Enten det var en 8-bitversjon av russisk folkemusikk i Tetris, eller et storslagent tema fra God of War, så har jeg alltid satt pris på musikken i spillene jeg har spilt.

Det er utrolig mye god musikk i spillverdenen!

Spill som er historiedrevet bruker ofte musikk for å sette den riktige stemningen for handlingen og mange actionspill setter i gang et dramatisk tema når du plutselig blir omringet av fiender. Løsningsorienterte puslespill har gjerne noe underliggende musikk som ikke er distraherende, mens musikken i et fps-spill kanskje ikke har så stor betydning – eller? Hva synes du?

Hvor viktig er egentlig musikk for spillopplevelsen? Og hvor avgjørende er kvaliteten på lydsporet?

Hvor viktig er musikken i spill for deg?

View Results

Loading ... Loading ...
Orkester eller synthesizer?

Her om dagen satt jeg og min kollega Maria og diskuterte spillmusikk. Hun spurte om kvaliteten på musikk i spill generelt og om det er vanlig å bruke symfoniorkester i innspillingen av lydsporet.

Dette var noe jeg ikke hadde tenkt særlig over før og ble derfor nysgjerrig på temaet. Klarer jeg å høre forskjell på noe som er innspilt med symfoniorkester og noe som er gjort digitalt?

Om utviklere velger å bruke et symfoniorkester eller synthesizer og digitalt utstyr for å skape musikken, kommer an på pengene de har til rådighet. Det er jo klart at det ikke er direkte billig å leie inn et helt orkester!

Dette trenger imidlertid ikke å bety at kvaliteten blir nevneverdig dårligere, iallfall ikke når det kommer til spillopplevelsen.

Drømmefall – Den lengste reisen, som kom i 2006, har et lydspor som er utrolig bra. Jeg husker godt hvor mye musikken betydde for atmosfæren og stemningen i spillet. Jeg ble sugd inn i den spennende verdenen sammen med figuren April Ryan.

Les også: Topp 5: Spillheltinner.

Drømmefall hadde ikke vært en like flott spillopplevelse uten musikken som ble komponert av Leon Willett. Innspillingen er ikke gjort med orkester og spillet er et godt eksempel på strålende musikk som er gjort digitalt.

Musikken er så realistisk konstruert at de fleste ikke vil være i stand til å høre forskjell.

Hør musikk fra spillet her: (Artikkelen fortsetter under).

Skremmende atmosfære

Alle som har spilt skrekkspillet Dead Space vil være enige i at det er et skikkelig skummelt spill. Noen av dere synes kanskje til og med at det var så nervepirrende at dere skrudde av lyden? Tenk på hvordan spillet ville vært uten musikk – blir det like spennende da?

Les også: Anmeldelse av Dead Space 2.

I motsetning til Drømmefall er ikke lydsporet i Dead Space digitalt konstruert. Jason Graves komponerte musikken, som ble fremført av Northwest Sinfonia og Skywalker Symphony Orchestra.

Det originale lydsporet ble hyllet av kritikerne. Spillet ble belønnet med en rekke prisnominasjoner fra hele verden for beste lydbruk og originalmusikk, og vant to BAFTA-priser for nettopp dette.

Dead Space er et eksempel på hvor viktig musikk kan være for et spill, men er det like viktig i alle spillsjangre? Si din mening i kommentarfeltet under!

Se et intervju med komponist Jason Graves under BAFTA-prisutdelingen i 2008 her:

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.