Anarchy Online. (Foto: Funcom).

Science fiction-spillet Anarchy Online har nå overlevd i ti år under knallhard konkurranse fra andre nettbaserte rollespill. Det er en enorm suksess for Funcom og norsk spillindustri.

Les også: Svenske spillutviklere tar over verden.

Anarchy Online ble lansert 27. juni, 2001, utviklet i sin helhet i Norge. Ti år senere er det fortsatt mange som lever ut sine virtuelle liv i spillet.

– Vi i Funcom er kjempestolte over Anarchy Online. Ti år er virkelig en begivenhet, sier en tydelig fornøyd Erling Ellingsen, kommunikasjonssjef i Funcom.

Anarchy Online har siden 2001 hatt over 2 millioner individuelle spillerkontoer, som igjen har laget over 6 millioner unike karakterer. Folk har sittet spredd rundt hele verden og spilt.

Funcom har registrert brukere fra over 200 land på seks kontinenter. Anarchy Online har blitt et av Norges mest eksporterte kulturprodukt.

Planeten Rubi-Ka

Anarchy Online er satt til den fiktive planeten Rubi-Ka, der ulike fraksjoner kjemper om militær, politisk og økonomisk makt for å kontrollere Notum, en verdifull ressurs som finnes kun på Rubi-Ka. Vi spillere inntar rollen som nyinnflyttede borgere på Rubi-Ka, og må raskt velge hvilken side vi vil holde med.

Målet med spillet er tradisjonen tro, å utvikle og å oppgradere sin karakter ved å utføre oppdrag i bytte mot valuta og erfaringspoeng.

Les også: Mass Effect 3 får Kinect-støtte.

Se videoklipp fra Anarchy Online her! (Artikkelen fortsetter under videoen).

[nrkvideo videotype=»brightcove» videoid=»1027089955001″ bildeurl=»https://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2011/06/Anarchy-Online4.png»]

Anarchy Online setter standarden

Med Anarchy Online introduserte Funcom en rekke nye elementer som i dag har blitt standard innen MMORPG-sjangeren.

– Vi vet at Anarchy Online har hatt stor betydning for utviklingen av online rollespill, vi var først ute med mye som i dag er helt vanlig i moderne online rollespill, forteller Ellingsen.

Den mest innflytelsesrike nyvinningen i Anarchy Online var «instancing«, som gjorde det mulig for spillere å kjempe seg gjennom avgrensede områder uten å bli forstyrret av absolutt alle andre på serveren.

Instancing har som kjent blitt en selvsagt del av MMORPG-spill som etterfulgte Anarchy Online.

Les også: Anmeldelse av F.E.A.R 3!

Nytt var også måten man skaffet seg oppdrag på, kalt «dynamic questing», eller dynamiske oppdrag. Ved å bruke terminaler spredd rundt Rubi-Ka kan man via justerbare skalaer velge vanskelighetsgrad, om man vil skyte vilt eller snike seg rundt, prioritere mellom penger eller erfaringspoeng og om hovedmålet er å drepe en stakkar eller plukke opp en pakke. Spillet bruker så disse parametrene til å skape et helt unikt oppdrag til deg og ditt party.

I 2004 ble nok en revolusjonerende idé introdusert, nemlig muligheten til å spille Anarchy Online helt gratis. Det første året alene førte dette til at spillet fikk over 400 000 nye innbyggere.

Spillere har fortsatt muligheten til å oppleve Rubi-Ka uten å betale en krone, mot at spillverdenen er kledd i reklame fra ekte annonsører. Dette var også starten på annonsering i spill, som blant annet EA har benyttet seg rikelig av siden.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Anarchy Online. (Foto: Funcom).

Vanskelig fødsel

Dette er likevel ikke helt en solskinnshistorie. Anarchy Online fikk hard medfart av anmelderne etter lanseringen i 2001. Grunnen var de store tekniske problemene spillerne måtte hanskes med.

Spillere slet blant annet med å registrere CD-nøklene sine, betalingsinformasjonen var lagret på usikre servere og mange greide rett og slett ikke å logge seg på serverne og få spilt.

Spillere som likevel kom seg inn i Rubi-Ka ble møtt av lagg og dårlig framerate på grunn av servere som ikke taklet den store pågangen av ivrige spillere.

Funcom tok problemene på alvor og brukte de neste seks månedene etter lanseringen til å rette på problemene. For at nye spillere skulle slippe å laste ned alle de nye oppdateringene, ble Anarchy Online faktisk relansert i ny boks med den nye koden. Etter en røff start var Anarchy Online nå, mer eller mindre, stabilt på bena.

Les også: Anmeldelse av Child of Eden.

10 år til?

Anarchy Online er fortsatt i full sving, og det ansettes kontinuerlig nye folk til å utvikle spillet videre. Funcom har ingen planer om å skru av serverne.

– Tvert i mot er vi i gang med å oppdatere grafikken i Anarchy Online, blant annet ved å bruke deler av grafikkmotoren som ble brukt i Age of Conan, forteller Erling Ellingsen.

– Dette er noe vi vet våre brukere har bedt om. Vårt team i Montreal som jobber kontinuerlig med å utvikle innhold til Anarchy Online er i full sving, og det er overhode ingen planer om å skrinlegge spillet. Vi håper på ti nye år!

Hva er ditt forhold til Anarchy Online? Fortell i kommentarfeltet!