Mortal Kombat. (Foto: Warner Bros. Games)

Allerede som 13-åring spilte jeg Mortal Kombat, en gammel, voldelig og velkjent spillserie.

Vent nå litt, en 13-åring som spiller 18-årsspill? Det er ikke bra, men så er det nå en gang slik at barn er barn – regler er til for å brytes.

(trykk på bildene til høyre for stor versjon)

Mortal Kombat. (Foto: Warner Bros. Games)
Mortal Kombat. (Alle foto: Warner Bros. Games)

De første Mortal Kombat-spillene var innhyllet i mystikk for meg og min kompisgjeng.

Det gikk gjetord om hvor grafiske disse slåssespillene var. Og som guttene vi var, måtte vi selvsagt skaffe oss det – uten lov fra foresatte.

Derfor er det med nostalgi i øynene jeg ser på Mortal Kombat anno 2011.

For ordensskyld, så er jeg av den tydelige overbevisning at ingen barn bør spille spill over deres aldersgrense, med mindre det skjer sammen med foreldre.

Som i gamledager

Noen slåssespill har valgt å flytte spillfigurene inn i det tredimensjonale planet – det gjør det mye mer komplisert å utføre komboangrep.

Mortal Kombat er blant de som nå har valgt å beholde den gamle spillestilen, og dette valget gjennomsyrer hele spillet.

– En av de viktigste tingene fansen fortalte oss, var at de ville tilbake til spillets gamle stil. Derfor valgte vi å bruke et 2D-system for kampene, det gir en mye mer intens spillopplevelse.

Det fortalte en av produsentene bak spillet, Erin Piepergerdes, fra spillstudioet NetherRealm Studios,

(se intervjuet ved å klikke på videoen helt øverst i saken, artikkelen fortsetter under bildet)

Mortal Kombat. (Foto: Warner Bros. Games)
Mileena er en skikkelig kjip dame i lilla klær - som egentlig er en øgle. (Foto: Warner Bros. Games)

De var på plass under årets Game Developers Conference i San Francisco, og han innrømte at de gamle hardbarka tilhengerne av spillet stiller høye krav.

– Det forrige spillet vi lagde var hadde en aldersgrense i USA for “Teen” (13 år og oppover), denne gangen har vi virkelig tatt det helt ut. Spillfigurene har interne organer, som du ser blir skadet under spesialangrepene vi kaller “X-Ray attacks”.

Og ja, mange av de gode gamle spillfigurene er med i det nye spillet. Både Mileena, Kano, Liu Kang, Sub-Zero og Scorpion for å nevne noen.

ANMELDELSE: Marvel Vs. Capcom 3 er som Street Fighter på speed

Finish him!

De tidlige Mortal Kombat-spillene ble beryktet for sine voldsomme avsluttninger på kampene, populært kalt en “fatality”. Piepergerdes fortalte de ikke har spart på kruttet denne gangen heller.

– Det finnes flere nye “fatalities”, og noen er kjente fra de tre første spillene. Jeg kan ikke gå for mye i detalj, halve moroa er jo at folk får oppleve de selv!

Piepergerdes gliste stort, og ut i fra de to “fatalities” jeg klarte å sparke i gang lover det godt for tilhengerne av de gamle spillene.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Mortal Kombat. (Foto: Warner Bros. Games)
Haiiiiyaaaaaaaaaaaaa! (Foto: Warner Bros. Games)
2D i 3D

NetherRealms Studios viste frem Mortal Kombat anno 2011 på et hotellrom rett utenfor messeområdet i sentrum av San Francisco. Der fikk jeg god tid til å teste ut Playstation 3-versjonen av spillet – som ja, har muligheten til stereoskopisk 3D (om du har en kompatibel TV da).

Figurene beveger seg fortsatt i et todimensjonalt plan, men effekter og bakgrunner får ny dybde.

Sony satser hardt på stereoskopisk 3D i spill, noe som betyr at du trenger briller for å få utnyttet effekten. Killzone 3 var en stor spilltittel som ble solgt inn som 3D-spill – og dette er noe Sony kommer til å satse hardt på i tiden fremover.

ANMELDELSE: KillZone 3

– Dette er absolutt det råeste Mortal Kombat-spillet med tanke på grafikk. Har du en Playstation 3 bør du definitivt sjekke det ut i 3D.

Til tross for at jeg fikk god tid med spillet, så gikk tiden usannsynlig fort. Hvorfor det mon tro?

Jeg gikk rett i barndommen! Mortal Kombat anno 2011 har tatt med seg det beste fra forgjengerne – tommel opp fra meg.

Hva tror du om det nye Mortal Kombat-spillet? Legg inn din kommentar under!