Melancholia - Charlotte Gainsbourg og Kirsten Dunst. (Foto: REUTERS/Jean-Paul Pelissier)
Skuespillerne Charlotte Gainsbourg og Kirsten Dunst poserer for fotografene før visningen av filmen i Cannes. (Foto: REUTERS/Jean-Paul Pelissier)

Oppdatering: Von Trier har gått ut og beklaget uttalelsene han kom med på dagens pressekonferanse – les mer her.

Oppdatering 2: Dagen etter pressekonferansen ble det klart at von Trier er uønsket på festivalen – les mer her.

– Det er slikt vi nazister gjør, ting blir gjort på en større skala!

Pressekonferansene til den danske regissøren Lars von Trier har lenge hatt et rykte på seg for å være en ganske uvanlig affære.

Setningen over kom fra von Triers munn etter at han ble spurt om han kunne tenke seg å lage en blockbuster-film i Hollywood.

Von Trier tråkket i salaten da en journalist spurte om hans forhold til tysk kunst.

Kirsten Dunst i Melancholia (Foto: Christian Geisnæs/Zentropa).
Kirsten Dunst i Melancholia (Foto: Christian Geisnæs/Zentropa).

– Jeg ville egentlig være jøde, men så fant jeg ut at jeg var nazist. Jeg forstår Hitler.

ANMELDELSE: “Glimt av storhet” – Melancholia

Han forstod snart selv at journalistene ikke forstod hva han snakket om, og forsøkte å forklare videre.

– Det er et poeng her,  men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal komme bort fra det med Hitler.

Videre modererte von Trier seg og fortalte om sin fascinasjon for Albert Speer, naziartikekten som er blitt kjent for sine visjonære tegninger av den nye nazihovedstaden Germania.

Men da spørsmålet om han kunne tenke seg å lage film på en større skala, forsøkte von Trier seg på en spøk som lot journalistene sitte måpende igjen.

– Lage film på en større skala? Ja, er det ikke det nazister gjør? En endelig løsning.

VIDEO: Se pressekonferansen her

Uredd regissør

I løpet av årene har von Trier fått et rykte på seg for å være vanskelig å intervjue og omgå. Han har selv vært åpen om sin trøblete fortid, sitt alkoholmisbruk og sine psykiske problemer.

På Cannes-festivalen i 2009 ble han bedt om å rettferdiggjøre hvorfor han laget en film som Antichrist (vist på Cannes i 2009). Han avfeide det hele med at filmen ikke var laget for andre enn han selv, som et instrument i sin egen terapi.

Rett etterpå fastlo han også at han var den største nålevende regissøren.

Topp 5: Gullpalme-vinnere fra Cannes

Med Melancholia mener Trier selv at han har laget en lystbetont film.

– Når jeg lager komedier, så blir de alltid melankolske. Du har ikke lyst til å se meg filme en tragedie!

Han tullet også med at hans neste prosjekt ville være en tre til fire timer lang hardpornofilm med Dunst i hovedrollen. Noe som førte til at Dunst så veldig ukomfortabel ut.

Hun pekte likevel på at hun hadde stor tillitt til von Trier, da hun ble spurt om hvordan det var å jobbe sammen med en så unik regissør.

– Prosjektet tiltrakk meg fordi han skriver roller for kvinner på en måte ingen andre gjør. Jeg gikk inn i filmingen med en åpen sårbarhet og sterk tillitt til han som regissør, spesielt på måten Lars oppfører seg ovenfor deg – nå har jeg fått en venn i ham også.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Lars von Trier og Kirsten Dunst - pressekonferanse Melancholia - Cannes 2011. (Foto: REUTERS/Yves Herman)
Lars von Trier og Kirsten Dunst på pressekonferansen til Melancholia. Dunst lo ikke like mye etterhvert som von Trier fortsatte å snakke. (Foto: REUTERS/Yves Herman)

Filmbonanzas Vegard Larsen var tilstede på en eksklusiv nordisk pressekonferanse rett etter at internasjonale journalister måpende hadde hørt på den danske regissøren.

– Von Trier modererte uttalelsene sine ovenfor de nordiske journalistene, men han utdypet videre sin fascinasjon for tysk estetikk.

Vegard Larsen - Filmbonanza. (Foto: NRK)
Vegard Larsen er en av NRKs journalister i Cannes.(Foto: NRK)

Larsen forteller også at von Trier spøkte videre om sitt nye prosjekt, pornofilmen Nymphomaniac. Der poengterte von Trier at han er mye mer en pornograf en nazist, forteller Larsen.

– Han kom med mange pornoreferanser og tilbød blant annet Stellan Skarsgård rollen som penis i sin nye film.

Etterpå måtte von Trier svare på om han var redd for om alle disse uttalelsene kom til å ta oppmerksomheten vekk fra filmen, men det avfeide regissøren selv.

– Om ikke publikum er interessert i å se filmen etter alt jeg har sagt her, var de ikke interessert i utgangspunktet!

Topp 5: Hjernetvistere – sjekk lista her

Sjokkeffekt = PR

Von Trier dyrker forventningene om at han skal gjøre og si noe helt sprøtt. Det skaper oppmerksomhet rundt filmene hans, det skal oppmerksomhet rundt han som person og han liker nok å se reaksjonene til journalister og publikum når han provoserer.

– Alt han sier må taes med en stor klype salt. Han nyter nok å være i sentrum av all oppmerksomheten, avslutter Larsen.

Melancholia deltar i hovedkonkurransen under Cannes-festivalen, og von Trier tok seg tid til å svare ordentelig på noen av spørsmålene fra salen: Kan filmen din vinne Gullpalmen?

– Ja, det tror jeg. Å jadda. Jeg tror … å ja, ja.

Les Birger Vestmo sin anmeldelse av Melancholia her – “Glimt av storhet fra Lars von Trier”

Hvilken film er von Triers beste? Legg inn din meninger under!

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.