CANNES: Det har vært kjent siden i fjor høst at Working Title vil filmatisere Snømannen, Jo Nesbøs sjuende bok om detektiven Harry Hole. På en pressekonferanse i Cannes forklarte Nesbø hva som skal til for at det faktisk skal skje.
– Det er riktig at jeg i mange år har nektet å selge rettighetene til Harry Hole-serien. Så en dag ringte Working Title, og de hadde en fantastisk åpningsreplikk: Vi produserte Fargo! Jeg sa: Jeg lytter!
(Saken fortsetter under bildet)
Måtte ha siste ord
Working Title er det britiske produksjonsselskapet bak filmer som Fire bryllup og en gravferd, Notting Hill, Billy Elliot, Bridget Jones Dagbok og flere av Coen-brødrenes filmer.
Fargo fra 1996 er en av Jo Nesbøs favoritter, og han gikk med på å møte Working Title. Der kunne han si det samme som før, at han ikke ville selge filmrettighetene mens han fremdeles skrev serien.
– Så spurte de hva som måtte til for at jeg skulle selge rettighetene, og jeg sa at jeg måtte ha siste ord om hvem som skulle skrive manus og regissere. De sa at de ikke fungerte på denne måten i filmverden. Jeg sa at jeg forsto dette, men at de spurte hva som måtte til. Ett og et halvt år senere ringte de og sa: OK, la oss gjøre det slik.
Nesbø har altså full vetorett og er executive producer på en eventuell film. Han er veldig fornøyd med Working Title så langt, som på sin side ønsker at dette blir starten på en serie filmer. Men det blir ikke noe av Snømannen før de finner en manusforfatter og regissør som Jo Nesbø går god for.
(Saken fortsetter under bildet)
Hodejegerne vist i Cannes
Pressekonferansen i Cannes presenterte den kommende norske filmen Hodejegerne, basert på Jo Nesbø første krimbok uten Harry Hole. Foruten forfatteren var også skuespiller Aksel Hennie og regissør Morten Tyldum på plass for å fortelle om filmen, som har norgespremiere 26. august.
Den handler om hodejegeren og kunsttyven Roger Brown, som stjeler kunst mens kandidater er inne til intervju. Men så går noe fryktelig galt.
En nesten ferdig versjon er blitt vist for kinosjefer og potensielle kjøpere under Cannes-festivalen, og ryktene forteller om svært positive reaksjoner. Under filmfestivalen i Berlin i februar ble filmen solgt til 20 land basert på en fem minutter lang promofilm. Det er ventet at enda flere land melder seg på etter Cannes-festivalen.
(Saken fortsetter under bildet)
Skandinavisk krim i skuddet
Men hvilke sjanser har Hodejegerne i utlandet? Tom Quinn fra den amerikanske distributøren Magnolia Pictures sier den er den tøffeste Thomas Crown Affair du noen gang vil se.
– Vi har sett filmen, og den overgikk våre forventninger. Dette er definitivt er en film vi vil vise på kino, men vi vil gjerne oppleve den foran et amerikansk publikum. Jeg tror dette blir en stor festivalfilm i høst, og vi tar en beslutning etter det, sier Quinn.
Trolig kan Nesbø delvis takke interessen rundt Stieg Larssons Millenium-trilogi for at skandinavisk krim får så stor oppmerksomhet nå. Han liker ikke sammenligningen selv, men det gjør den norske filmbransjen, som bruker ”the next Stieg Larsson” for hva det er verdt i Cannes.