Joachim Triers første film siden suksessen Reprise er snart klar. Filmbonanza har vært med Trier i studioet og sett slutten, en sykkeltur med brannslukningsapparat, med og uten musikk.
– Det er veldig fint, sier regissøren selv.
– Slutten blir jo dritfin, sier klipperen.
– Det blir mye mer subjektivt, fortsetter Trier: Det er også veldig Reprise hahaha! Nei, men det er liksom…hver gang det er et tankesprang da, i Reprise hadde vi hele tiden sånne assossiative montasjesekvenser.
LES: Bli med Filmbonanza ned i filmundergrunnen!
Trykk på bildet øverst for å se reportasjen!
Grenseløst bakeri
Etter den korte passiaren i redigeringsstudioet, tar Trier Filmbonanzas reporter med til et bakeri rett bak slottsparken.
Her ble en av filmens mest utfordrende scener tatt opp, og Trier forsøker å forklare hvorfor dette lokalet var perfekt for nettopp denne krevende scenen:
– Det er en blanding av grenseløshet fordi vi har alt det her vinduopplegget her nede, så en kan jo se i nesten alle retninger. Og så kan man også, hvis man filmer andre veien, lukke karakterene inne i et mer lukket miljø.
– Men det som kanskje er mest spesielt med det lokalet her, er at du er omgitt av mennesker i alle retninger. Og for et såpass ensomt portrett som dette er da, denne karakteren, så er jo det et interessant bilde: se ham midt blant folk. Publikum vet hva denne karakteren går gjennom, men ingen rundt ham vet hva han går igjennom, sier Trier.
Se hele Trier-utdraget fra kveldens Filmbonanzasending ved å trykke på bildet øverst i saken. Se Filmbonanza i sin helhet på NRK2 i kveld, 21:30!