jeg tar astronauter ombord i romskipet, så er de ofte logisk orientert og med stort fokus på vitenskapen og selve oppdraget. Men når de kommer tilbake til jorden, så har de endret seg.

Astronauten fortalte at noen ble mer religiøse, mens andre vil gjøre en innsats i nærmiljøet sitt og jobbe med mennesker.

– De er virkelig interesserte i menneskeheten, og selve livet. Jenovah lurte på hvorfor dette var tilfelle, forteller Hunicke videre.

– Det handler kanskje om at når du ser livet på jorden på avstand, forstår du hvor mye som omgir oss i universet. Da lurer man kanskje på hvorfor vi er her på jorda.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Journey. (Foto: thatgamecompany)
Journey. (Foto: thatgamecompany)

Et spill som forandrer

Hunicke forteller at Jenovah dermed lurte på om det går an å lage et spill som gir folk den samme følelsen av forundring. En nysgjerrighet til selve livet.

Journey er direkte inspirert av dette. Livene våre er fylt med så mye støy, at vi ofte mister fokuset på hvor fantastisk hvert enkelt menneske er. Min jobb er å konsenterere alt dette inn til en enkelt spillopplevelse.

Det høres kanskje høyflyvende og luftig ut, men Hunicke og resten av thatgamecompany representerer en gruppe mindre utviklere som ønsker at spill skal formidle noe mer enn det mange av dagens bestselgende skytespill gjør.

Spill er kunst, eller?

En annen av selskapets utviklere, Kellee Santiago, skapte debatt da hun holdt et foredrag under TED-konferansen. Hun hevdet at spill er kunst – en ganske radikal ting å mene blant de mange godt voksne akademikerne. Det hele endte med stående applaus.

VIDEO: Se det omdiskuterte foredraget på YouTube her

Den annerkjente filmkritikeren Roger Ebert var ikke like enig. Han slaktet Santiagos visjoner, og mente at spill ikke kunne være kunst overhodet:

«One obvious difference between art and games is that you can win a game.
(…) It has rules, points, objectives, and an outcome. Santiago might cite a immersive game without points or rules, but I would say then it ceases to be a game and becomes a representation of a story, a novel, a play, dance, a film.
(…) Those are things you cannot win; you can only experience them.»

LES: Her er hele Eberts blogginnlegg – Videogames can never be art

Journey. (Foto: thatgamecompany)
Journey. (Foto: thatgamecompany)

Hunicke er, ikke overraskende, uenig med Ebert.

– Enhver form for menneskelig uttrykk er kunst – og spill er intet unntak.

Emosjonelt engasjement er et viktig mål for filmer, musikk, malerier og annen kunst – og i Journey ønsker Hunicke å engasjere spillerne på en lignende måte, men med et større mål.

Unike opplevelser

Slik astronautene får et nytt syn på livet etter å ha sett jordkloden fra utsiden, ønsker Hunicke å bruke spillet til å gi publikum en helt ny opplevelse av samarbeid.

LES: Klodens viktigste spillpris

Det er trygt å slå fast at de mest spennende spillene kommer fra uavhengige utviklere. Kan Journey endre hvordan vi ser på livet? Det får vi ikke vite før spillet blir tilgjengelig på Playstation 3 senere i år, jeg behøver ikke skjule at jeg gleder meg.

Hva tror du om Journey? Legg inn din kommentar under.