Hvem er de viktigste menneskene i spillbransjen? Hvem kommer på ideene som former den popkulturelle hverdagen til nær sagt alle under 30? I vår serie om spillprofiler får du møte spillverdenens superstjerner, som ikke ligner på andre superstjerner.

Samlivet til spill og film har vært fylt med mye uro. Spill blir ofte til elendige(Alone in the Dark), eller i beste fall middelmådige filmer(Max Payne). Det er heller ikke altfor ofte at filmlisenser blir til spillklassikere.

Når Hideo Kojima inspireres av filmer i spillene sine, har det derimot godt riktig så bra.

Takk Mario!
Hideo Kojima. (Foto: Mykel Jay. iknowyourgame.de)

Hideo Kojima ble født i Tokyo i 1963.

Som barn så han mye film, både alene og sammen med foreldrene.

Likevel var det forfatter han først prøvde seg som. Han skrev tekster og sendte dem til diverse magasiner, men fikk aldri publisert noe. Mangel på respons gjorde at Kojima gikk over til å lage film sammen en venn med et 8mm-kamera.

Det første Super Mario-spillet til NES(Nintendo sin første hjemmekonsoll) fikk imidlertid Hideo Kojima på andre tanker. Det var spilldesigner han ville bli!

I 1986 fikk han jobb i spillselskapet Konami. Hans første spill ble plattformspillet Penguin Adventure til den noe obskure datamaskinen MSX.

Metal Gear

Hideo Kojima har jobbet med en rekke forskjellige spill i løpet av sin 25 år lange karriere. I en særstilling står imidlertid Metal Gear-spillene.

Spillserien startet så tidlig som i 1987.

Hovedpersonen i spillene er supersoldaten Solid Snake. Navnet lånte Kojima fra hovedkarakteren i filmen Escape from New York(1981), Snake Plisskin.

Metal Gear er navnet på en gående tanks fylt med atomstridshoder. Det er denne trusselen Solid Snake må nedkjempe med jevne mellomrom.

Forøvrig er det en artig detalj at David Hayter, mannen som gir Snake den karakteristiske røffe stemmen, også skriver manus for det store lerretet. Han har blant annet vært med å skrive X-Men(2000) og Watchmen(2009).

Gjennombruddet

Det store gjennombruddet for Metal Gear-serien ble Metal Gear Solid. Dette var det første spillet i serien i tre dimensjoner, og det kom ut på Playstation i 1998. Uten begrensingene til todimensjonal grafikk fikk Hideo Kojima virkelig utløp for talentet sitt.

Spillet bød på noe ingen hadde sett før i spillbransjen: en filmatisk presentasjon der spilleren fikk følelsen av å se en storslagen Hollywood-produksjon!

I starten av spillet ble spilleren møtt av navnene til stemmeskuespillerne. Dette var et tegn på at skaperen av spillet lot historiefortellingen være i forsete. Dialogen var også milevis bedre enn det spillere var vant til på dette tidspunktet.

Konseptet var også revolusjonerende i sin tid. Snake kunne snike seg rundt, og var ikke nødt til å drepe spesielt mange for å nå sine mål.

Kojima har senere uttalt at hele snike-konseptet var inspirert av filmene The Great Escape(1963) og The Guns of Navarone(1961).

Metal Gear Solid ble gitt ut på nytt i 2004. Det ble da kalt Metal Gear Solid Twin Snakes, og kom bare ut på Nintendo Gamecube. Skal du prøve spillet for første gang nå, anbefaler jeg denne utgaven. Grafikken er merkbart bedre, og alle filmsekvensene er filmet på nytt i en stil som sender tankene i retning filmer som The Matrix(1999) og Hard Boiled(1992).

Solid Snake i Metal Gear Solid Twin Snakes. (Foto: Konami)

Et unikt univers

Metal Gear Solid-spillene inneholder ekstremt mye å sette seg inn i.

Fra og med Metal Gear Solid 2: Sons of Libery(Playstation 2, 2001) har man hatt god nytte av en kraftig hukommelse for å få maksimalt ut av spillene. Det er så mange hendelser og karakter i dette universet at det på et tidspunkt ble utgitt en egen database på Playstation 3 slik at man lettere skulle få oversikten.

Hideo Kojima har uttalt at til og med han ikke alltid har helt oversikt!

Grunnen til dette er ganske enkel: Han har innrømmet at han fant på historien etterhvert som han laget spillene, og han kaller det et mirakel at han klarte å nøste sammen trådene i Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (Playstation 3, 2008).

Han har blitt kritisert for at all historie i spillene hans fortelles i ikke-interaktiv form, dvs. filmsekvenser. Han forstår kritikken, men har dette å si om interaktiv historiefortelling:

«Halo, Bioshock – Jeg forstår tilnærmingen deres, og jeg synes de er briljante på noen måter, men jeg føler fortsatt at de mangler en dypere historie, og har problemer med å uttrykke følelsene til karakterene.»

For min del er det rike persongalleriet hovedgrunnen til at jeg elsker denne spillskaperen. Bossene i spillene inkluderer en telepatisk mann i en «Kaizers Orchestra»-aktig gassmaske, en snikskytter i rullestol, og en skandinavisk ungjente kalt «Laughing Octopus»!

Snike-konseptet har blitt gjort mange ganger nå, men ingen har klart å kopiere Kojimas historiefortelling og karakterdesign.

En mann med et budskap

Hideo Kojima er noe så sjeldent som en spillskaper med et budskap utenom det rent kommersielle og kunstneriske.

I et intervju med IGN antyder han at Metal Gear-serien samlet sett kan ses på som en kritikk av krigens vesen, og den glorifiseringen som ofte blir gjort av menn i strid.

Andre temaer han behandler i spillene sine er miljøvern, sensur, genetikk, kunstig intelligens og subjektive versus universelle sannheter.

For genial for sitt eget beste?

Hideo Kojima er ekstremt viktig for spillselskapet Konami.

Både etter Metal Gear Solid 2, 3 og 4 kom han med et hjertesukk over hvor deilig det var å være ferdig. Nå var det slutt på Metal Gear!

Anmeldelse: Metal Gear Solid 4

Hver gang har han blitt «tvunget» til å gjøre mer, og slik blir det også denne gangen. For øyeblikket hjelper han sine yngre kolleger med Metal Gear Solid: Rising til Playstation 3 og Xbox 360.

For første gang blir ikke dette et snike-spill, men et fartsfylt actionspill. Denne gangen spiller du ikke som Snake. Du er isteden Raiden, en hvithåret kyborg-ninja. Spillet skal etter sigende komme ut i løpet av neste år.

Så langt har Metal Gear-spillene solgt over 27 millioner eksemplarer.

Fremtiden

I tillegg til Metal Gear Solid Rising jobber Hideo Kojima på Project S sammen med den japanske spilldesigneren Suda 51.

Profil: Suda 51

Dette skal være en oppfølger til Kojimas eget spill Snatcher(1988). Originalen var et eventyrspill satt i et cyberpunk-miljø, og bød på en historie inspirert av filmen Blade Runner (1982).

En ting er helt sikkert, uansett hva Kojima måtte si: Metal Gear Solid Rising blir ikke det siste Metal Gear-spillet!

Kilder: wikipedia.org, ign.com, videogamesdaily.com, G4TV.com, vgchartz.com

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.