Flere og flere av spillverdenens online-satsinger tar utgangspunkt i en gratismodell, hvor spillere heller betaler for mindre tjenester og gjenstander innad i spillet, såkalte mikrotransaksjoner.
Hvordan betalingsmodellen for PlanetSide 2 vil se ut, er enda uklart, men ut fra dagens trender vil dette sannsynligvis føye seg inn i den lange rekken av spill som baserer seg på valgfrie småbetalinger.
Anmeldelse: Deadliest Warrior: Legends – Blodig historieleksjon.
Mens mange lenge har snakket om PC-spillenes kommende død, satser stadig flere på den lukrative gratismodellen, som kan gi en ny online-gullalder for PC-plattformen.
Fremtiden er gratis
Sony Online Entertainment (SOE) har på godt og vondt alltid vist stor interesse for onlinespill. Everquest, The Matrix Online, DC Universe Online og PlanetSide, listen er lang.
Tidligere i år ble det nyskapende spionprosjektet The Agency avlyst etter flere års utvikling, og for noen uker siden annonserte SOE og Lucas Arts at det åtte år gamle Star Wars Galaxies tragisk nok blir avlivet ni dager før julaften (SWG.Sony).
Likevel ser vi at SOE i likhet med mange andre satser på onlinespill til PC. Ubisoft annonserte tidligere i år Ghost Recon: Online (1up), og kultklassikeren Tribes får også en ‘free-to-play’ oppfølger til PC og XBLA i løpet av 2011 (Joystiq).
Intervju: Saoirse Ronan fra kinoaktuelle Hanna er en beintøff jente.
(Artikkelen fortsetter under PlanetSide 2-traileren).
PlanetSide 2 er i likhet med forgjengeren et massivt onlineskytespill, satt i en science fiction verden, hvor tre fraksjoner krangler om ressurser og territorier. Tusenvis av spillere befinner seg på samme servere, og reiser fra område til område for å overta og beskytte baser, gruver og andre viktige lokasjoner.
Se også: Bildene fra Harry Potter premieren i London.
Det første spillet kom i 2003, altså 2 år før World of Warcaft kom til Norge, og er derfor ikke en særlig ‘mainstream’ spilltittel, men innad i MMO-sjangeren var dette en milepæle.
Selv om dette først og fremst er en gladnyhet, synes jeg denne satsingen i likhet med mange andre kommende onlinespill er noe underlig. Hva er det som gjør at stadig flere satser på disse onlinespillene med røtter i PC-plattformens stortid?
Er gratisløsninger (‘free-to-play’) med mikrotransaksjoner like lønnsomme som ryktene tilsier, eller er dette et tegn på en kommende renessanse for PC-plattformen?
Del din mening i kommentarfeltet.